2008.06.07. 12:00
Románia - Közlekedési tanácsok 1.0 (x)
Ahogyan azt tapasztalhattátok, blogunk az ismeretterjesztés, a szórakoztatás és a közszolgálatiság hármas béklyójában vergődik. Úgy gondoljuk, most induló minisorozatunk a romániai közúti közlekedésről mindhárom elvárásnak maradéktalanul megfelel.
Május végén abban a (remélem, soha vissza nem térő) megtiszteltetésben részesültem, hogy gépkocsival tehettem meg az utat székesfővárosunk és Bukarest között, oda-vissza. A kétszer 850 kilométer, valamint a bukaresti pár tucat során összegyűjtöttem néhány olyan élményt és tanácsot, amelyek nyilvánosságra hozatala talán segíthet azoknak, akik – a sors szeszélye, saját kalandvágyuk vagy a Köztársaság költségvetésének kímélése folytán – sajnálatos módon arra kényszerülnek, hogy mindezt leutánozzák.
Itt a nyár, nyakunkban a szabadságolási időszak, biztos sokan kerekednek fel nemcsak Hegyeshalom, hanem Nagylak vagy Ártánd irányába is; nekik küldöm e dalt posztot, és még majd egy másikat.
Lássunk hozzá tehát.
A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
· 1 trackback 169 komment
Címkék: közlekedés románia pénz utak útvonal
cromwell 2008.06.08. 05:53:50
Lajos-e 2008.06.08. 06:01:17
Egyebkent nincs ebben a post-ban semmi, amit max 10 perc alatt a guglibol ne lehete megszulni.
McFigyeltem 2008.06.08. 07:19:18
tlx · http://csurtus.blog.hu/2008/06/07/romania_kozlekedesi_tanacsok_1_0 2008.06.08. 08:05:33
Példák: 2005: Hajnali három órakor több kilométeres dugó a kétszámjegyű útvonalon, igyekeznek a tengerpatra. Az út minősége kb. mint egy harckocsi gyakorlótér, de mindekni 90-100 között abszolválja, neked is menned kell nincs mese. Előznek mikor utólérnek, mindegy, hogy jönnek szemben vagy sem. Ezt tudják a padkán, felmart útburkolaton, bárhol.
2006: Ploiesti felé kis autópálya szakasz, csak az egyik fele volt kész, 2 sáv és leállósáv. Ezt a 2,5 sávot kétirányú forgalom használta, olyan módon, hogy oda is kettő és szembe irányba is kettő sávként......a többit mindenkinek a fantáziájára bízom.
Általános érvényű észervételem még az általam "bátorság - kereszteződésnek" nevezett képződmény, annyi az autó, hogy legényesen ki kell közéjük hajtani, soha nem fogsz egyébként kijutni egy alárendelt útról. Ezek az észerevételek leginkább a déli ( tengerpart - bolgár határ ) részre igazak, az ottani közlekedés arab országokat juttat eszembe, azzal a különbséggel, hogy bizony rengeteg a nagyon dárga autó, és NEM FÉLTIK!
Ja és a ködlámpát MINDENKI használja, itthon is kiszúrom az utakon a román rendszámúakat csak a lámpahasznátról.....
cromwell 2008.06.08. 08:12:58
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 08:25:25
Tanulságos ez a sok álhumánus, szemforgató komment; fogadjunk, hogy a hasonló szellemben hozzászólók nagy része élete jelentős részét jótékonykodással és az elesett rétegek, illetve etnikumok felemelésével tölti.
Nem is tudom, ki írta, hogy a posztot 10 perc alatt a Guglival össze lehet hozni (az illetőnek biztosan van tapasztalata ezen a téren).
Hát majdnem igaza van; nekem sajnos 12 percembe telt és természetesen nem voltam SOHA Romániában. Mindent kitaláltam, de ezért kapom a fizetésem a Nemzetközi Fasiszta-Kommunista Mozgalomtól: hogy elrettentsek mindenkit Romániától.
elmeny 2008.06.08. 08:28:01
5 eve jartam/tunk Romaniaban, eredetileg 3 napra volt tervezve az ottartozkodasunk, de 5 lett belole, kicsit alulterveztem a mozgasi lehetosegunket (en hibam). Azota mar biztos valtoztak a dolgok, de par "elemenyunket" leirom, lehet fikazni, de lehet okulni is belole:
- Ami talan lenyeges, nem Magyarorszagon elek es soha korabban nem voltam Romaniaban!
- Repulovel erkeztunk Budapestre, autot bereltunk es irany Romania.
- Utleveleink ellenorzese utan siman atjutottunk a hataron, atlepes utan a hatartol 500 meterre egy visko ahol magyarul beszelo holgy adott matricat, igaz visszajaro penz nem volt a cassaban,de ez belefert.
- Elfoglaltuk a mar elozetesen interneten megrendelt szallodank tiszta szobait, reception 3 fo ( 2 roman es 1 magyar nyelvet (is) beszelo.
- Sauna, uszomedence tiszta, service megfelelo.
- Masnap reggel "kicsekkolas" - elso kellemetlen elmeny, mivel anno eleg jol megtanultam a magyar nyelvet, gondoltam felesleges a roman ajkuakkal egyezkednem, ezert a magyar anyanyelvu "kollegahoz mentem szamlainkat rendezni (bar ne tettem volna).
- Szamla kinyomtatva, penz atadva, borravalo odaadva - hidegzuhany - "kedves erdelyi baratunk nem kevessel szamlazott tul az eredeti osszegnel! Rakerdezesem utan, hajtogatta, de ez igenis igy korrekt, ennyit kell fizetni - summa summarum, odajon a magyarul nem beszelo masik reception pultban dolgozo pali ,elkeri a kollegajatol a szamlat, nem szol, nem kiabal, leminuszolja a nem keves tulszamlazast es angolul elnezest ker a hibaert, illetve roman nyelven valamit mond a magyarul beszelo kollegajanak aki voros fejjel a back officeba tavozik.
Innentol jo alapokat raktunk a tovabbi napokra.:-(
- Csak altalanossagban irom - felkeszultem arra, hogy rosszak az utak, de az eszembe sem jutott, hogy 300 km tavolsaghoz ne legyen eleg 5-6 ora (tevedtem) nem kicsit, ez csak azert volt fontos a kesobbiekben ,mert minden megbeszelt idopontot kezdtunk lekesni:-)
- Elso nap (sajnos mar nem emlekszem a varos nevere) szandekosan "jobb szallodat" fogalaltam, gondoltam ne erjen meglepetes, a szalloda neve Intercontinental volt. Este megerkeztunk 17,40-kor (pontosan emlekszem meg az idopontra)es ujabb meglepetes - magyarul kivaloan beszelo holgy kozli, nincs szabad szoba, mehetunk ahova akarunk!! Vita ismet, aztan egy magyarul nem beszelo holgy szemelyeben erkezett a mento angyal. Angolul kozolte, csoprt erkezett a szobankat (4 db.) kiadtak, elnezest meg minden, de elkezdett telefonalgatni es lass csodat negyed oran belul megkaptuk a szalloda cimet ahol ugyan senki nem beszelt magyarul, de tiszta es jo szobak vartak minket.
- Utunk soran, volt olyan serpentin ahol 40 percet mentunk csorogva, mert a pasztor eppen hozta le a birkait ,gondolom a legelesbol:-) Nekunk ez egy elmeny volt, igaz ekkor is elkestunk, mentsegunkre szolgaljon,minden partnerunket idoben ertesitettunk kesesunkrol es Ok ezt akceptaltak,ismerven a helyi kozlekedesi viszonyokat.
Ket megjegyzes ami miatt kenyszeredett erzesem lett beirni ide az a kovetkezo:
1. Vegre valahara el kellene felejteni az anyaorszagban a "romanok" pocskondiazasat, szidasat, mert ezek az eloiteletek mar nem europaiak, a gyulolkodes sehova nem vezet, maximum elszigeteltseghez! Sajat boromon tapasztaltam, hogy roman kisemberek segitokeszebbek mint egyes erdelyi magyarok! Igen tudom, zsivanyok es rosszindulatu emberek mindenhol elnek, csak akkor nem kellene altalanositani egy orszagra es annak minden lakojara a sokszor ismetelt blodsegeket!
2. Vegre meg kellene tanulni mar ertekelni masok nyomorusagat - itt arra gondolok - ha nem akarok adni a keregeto embernek penzt akkor nem adok, de, hogy attol legyen orgazmusom, hogy na most fasza gyerekkent jol atvertem oket, eleg silany lelkivilagra vall!!
Ugyanitt jegyzem meg, ez kb. olyan mint amikor a takaritokat semmibe vesszuk, vagy a postast vagy ...vagy ...vagy...tudomasul kellene mar vegre venni, hogy ugy Magyarorszagon,mint Romaniaban, vagy az Usaban, a Skandinav orszagokban, a takaritono ha nem takarit akkor a general manager a szarban ul es ugy dolgozik (illetve egy ido utan nem dolgozik), tehat nem lenezni a keregetoket, a hajlektalanokat az alulkavlifikalt munkaeroket, mert az nem elore visz, hanem visszaut.
Bocsanat ha sokat es mast, mashogy irtam ,mint azt sokan vartak, de olvasva a hozzaszolasokat ez kibuggyant belolem.
lemeztelen 2008.06.08. 08:30:24
escu 2008.06.08. 08:38:11
Én megtapasztaltam a tavaly.
Hajrá Csurtus, még több posztot!
bogi82 2008.06.08. 08:44:54
elmeny 2008.06.08. 08:48:09
En speciel nem a szerzo irasara reagaltam, hanem a commentek egy reszere - bar az ndk-s penz atadasa mint fizetoeszkoz tole indult, egyebkent korrektul irt.
bedlifan 2008.06.08. 08:51:07
- körforgalomban az elsőbbségadásban sima jobbkéz szabály van, vagyis annak van előnye, aki bejön, nem úgy, mint nálunk.
- zebrán kocsi addig nem mehet át, amíg a zebrán, akár 5 méterrel arréb gyalogos van (szóval elméletileg nem mehetsz át a gyalogos előtt vagy után, ki kell várni, amíg a túlfélre, vagy középső járdaszigetre ér); ha van ott rendőr,ezt nagyon büntetik.
- zebrához tartozik az is, hogy 80%-ban zebra nincs felfestve, csak tábla jelzi, de az attól még zebra, ugyanolyan szabályokkal.
- hegyvidéken érdemes figyelni és betartani a sebességkorlátozásokat(sokszor sík terepen is), nem is csak a büntetés miatt, hanem mert élesebb szögben kanyarodnak a román utak, mintha más szabvány lenne (ehhez nem értek), de az tény, hogy kezdetben én is csúsztam már ki majdnem útról, mert lesz.tam kanyarban a 20-as 30-as táblát... aztán odafigyeltem, és volt értelme.
- én az autómosókat megpróbáltam úgy kivédeni, hogy (ha nincs túl nagy forgalom), akkor messzebb már lelassítottam, és ha közeledtek, akkor szépen elkezdtem tobább "csorogni" a kocsival.
most ennyi.
Transporter · http://www.belesbeles.blogspot.com 2008.06.08. 09:34:16
Ajánlat: Románia nem Magyarország, kockafejű szabálykövető sofőröket meglepetések sorozata éri, tehát alkalmazkodjunk a helyi viszonyokhoz.
janny 2008.06.08. 09:44:43
Talán meg kéne tanulni valamilyen idegen nyelvet és akkor nem kéne mutogatni... A magyar nem világnyelv, akármennyire is erőlködünk.
Sozofe 2008.06.08. 09:46:24
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 09:48:41
látod, ebben tökéletesen igazad van. Sajnos én a magyaron kívül csak trágárul beszélek, de mentségemül szóljon, hogy nagyon nehéz gyermekkorom volt.
Pista 2008.06.08. 10:04:33
Ablakmosók vannak Belgrádban és lefelé Macedón határ felé a kutaknál, kéregetők és erőszakos árusok az arab országokban és Törökországban is, stb. stb.
Családom mindig elszörnyedt ezeken és a fehér ember felsőbbrendőségével útálta a jelenséget. Aztán elmagyaráztam nekik, hogy ezek a gyerekek/emberek nagyon szeretnének egyetemisták lenni, vagy programozók, vagy bankmenedzserek lenni, de perpillanat nem adatott meg nekik a lehetőség. Azóta akárhová megyünk, mindig van nálunk egy marék apró euró és a dolgot nem lehúzásként éljük meg, hanem támogatjuk a harmadik világ elesettjeinek a felemelkedését :-))
Csak hozzállás kérdése minden :-))
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:05:19
még mindig sötétzöld olajfestékkel van kimázolva a közlekedő folyosó?
hawkeye 2008.06.08. 10:05:44
Azok berádióztak a rendőröknek, Chiribis-nél már vártak bennünket...
Ráadásul egy traffipax autóval, de volt náluk háromlábú is...
Azóta valahogy enyhe hányingert érzek, ha az RMDSZ kerül a látó vagy hallókörömbe.
Spiclikből itthon is van elég...
Úgyhogy ne csak a Politia feliratú autókat figyeljétek...
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:08:10
példamutató a hozzáállásod; a fejlődő államok a hozzád hasonlóknak köszönhetik virágos jövőjüket!
Büszke vagyok arra, hogy honfitársak vagyunk :-)
vmaast 2008.06.08. 10:09:29
A ködlámpa használata itthon is csak a megfelelő időjárási és forgalmi körülmények között engedélyezett, csak a közlekedési morál nem az országhatárral változik ugye :)
vmaast 2008.06.08. 10:15:03
Érdekes, én akkor kapok hányingert, ha egy-két kétszázzal versenyző idióta kerül a látó-, vagy hallókörömbe.
Talán mert szeretném megérni a másnapot?
hawkeye 2008.06.08. 10:22:14
Ugye nem...
Akkor?
Hidd el, én se akarok senkit hazavágni.
Egyrészt mert nem vagyok gyilkosságra kiképezve... :)))
Másrészt meg nem természetem veszélyeztetni bárkit...
Menj el arra egyszer, és utána mondj véleményt...!
aeduard · http://andraseduard.blogspot.com 2008.06.08. 10:28:17
Több olyan "spiclire" lenne szükség aki 200al száguldozó őrülteket kapcsol le.
200nál még a versenypályák is veszélyesek, az az alföldi útszakasz akármilyen egyenes és jó lehet, egy őz vagy nyúl bármikor meglephet, főleg éjjel, hiába vagy sólyomszem :)
hawkeye 2008.06.08. 10:40:36
Azért hogy tiszta legyen: sok százezer km-t levezettem Romániában, beleértve a Partiumot, Erdélyt, Székelyföldet. Ezidő alatt még egy galambot sem ütöttem el.
Az, hogy két - három alkalommal, ha a körülmények úgy hozták, a néptelen utakon ráléptünk a gázpedálra, senkit se zavartunk vele.
hawkeye 2008.06.08. 10:42:13
"200nál még a versenypályák is veszélyesek"
Ekkora bornírtságot még életemben nem hallottam...
vmaast 2008.06.08. 10:42:13
Nem ismerem azt az utat, de kétszázzal autózni, úttól, időjárástól, és vezetőtől függetlenül élet-, és közveszélyes. Ennyi, és nem több.
Ezer meg egy lehetőség van a benned lévő versenyzési vágy kiélésére, de ezt talán ott kéne tenned, ahol nem veszélyeztetsz másokat. Ajánlhatom pl a szabadkézi sziklamászást, ott legfeljebb egy mormotának kell elslisszolni, mikor leesel. Esetleg a downhill-kerékpározás? Vagy ez gázos, mert fárasztó?
Persze igazad lehet. Az igazi kihívás, tiszta erőből nyomni a gázpedált a többi autós között :)
elmeny 2008.06.08. 10:47:30
Rengeteg donorra varo ember el a vilagban,imadni fognak Teged!
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:48:56
Köszönöm mindenkinek az eddigi hozzászólásokat és várok (majdnem) mindenkit további (és eddigi) posztjaink olvasására.
Szép napot!
ötvenes 2008.06.08. 10:50:04
HA érdekel vkit szívesen mesélek van kaland bőven.
kinney 2008.06.08. 10:50:25
jól értem, hogy egyetlen egy út "tapasztalataiból" írtad ezt az általánosító cikket?
sokat látott ember lehetsz, barátom, ha ennyire rácsodálkozol a körülötted lévő világra.
üdv,
kinney
hawkeye 2008.06.08. 10:51:13
Januárban, éjjel két órakor, milyen többi autós egy háromszámjegyű úton?
Nincs bennem versenyzési vágy. Ha lenne, ott dübörögnék a Hungaroringen.
Persze, az hogy sose okoztam balesetet, az nyilván csak a véletlen szerencse műve.
Emberek, miért vagytok ilyen szűklátókörűek?
Miért csak saját magatokból tudtok kiindulni?
Na, mindegy, részemről befejeztem, nem erről szól a blog. És itt kérek elnézés a posztolótól, amiért félrevittem a témát...
Beszéljünk inkább a romániai vasúti átjárókon való közlekedésről!
Meg a gyalogosátkelőhely szigoráról.
Meg az eszetlen ukrán és olasz, meg baltikumi kamionosok ámokfutásáról.
stb.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:53:21
nem akarok belemenni a részletekbe, de ha megnézed a blogot (esetleg elolvasol pár posztot a múltból), szerintem választ kapsz a kérdésedre.
Üdv,
csurtus
hawkeye 2008.06.08. 10:53:51
Viszont végre olvasok valakit, aki TÉNYLEG tudja mit ír, és TÉNYLEG vezet Romániában.
Minden szavadat csak megerősíteni tudom!
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:54:41
ezek a témák (reményeim szerint) benne lesznek egy következő, témába vágó posztban. Persze lehet itt is megosztani a saját élményeket ezekkel kapcsolatban.
Poke 2008.06.08. 10:55:29
Az utak minősége nagyon változó, valóban sok helyen javítják már/teljesen új felületet visznek fel, de nagy általánosságban az utak még mindig elég rosszak. Minél kisebb út, annál rosszabb...
Matricát elvben kötelező venni, mikor legutóbb voltam, mindenhol elfogyott, akárhová küldtek, ott sem volt, végül feladtam, de senki sem kérte (5 út alatt egyszer kérték, akkor épp volt).
A ködlámpát tényleg szinte mindenki használja, bár van, aki villogtat emiatt, azonban szerintem minden eszköz megengedett, hogy észrevegyenek időben.:-)
Ugyanis az előzés ott nemzeti sport, én csodálom, hogy alig látok balasetet, annak dacára, hogy a leglehetetlenebb helyeken is előznek. Én csak egy swifttel tolom, de nem értem azt, akit a kamionok megelőznek, én szoktam őket.:-) Haladni kell, mert 60-70es tempóval megtenni egy ilyen 750km-es utat nem egy élmény. Szerintem nem a kamionok, hanem a kisteherszállítók a legdurvábbak, mindenhol előznek, elég vadul.
Ha van leállósáv-szerűség, akkor szinte kötelező a lassabb járműnek (teherautó, dacia 20+, óvatos magyar sofőr) lehúzódnia, és akkor középen mindkép irányba lehet simán előzni.
Egyszer nekem is 'lemosták' az ablakom a határnál, volt 10 cigánygyerek meg ugyanannyi felnőtt, nem próbáltam ki, mi van, ha nem adok (megúsztam 200HUF-ból).
Amatőr pénzváltó megpróbálta megmagyarázni, hogy az 1 lejes az igazából 10es, csak ugye a 0-ák levágásánál volt egy kis kavarodás...:-) Inkább a bódénál (bár a múltkor megállapítottam, hogy itthon picit olcsóbban lehet venni lejt, már ahol lehet).
Sajnos, ahogy írták, az utak néha jók (kiemelném Kolozsvár után a 2x2 sávos, kitűnő utat! kb 100km), de általában előzni nehéz, sokat kell gyakorolni. Most már kezdek belejönni.:-)
A RADAR feliratot érdemes figyelni, amelyik faluban van, ott ha kinn áll a rendőr, lehet, hogy mér is, ahol azonban nincs, ott mindent bele.
Egyszer engem is megbüntettek, 50 helyett 74-gyel mentem (városból kivezető út, de még nincs vége tábla), pénzem nem volt, de nem is kért a közeg! Felírta az adataimat, mondta, hogy majd megkapom a magyar hatóságoktól a büntit (kb 6000HUF-nyi összeg). Ez egy éve volt, azóta sem kaptam semmit...
A zebra valóban szent, mindenki megáll. Nagyon hasznosak a helyenként elhelyezett visszaszámoló órák a lámpán, jelzik, mennyi van még a zöldből/pirosból. Ilyen nálunk is elkelne, btw...
Érdekesség még, hogy mivel 2 sávos utak szinte csak városban vannak, itt érdemes megpróbálni esetleg előzni, amit a hegyek közt pl nem sikerült. Azonban a jobb oldali sávot gyakran várakozásra, parkolásra, bármire használják, tehát mindenki a BELSŐ sávban tolja, aki előzni akar, menjen a külsőbe, és ha épp nem parkol ott egy kamion, akkor akár sikerülhet is.:-)
Általában a közlekedési morál jobb, ritka a tolakodó, szemétkedő sofőr, még a kamionosok is jelzik, ha lehet előzni (jobb index).
Ha vasúti átkelő van, akár használatlan sín is, akkor is tanácsos lelassítani az ott jelzett 10-20km/h sebességre, a kamionok által szétvágott felületen aki 40-50nel megy át, úgy érzi, rögtön szétesik a kocsi... Nem véletlen, hogy ilyen helyeken gyakran sor van, mert pl a kamionok ténylegesen 10-zel mennek át.
Viszonylag friss (3 éves) jogsim dacára úgy érzem, kezdek belejönni a vezetésbe, nem kevéssé hála ezeknek az utazásoknak! Rengeteg tapasztalatot lehet szerezni egy ilyen úttal.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:57:17
De hagyjatok valami muníciót a következő posztra is :-)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:59:22
nagyon hasznos komment volt, köszönöm minden érdeklődő nevében.
kinney 2008.06.08. 11:01:04
"Januárban, éjjel két órakor, milyen többi autós egy háromszámjegyű úton?"
mivel lehagytatok pár helyzetjelzővel közlekedő RMDSZ pártautót, ezek szerint mégis volt ott forgalom?
és erre te még büszke is vagy, és szűklátókörűnek nevezed azt, aki szerint 200-zal száguldozni balesetveszélyes...
ötvenes 2008.06.08. 11:02:35
Hajaj! Nagyon igazad van! Régebben a haverommal ha mentünk és Ő vezetett, mindig szólnom, nem is üvölteni kellett, hogy LASSÍTSSS!!! vasuti átjáró! mert azok 10km/h felett tuti sérülés az autón. néhol sokat olvasok a sorompók lenn tartásáról itthon. Hát azoknak javaslom a Szentgyörgy Csíkszereda közti sorompókat. Ha kifogod azt napi 5-6 alkalombol vmelyiket, amikor vonat megy rajtuk, nyugodtan pokróc leterít, kaja elő, persze ha a koldus csapat éppen a sorompó túloldalán van.
sammy85 2008.06.08. 11:04:59
Fogadjunk,hogy csak ezt a posztot olvastad csurtustól és lám,milyen bátran mondasz véleményt.
hawkeye 2008.06.08. 11:11:07
Különösen nem akkor, ha szavaidból világosan látszik, hogy csak itt - ott olvastál bele a sorokba.
Úgyhogy akár abba is hagyhatod...
tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.06.08. 11:14:23
Istenem, milyen régen nem hallottam ezt a flokis hasonlatot, pedig milyen jó :-))))
on
hawkeye 2008.06.08. 11:19:43
A sorompót csak nem húzták fel. Eltelik kb. 20 perc, februári hideg, meg sötétség, mi állunk ott egyedül. Elunjuk, zörgünk a bodegánál, hát percek múlva előbújik egy 150 éves, csipás szemű mamóka, hogy nem is látott bennünket, azért nem húzta föl.
De legalább magyarul beszélt, és bocsánatot kért... :)))
ötvenes 2008.06.08. 11:24:37
Sajnálom, hogy nem érted, de amikor az ember elindul reggel 5-6 között leér a határra 3 órán belül, utána pedig araszol hola kamionok, hol útfelújjítások miatt, és most ne is beszéljünk pl a Nagyvárad- Kolozsvár út felújjításának egyik szakaszáról, amikor Bánfihunyadnál (a cifratetős cigánypaloták városa) eltereltek egy +50km-es azaz jó másfél órás kerülőre, és már nagyon oda akar érni ahová indúlt. Akkor amikor esélyt lát rá, nyomja neki. De még akkor sem úgy mint a helybeliek. Nem tagadom előztem zárovonalon, lovaskocsit, DAC-ot ROMAN-t. És csak hogy értsd, hiába nyomtam akkor is az öreg autómmal megjártam kb 5lit/100km alatt az erdélyi szakaszokat. Ugye ezt nem lehet versenytempóval tartani?
hawkeye 2008.06.08. 11:28:03
Ha betartom a játékszabályokat, nem bántanak. Amúgy is 1 vigyori vagyok, ha nem rettegést látnak a szememben, nem mozdulnak rám. Lakott területen nagyon vigyázok, különösen a zebrára. Kollegámat Váradon szedték ki az autóból, mert rámozdult a gyalogátkelőhelyen éppen átmenő gyalogosra. Kb. 10 20 centit előregurult. Mögötte a rendőrautóval.
Ezt itthon büntetlenül meg lehet tenni, sőt, ennél durvábbakat is látok nap mint nap, ott sokba került.
Vámossal a hosszú évek alatt 1 mocsokkal találkoztam. Nézte a csomagtartót és a barátnőmnek mondott valamit románul. Nem értettem, de lecsuktam a csomagtartót, s mentünk tovább. Harminc kilométerrel arrébb merte megmondani a leányzó, hogy a kretén arra biztatta, hogy csapja rá a kezemre a csomagtartófedelet...
A többi normális volt...
ötvenes 2008.06.08. 11:40:17
Az említett Lippánál kint állunk az út szélén, vitázunk a sebességről, meg, hogy mértek meg minden, mivel 4-en voltunk, és látszott, hogy most már tényleg nem fizetünk, úgy mint előző két alkalommal, egyszercsak az addig csak románul értő rendör odajön , visszadja a papírokat, és azt monja MAGYARÚL: A parancsnok aki mér(!) másik autóra értette a túllépést, mehetünk.
Másik: Sepsiszengyörgy, éjszaka, télen, mínusz 20 fok,a haverommal, meg két ismerőssel megyünk.Én vezetek megállít a rendőr papírokat kér, ez tényleg nem tudott magyarul, kiszállít engem, meg az egyik helybelit, szondáztat, mondja hogy fújjam, fújjam az ismerős fordít, persze hogy nem ittam, Aztán 5 percnyi fújdogálás után mond valamit az ismerősnek aki nekem meg mondja hogy keményen rázzam a fejem és monjam hogy nem-nem. Rendör földhöz vágja a szondát, elenged. A kocsiban mondta az ismerős, hogy mivel nem szineződött el, azt mondta a rendör fizessem ki a szondát, erre kellett nem-et mondanom, mivel így a rendőr pénzéből levonják az árát.
hawkeye 2008.06.08. 11:58:31
De ez bevett trükk, így ravaszul megtudják, ha esetleg valamit mondasz magyarul az útitársadnak...
Székelyudvarhelyen jártam hasonlóan. Már a harmadik csövet fújtam az út szélén, persze "eredmény nélkül", amikor odajött valami parancsnokféle, és keményen lebaltázta a rendőrt. Nem értettem miért, megkérdeztem, először a ne szóljon bele volt a válasz, aztán a kisrendőr mutatja a 3 elhasznált szondát, hogy amiatt.
Csomagtartó, egy félliteres kecskeméti barack (jövök még erre máskor is!), mosolyogva, hogy a hideg ellen, teába.
Na, ettől a parancsnok kicsit rögtön megtanult magyarul, jó utat, meg ilyenek...
(Én inkább a horvát zsaruktól tartok. Azoknak, ha pénz kell, bármire képesek. Szó szerint...!)
zorb 2008.06.08. 12:07:55
ha valaki esetleg tudja: Hétvégén van kamionstop Romániában?
ötvenes 2008.06.08. 12:30:45
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.08. 12:47:41
mi a legutóbb szombaton jöttünk visszafelé és nem látszott, hogy kamionstop lett volna. Talán vasárnap.
Amúgy nem kell izgulni; ha az általános KRESZ-en kívül a pár speciális alapszabályt betartod (kőkemény zebra, defenzív, de dinamikus vezetés, udvariasság a közegekkel, na meg lehetőleg sok apróval felszerelkezve az ablakmosóknak), nagy problémák nem lesznek. Főleg, ha a Kárpátokon belül maradtok.
Lesz még folytatás, látogass vissza! Ha nem: szerencsés utat, kellemes utazást és jó pihenést neked és mindhárom autó legénységének!
hawkeye 2008.06.08. 12:56:10
De annyi őzet, szarvast, rókát, s egyéb vadat sehol Mo-n nem láthatsz az utak közelében. A nyuszik tömegéről nem is beszélve..
Zorb: nem lesz gondotok. Tartsd be a játékszabályokat: őrültködni csak ismert, belátható helyeken, a településeken visszafogottan. Mérni is csak az utóbbiakban szoktak.
Egyetlen tanács, ha nem veszed rossznéven. A romániai autósok, a Ceausescu-korszak útjai (ua. mint Demszki Budapesten), ill. azok rossz szegélyei miatt az út közepén közlekednek. Az ilyen silány út egyre kevesebb, de a középen közlekedés szokása megmaradt.
Erre ügyelj, mert ha a szembejövő elbambul (esetleg bölcsész vagy szőke), elfelejt lehúzódni jobbra.
Ilyenkor lassítás, és az "okos enged" verzió...
Végül: A 10 - 20 millás böhömök ott is ugyanolyan pofátlan módon közlekednek, mint nálunk.
A baltikumi kamionosok meg teljesen őrültek...
Tehát semmi új... :)))
De a természet, a hegyek, a folyók, lélegzetelállítóak...
S az egyszerű emberekben sem csalódtam eddig.
cromwell 2008.06.08. 17:10:25
cromwell 2008.06.08. 17:18:49
zsoolabola 2008.06.08. 17:44:00
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.08. 18:23:03
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.08. 18:46:26
tájékoztatásul csak annyit, hogy egyetlen kommentet sem moderáltam ki ebből a posztból. Szórakoztatnak és meghagyom őket a jövő nemzedékeinek. Például a tiédet is.
Karikásostor - Sírásók naplója · http://sirasok.blog.hu 2008.06.08. 19:28:07
Szóval önmoderált véleményem csak az, hogy drága humanista kommentezőknek jótt tenne egy néhány napos élménytúra a Balkánon/Afrikában, de kezdő pályának mondjuk megtennék Kairó egyes részei is, ahol gyakorltaban bemutathatnák, hogy hogyan tudják kezelni 20-30 gyerek+felnőtt koldus percenkénti rohamát!
Az ég szerelmére, tisztában vannak ezek a drága, finomlelkű túristák, hogy milyen módon ösztönzik ezeket, a valóban sajnálatra méltó sorsú embereket a utánuk érkező utazók letámadására? Azzal, hogy nem magukkal, hanem a később arra járó utazókkal tolnak ki!
Az arab világban legalább elvben megvan a koldulás és a személyes jótékonyság egyfajta kultúrája. Ott egy udvarias "Allah karim!" mondattal általában el lehet hárítani az aznapi 97-ik koldust.
És igen, persze lehet adakozni ésszel, de nem eurókat dobálni az ablakmosó hordáknak és főleg nem minden utcasarkon!
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 20:08:05
rengeteget kuncogtam magamban egyes, engem célbavevő és a témával kapcsolatos, roppant hiányos ismereteimet, valamint erkölcsi senkiháziságomat felemlegető kommentek olvastán.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 20:20:39
az emberek jelentős része még annak a koldusnak is hisz, aki ezt a táblát tartja fel kéregetés közben:
Kérem segítsenek! Egyedül nevelem három árva gyermekem!
Valahol megható az egyes kommentelők naivitása, ugyanakkor halkan megkérdezem: hol élnek ők úgy igazából? Tényleg nem hallottak például a koldusmaffiákról, amelyek csak Budapesten évente több százmillió forintot szakítanak?
Tényleg van, aki elhiszi, hogy a láb nélküli gyereket demonstratíve hurcolászó tizenéves cigánylány kenyérre vagy tápszerre fogja költeni azt a százast, amit kap?
Tessék a Vöröskeresztnek, a Máltai Segélyszolgálatnak, a Caritasnak vagy akár bármelyik hivatalos egyháznak adakozni: használt ruha, konzerv, tartós élelmiszer, készpénz.
Tessék megvenni alkudozás nélkül az aluljáróban az idős nénikéktől a paprikát, a mezei virágot, a barkát vagy a földiepret; tessék bedobálni a perselybe az aprót; tessenek emelt díjas, segély-telefonszámokat tárcsázni ezerrel.
Sok álszent... Ha nem lennének szánalmasan mulatságosak, tényleg moderáltam volna a rengeteg hülye dumát.
zsoolabola 2008.06.08. 21:29:24
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.08. 21:49:43
ajánlom a fenti részt:
"Kommentek, trackbackek, visszapingek:
Szeretném látni az összes kommentet! (134)
Az utolsó 100 komment: "
Ezután betölti az összes kommentet.
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.08. 23:19:28
Eszembe jutott, hogy a Te bölcs irányításod alatt szolgáló vasbordájúakról még nem született poszt a Lemilen. Vállalkoznál egy ilyen dologra, ha másért nem, csak a nick-edre tekintettel?
Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.08. 23:29:02
Tenger sok az Isten állatkertje.
Legalább annyi a világlátott nyelveket beszélő tapasztalt utazó, kik keresztül-kasul furikázván a Balkánt értékes tapasztalatokat gyűjtöttek.
Mindazonáltal volt alkalmam néhányszor Bp és Kisjenő helyőrség között közlekedni. Voltak rettenetesen rossz szakaszok, ahol 40-el pl. szédültem, és voltak kitűnő gyorsforgalmi követelményeknek megfelelő utak, ahol simán lehetett tempósan haladni. (120 felett)
Rendőr 1x állított csak meg, de hamar kiderült, hogy a nem fizetős kuncsaft vagyok, így mehettem tovább.
A koldulós témában meg én is hajlok arra, amit mondtál. A távol fékezés, közeledésre rükverc technikát alkalmazom. Az élelmesebbje nem is hözelít, ha látja hogy 100 méterre megálltam. Mindazonáltal jutottam már hasonló helyzetbe Mo-n pl. Szegeden is több alkalommal. Ha nincs más, duda, vissza 2, padló gáz tűnik az utolsó menekülésnek.
A.Laci 2008.06.09. 08:59:57
A radar detektor használata engedélyezett.
A.Laci 2008.06.09. 09:07:36
cromwell 2008.06.09. 11:12:25
cromwell 2008.06.09. 11:22:31
"In lumea asta prost facuta,
Cacatii f...t in loc sa puta"
és íme:
"Egy világban , mely nem olyan, mint kellene,
A szar b...gat, ahelyett, hogy bűzlene."
gargoyle 2008.06.09. 13:43:52
ErrorFlynn 2008.06.09. 15:30:49
hawkeye 2008.06.09. 15:31:26
De ilyen felfújt egójú, félművelt, nagyképű hólyaggal, mint te, még nem találkoztam...
Egyetlen valaki emlékeztet rád: egy meleg pasi Kolozsváron, aki az Alfájával szokott...
Ha nem veszed rossznéven...
cromwell 2008.06.09. 16:13:02
Sanya 2008.06.09. 22:48:26
16 éve vezetek egy romániai jótékonysági intézményt, ahol 100 idős személy szociális gondozása mellett az utcagyerekeknek és a családi erőszaknak áldozatul esett kiskorúaknak is speciális segélyprogramokat szervezünk.
Két ilyen utcai koldulásnak kitett kamasz kért segítséget tőlünk, miután nem bírták már a mindennapos verést és éheztetést.Ők mesélték, hogy
az apuka a belőlük kivert pénzen egy alfa romeót és két merzedest tudott vásárolni. Ezt az állítást a később lefolytatott hivatalos ankét igazolta.
De mindig vannak nagy történelmi nevek, akik mindent sokkal jobban tudnak...
Káposztakukac 2008.06.10. 16:07:08
hmm, mintha idehaza se lenne máshogy...
mano 2008.06.10. 18:01:27
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.10. 22:44:50
És igen, ha Ausztriából jönnek ide, hasonlóan beszélhetnek jogosan az utakról. Mint ahogy bárki jogosan írhatja azt, hogyha Romániában is szar.
Nem értem ebben mi a gond...
cromwell 2008.06.11. 07:57:38
kedves Ildikó néni! Kaptam akkorát, hogy a fal adta a másikat. Nyilván rászolgáltam... Nem tudok jobban mindent a sokévi átlagnál, nem is állítottam ilyet soha. Amit igazán szívesen olvasnék az az, hogy az ilyen apuka és kocsijainak sorsa mi lett? Ilyenekről (verések) én is hallottam, meg ami még jobban elborzasztott (nem tudom biztosan igaz-e), hogy a csökevényes végtagú koldusgyerekeknek eleve kicsavarták kezüket-lábukat felkészítve a kolduslétre. Na, ezt példás büntetésekkel kéne felszámolni! Árnyalja a képet, hogy a 20 eurós ablakmosás is komoly veszély az autósnak. És még lehetne sorolni. És nem mellesleg, minden tiszteletem az említett tevékenységért, erről spéciel nem tudtam. Kitartást és sok lelkierőt kívánok hozzá!
cromwell 2008.06.11. 09:55:31
Boo 2008.06.12. 00:15:49
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.12. 06:12:45
szerintem félreértés volt: Ildikó néni erről a kommentedről ( cromwell 2008.06.08. 17:10:25 ) úgy vélte, hogy a jelzőidet komolyan gondolod :-)))
Látod, így jársz, ha nem teszel szmájlit...
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.12. 06:13:19
senki nem kérdőjelezte meg Erdély földrajzi szépségeit (sem).
cromwell 2008.06.12. 06:55:34
legközelebb kiteszem, meg egyébként is itt az idő visszafogni magam... Ettől még az a munka, amit csinálnak kemény és tiszteletre méltó! Ezt viszont jelzőstül, tartalmastul komolyan gondolom. Láttam én néhány ilyen helyet, tanítványaim is dolgoznak azokban. Hát... még mindig le a kalappal! (Itt nem lesz szmájl!)
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.12. 09:57:24
catalpa · http://f4cv3w 2008.06.13. 01:23:11
Ezt szep es jo let volna megszelosztettni egy kicsit.
A Duna-Tenger csatorna teljesen nonesense, semi gazdasagi erteke nem volt es ma meg anyi se.
A Szerbeknek ott van az Adria, a Bulgaroknak ott van a Fekete Tenger, az Osztrakok Triestet hasznaljak ( Adria )es a Magyarok meg mindig korbe hajoztak Galati-Tulcea-Sulina 1991-ig.
Peter
Cleveland
Mesti 2008.07.11. 14:28:54
Kicsit kesoi a hozzaszolasom, de a "Baltikum" nem osszetevesztendo a Balkannal:)
XY 2008.07.15. 03:21:33
Mikor én tanultam, a Duna még a Fekete-tengerbe folyt tök magától, minden csatornaépítés nélkül. Ja, és a Fekete-tengernek akkor még volt román partrésze is.
Igaz, rég volt már, ez azóta változott volna?
SgtPepper 2008.07.22. 09:16:14
marosy 2008.07.27. 19:19:27
"A matricát nem kell felragasztani"
De igen, fel kell ragasztani.
@bedlifan
"- körforgalomban az elsőbbségadásban sima jobbkéz szabály van, vagyis annak van előnye, aki bejön, nem úgy, mint nálunk."
Ez megváltozott. Annak van előnye aki bennt van a körforgalomban.
Téves információkat nem kéne kitenni egy blogban.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.07.27. 21:00:00
nekem határrendőr ÉS matricaárus ÉS közelekedésrendész ÉS egy bukaresti igazságügyminisztériumi tisztviselő mondta, hogy NEM kell felragasztani.
Persze mindezek ellenére lehet, hogy neked van igazad. Mindenki ragassza fel tehát a matricát, abból baj nem lehet.
Astalavista 2008.08.29. 20:15:34
Éjjel kettőkor kicsit versenyeztünk Bihar és Margitta között. A fene se figyelte kétszáz körül, hogy lehagytunk pár, helyzetjelzővel közlekedő RMDSZ pártautót.
Azok berádióztak a rendőröknek, Chiribis-nél már vártak bennünket...
Ráadásul egy traffipax autóval, de volt náluk háromlábú is...
Hazudsz, pajtikám. :D
Romániában a rendőrségnek NINCS, és sosem volt háromlábú mérője, kizárólag gépkocsikból radaroznak.
Elhiszem, hogy nagyot akartál mondani, és remélted, hogy romániai lakos nem olvassa ezt a blogot, de ráb@sztál. :)
Azt már nem is taglalom, hogy mennyire igaz a pártautóba szerelt "rádió", amely rendőrségi hullámhosszra van beállítva. :D
Szánalmas vagy.
A posztról annyit, hogy nem rossz.
De a szekereket és az alkalmi tehéncsordákat kivéve ne Afganisztánra készüljenek fel a kedves autózók, ha átlépik a határt. :)
Jargetto 2008.09.02. 23:45:44
A főutak minősége jó, a mellékutaké változó. Előfordulhat, hogy földút vezet az egyik faluból a másikba pl. Zetelakáról Ivóba. A menetidő valóban meglehetősen hosszú, az infrastruktúra kritikán aluli, de legalább szépek a tájak és egy-egy faluban járva láthatjuk, hogy nagyapáink hogyan éltek a 40-es, 50-es években. (nekem állandóan az járt a fejemben, hogy ebben az országban hányan hallgathatnak még Tesla szalagos magnót, jóllehet tudom, hogy ott is ugyanúgy meg lehet venni a jelenlegi hifiberendezéseket, mint nálunk. )
A közlekedési morál sztem hasonló, mint nálunk azzal a különbséggel, hogy a kintiek közel sem olyan engedékenyek, mint mi. Pl. Nagyváradon alig tudtam kiállni az útmenti parkolóból, mert senki sem akart kiengedni az útra.
Kéregetőkkel sűrűn lehet találkozni a túristák által látogatott helyeken, illetve lezárt sorompó előtt. Bennünket pl. kb 10 cigánygyerek zargatott pénzt és kajcsit kérve. Mi egyiket sem adtunk. A gyerkőcök mögött lemaradva ment előbb az anya (népviseleti ruhában), mögötte 3méterrel lemaradva az apa. Nem magamat féltettem, hanem az autót. (185cm-es 105kilós 28-30 éves fickó voltam, mikor kint voltam, így könnyen leráztam
a kéregetőket. )
A kint élő magyarok kedvesek, barátságosak voltak, ugyanakkor -pl. a korondi vásáron- már voltak, akik szapulták az anyaországiakat igaz, egymás között.
ejakab 2010.03.14. 16:06:07
A matricával kapcsolatosan: megnéztem a 2009-es, 12 hónapra érvényes matrica hátoldalát. A következő szöveg olvasható rajta román és angol nyelven:
"Válasszuk le a kontroll kupont és őrizzük meg. A matrica csak a szélvédőre ragasztva érvényes. A kontroll kuponra fel kell tüntetni a rendszámot, csak így érvényes. Kérésre mutassa fel a kupont az illetékes szerveknek."
Santolunes 2010.08.05. 17:03:18
...-miről is szólt a cikk?(-:
Az utolsó 100 komment: