Ahogyan azt tapasztalhattátok, blogunk az ismeretterjesztés, a szórakoztatás és a közszolgálatiság hármas béklyójában vergődik. Úgy gondoljuk, most induló minisorozatunk a romániai közúti közlekedésről mindhárom elvárásnak maradéktalanul megfelel.

Május végén abban a (remélem, soha vissza nem térő) megtiszteltetésben részesültem, hogy gépkocsival tehettem meg az utat székesfővárosunk és Bukarest között, oda-vissza. A kétszer 850 kilométer, valamint a bukaresti pár tucat során összegyűjtöttem néhány olyan élményt és tanácsot, amelyek nyilvánosságra hozatala talán segíthet azoknak, akik – a sors szeszélye, saját kalandvágyuk vagy a Köztársaság költségvetésének kímélése folytán – sajnálatos módon arra kényszerülnek, hogy mindezt leutánozzák.

Itt a nyár, nyakunkban a szabadságolási időszak, biztos sokan kerekednek fel nemcsak Hegyeshalom, hanem Nagylak vagy Ártánd irányába is; nekik küldöm e dalt posztot, és még majd egy másikat.

Lássunk hozzá tehát.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
 

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.06.07. 13:29:32

Huh...te ezért mit fogsz kapni...majd megjelennek a hivatásos net-trollok, és elkezdenek rikoltozni, hogy "Édes Erdélyt mé' bántod, köcsög"?...
Amúgy egyetértek, hasonló véleményen vagyok veled keleti szomszédaink közlekedési lehetőségeit és kihívásait illetően.

cromwell 2008.06.07. 17:33:07

Ne feledjük, Majlátot a szegedi Csillagból telepítették, úgyhogy akadnak ott még dörzsölt emberek...

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.07. 17:48:16

cromwell,

csak én vagyok fáradt, vagy nem ide szántad ezt a kommentet?

:-)

Appendiksz 2008.06.07. 17:48:37

A közlekedési szabályok betartása vagylagos, fordítottan arányos a vezetett jármű árcimkéjével. De a bármely évjáratú Dacia is tartogathat meglepetést. Bukarestben jellemző az index nem használata és külső(3.) sávból jobbra kanyarodás.
A rendőr által történő megbüntettetés valószínűbb az idegen rendszámmal jövők kárára. Van egy néhány veszélyes szakasz: a Maros völgyében kb Radna( Lippa) és Déváig példul, de biztosan lesz még kiegészítés.

vanda 2008.06.07. 17:48:52

1. Ugyanilyen posztot írhatna pl. egy osztrák Magyarországról, a megfelelő szavak behelyettesítésével.

2. Elég sivár ember lehetsz, ha azt élvezed, hogy (a kétségtelenül idegesítő, de) nyomorult utcagyerekek és egyéb kéregetők örülnek a lejárt pénznek. Ez tahóság, nem kicsit.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.07. 17:51:28

vanda,

a sivárság és a tahóság tort ül bennem; ezt mindenki tudja, aki ismer. Neked viszont nagyon jó szemed van, mert egy posztból is észrevetted.

Gratulálok. És további szép napot.

cromwell 2008.06.07. 17:57:15

Tiboru
ide szántam :) Lásd vanda felháborodását...

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.06.07. 18:00:56

Ja, akkor értem; Majlát említése zavart meg egy kicsit... Bocs, most ébredtem pihentető délutáni álmomból.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 18:03:15

Lassan kapcsolok... Majlátot is a Csillagból telepítették? Én csak Végvárról tudtam.

Massachusetts 2008.06.07. 18:10:24

Több alkalommal volt szerencsém az E60-as főúthoz (Nagyvárad - Segesvár), majdnem ugyanannyi a lakott területre eső út hossza, mint a lakott területen kívüli. Sokszor már csak az útpatka és a kórók látszanak csak, de a lakott erület végét jelző tábla még messze van.
A helybéli áru terítők 70-80 km/h sebességgel hajtanak lakott területen is, mert egy Nagyvárad - Bukarest szakaszon már akár egy-két óra nyereség is összejöhet.

Egyszer mentem úgy, hogy nem vettem Rovinetta-t, szerencsére nem kérték :-)
Viszont tűzoltó készüléknek is kell lenni a járműben !

M.

cromwell 2008.06.07. 18:10:50

bezony Majlátot is... egyébként én is most ébredtem. Mennyire PC az ablakmosók származásáról írni? Elég annyit írni, hogy az ablakot mossák, saját magukat kevésbé?

Brunoka 2008.06.07. 18:12:05

Ehm... Es mekkora a szervezetben legalisan tarthato alkoholmennyiseg gepjarmuvezetes alatt? Merthogy azt beszelik remek komenypalinkak laknak arrafele es ugye ahosszu uton megszomjazik az ember.... (marhogy egyesek...)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 18:13:51

cromwell,

igen, khm, maradjunk ennyiben...

Massachusetts,

a kamionosok az igazi nagy spílerek, de erről majd a folytatásban...

novi 2008.06.07. 18:14:20

A felháborodó felhasználók voltak már olyan helyzetben, hogy a kelletténél sűrűbben álló rászorulók (igen, ha egy lenne az is sok lenne. világbéke! ) mindegyikének adjanak csak 1 eurót? Nagyon gyorsan elfogyhat úgy a nyaralásra félretett pénz...

Karikásostor - Sírásók naplója · http://sirasok.blog.hu 2008.06.07. 18:18:18

Nagyon jó lett!
Hangosan visítva röhögtem rajta! :)))
Különösen a matricás tanácsoknál!

koborlo 2008.06.07. 18:44:48

Nemrég voltunk Csíkszeredán. Eleinte flusztrált a lakott településeken 80-al átvágtázni, de ezt is meg lehet szokni - egyéb esetben a kaminonok letaposnak. Este, szakadó esőben, kivilágítatlan főúton kóválygó, lehetőleg feketébe öltözött szuicid lények rendkívül "szórakoztatóak" 5-10 óra vezetés után.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 18:56:11

Szia LM, régen láttunk!

Romániában 0,0 ezrelék a megengedett, akárcsak idehaza.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 18:59:15

Ha jól tudom, egész Európában csak nyolc országban működik a zéró tolerancia alkohol-ügyben:

Románia, Magyarország, Horvátország, Csehország, Észtország, Oroszország, Szlovákia és Ukrajna.

Mindenhol máshol van egy minimális engedékenység, 0,2-től 0,4 ezrelékig (vagy 0,5-ig?).

blügy-blügy 2008.06.07. 19:01:53

Nekem Romániában az tűnt fel, hogy a városok szélén halomban áll a szemét, ami olyan büdös mint a szar. Magyarban is van szemét a települések határában, de itt nem szokott büdös lenni

sajt 2008.06.07. 19:04:46

Tudtommal az EU egyik országába sem lehet belépni csupán jogsival - az útlevél mellett a személyi igazolvány jogosít fel belépésre. Persze Schengen óta ennek jelentősége csökkent, hacsak a rendőr meg nem állít igazoltatni.
Romániában fontos még tudni, hogy a gyalogátkelőt (szemben az itthoni gyakorlattal) ott komolyan veszik. Talán ebben az egyben ott előbbre tartanak közlekedési morál terén (ez főleg a közelmúlti itthoni nagymama- és gyerekgázolások kapcsán egyáltalán nem mellékes). Ha a gyalogos csak közeledik a zebra felé, az autósok már megállnak. Ezt nem csak azért fontos tudni, mert a rendőrök jogosítványbevonással díjazzák a dolgot, hanem mert a gyalogosok körülnézés nélkül lépnek le az útra a zebrán, és nekem volt már egy-két meleg pillanatom, amikor (magyar) rutinból vezetve hajszál híján elgázoltam a semmiből előbukkanó gyalogost az átkelőn.
A lámpák beállítása is külömbözhet az itthon megszokottól. Pl. mentem át alig sárgán, és a kereszteződés túlsó oldalán a gyalogosok már zöldet kaptak és alig tudtam átslisszolni közöttük

gőg és magőg · http://rincs.hu 2008.06.07. 19:08:51

vicces poszt, csak épp az nem derül ki miért is volt kellemetlen számodra az út. minden amit leírtál az itthon is megtalálható. (gondolkozz el azon milyen lehet egy osztrák vagy egy német blogja a magyarországi útjáról)
imádom ezt a fajta magyar nagyképűséget.
gondolom ha olaszorságba látogatsz el akkor meglepödten tapasztalod, hogy hát ezeke nem is macskát esznek a vasárnapi ebédnél.
de köszi a tippeket, majd ha olyan szituációba kerülök nem fogok homokot szórni a saját szemembe a rendőrök elött.

gőg és magőg · http://rincs.hu 2008.06.07. 19:10:29

goto10 2008.06.07. 19:01:53

..."Magyarban is van szemét a települések határában, de itt nem szokott büdös lenni"
me' itt rózsa illatú vaze,
háháhá na ennyit erről

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 19:15:38

gőg és magőg,

ha vezettél már 13-14 órát egyfolytában NEM autópályán, viszont olyan körülmények közepette, hogy előtted-mögötted másfél méterrel bolgár, török és más nációjú kamionok dübörögnek százzal folyamatosan, miközben az út szélén földművesek haladnak gyalog, kerékpárral vagy szénásszekérrel, ráadásul mondjuk időre is mész, akkor értenéd a helyzetet.

Mondták már neked, hogy érted a viccet, csak nem szereted?

Amúgy mindenki tudja, hogy az olaszok kizárólag macskát esznek vasárnaponként.

BetOnThis 2008.06.07. 19:25:29

amikor Ártándnál átléptek, huzzátok fel az ablakokat amig beértek városba, azért mert büdös van, és nem a szemét miatt hanem van ott egy tyúk feldolgozo üzem és árasztja a bűzt, no meg van még valami trágya gyár is onann is jön a bűz. Turistaként ha gond van a rendőrrel kapj magadhoz 10-20 eurót vagy 5000 ft-ot amikor mutatod a papírjaidat tedd közé, ha elveszi akkor nyert ügyed van ha nem akkor ne is próbálkozz:) A KÉREGETŐKNEK ne adj semmit pláne ha gyerek az illető mert az egész putri odaszalad ha 1nek adsz. Vigyázzatok a taxisokkal is, ők az igazi tahók, úgyérzik nekik mindent szabad, főleg a Dacia és Daewoo Matizossokkal van a baj. Immortalisnak meg üzenek hogy egy elbaszott büdös bunkó vagy. bye

zsoolabola 2008.06.07. 19:38:02

Hat sajnalattal kozlom veletek hogy a fent leirt dolgokbol eleg sok nem altalanosithato Roomaniara kulonosen Erdelyre.Nem mondom azt hogy nincs de hogy 90% nem igy van az biztos.Amugy ne mennyunk messze mas orszagokba nezzuk meg a kis Magyarorszagot .Itt is talalunk meglepeteseket ugyanabban az aranyban megkezdve utaktol emberekig......

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2008.06.07. 19:45:50

MYname 2008.06.07. 19:25:29

És ha büdös bunkó vagyok, akkor mi van?

Sityesz 2008.06.07. 19:51:04

Kérdés: valahol azt hallottam, hogy ott is kötelező városon kívül a tompított. Igaz-e? Valamint minden egyéb is érdekelne, pl. biztonsági öv (elöl, hátul, lakteren belül...), gyerekülés, stb.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 19:57:15

Sityesz,

remélem, olyanok fognak reagálni, akik teljesen képben vannak. Én annyit tudok, hogy még mindig rádvillognak, mert azt hiszik, hogy égve felejtetted a lámpát;

Tán egy-másfél éve lépett életbe az új román KRESZ, és szerintem mindenben EU-konform (vagyis ugyanazok a szabályok biztonsági öv és gyermekülés vonatkozásában, mint idehaza).

De tényleg kérünk romániai autóvezető-olvasót, hogy válaszoljon Sityesz kérdéseire!

Köszi.

SnoopyPapa 2008.06.07. 20:00:57

Mi is vettünk matricát tavaly szeptemberben, törvénytisztelőként már a határon. Igaz, hogy a kutya se kérte/nézte meg, de a matrica ragacsa azóta is levakarhatatlanul éktelenkedik a szélvédőm belső felén. Ez is csak a román ragacsgyártóipar EU-s szinvonalát mutatja. Ha meg még azt is tudtam volna, hogy nem is kell felragasztani...
És az utak: való igaz, hogy ahol jó az út, ott jó az út. Ám ahol nem... Jesszumpepi. Szerencsétlenségünkre a Gyergyóújfalut és Székelyudvarhelyet összekötő úttal is megismerkedtünk - másoknak baráti jótanácsként annyit mondanék, hogy NE PRÓBÁLJÁK MEG, legfeljebb Gaz vagy Niva típusokon, de még jobb a tank. Az is igen tetszett, hogy a főútvonalakon, már ahol ki van téve az akármilyen sebességet mutató tábla, azt legfeljebb szobadísznek vagy útmenti tereptárgynak tekintik. A rajta látható 40-60-70 kilométeres jelzés a kamionok számára annyit jelent, hogy biza-biza, annyival is lehet menni. Valahogy nem tetszett a kocsim mögött max. másfél méterrel lihegő kamion sem, meg amikor őkelme a városban, vagy a számos beláthatatlan, záróvonalas kanyarban kezdett el előzni... És ez szinte minden tizedik kilométeren előfordult. Ettől függetlenül, Erdély egy csoda.

Birkatúró 2008.06.07. 20:04:29

Nagyon jól sikerült poszt,köszönöm,folytatást kérünk.
A cacammogó lovasszekerekről, a középkori szamaraskordékról sem szabad elfelejtkezni. A világítást opciósan alkalmazzák. Brrrr, nagy para van, ha a sötétben felbukakkan valamelyik. B.Hunyad és Kolozsvár közötti szakaszon (is), előfordulásuk gyakori.

sammy85 2008.06.07. 20:36:18

Vanda,ne haragudj,de te nagyon butácska nő lehetsz és szerintem gőg-magőg a párod.A post meg nagyon szuper,várom a folytatást!

Sinclair 2008.06.07. 20:40:54

Az a baj a matricával, hogy a határállomáson néha olyanja van a pénztárosnak, hogy csak kamionokra árul matricát. Ilyenkor vagy vársz napokig (nyílván nem) vagy továbbmész, és veszel egy benzinkúton, addig meg reménykedsz, hogy nem kapnak el. Na ezt hittük mi, de 350 kilóméter alatt egyetlen kút se volt, ahol árultak volna matricát, ugyanis mindenhol elfogyott. A legtöbb helyen azt mondták, hogy hónapok óta nincs, de volt olyan kutas aki azt mondta, hogy életében nem látott olyat:) Mocsok egy állam, kötelező matricát venni, de nincs hol..

cromwell 2008.06.07. 20:42:05

Szeretem ezt a román szemét büdös, a magyar nem szindrómát! Nem kéne egy kicsit megmosdani a valóságban?

mvh 2008.06.07. 20:49:04

Na akkor közlekedés:
- településen belül:
- bizti őv elől
- tompitott (jobb ha van) ... KÖDLÁMPA csak ha a viszonyok kérik, máskor tilos!
- átjáró ovatós megközelitése NAGYON ajánlott, gyalogos esetén a MEGÁLLÁS méginkább (bünti: jogsihiány 30 napra és 20 - 50 ajró - ez hivatalosan)
- sebességek betartása (pl az 50 kmh az 50 és nem 54)
- zárovonal betartása, föleg ha dupla (bünti: jogsihiány 30 - 60 napra és 50 - 100 ajró - ez hivatalosan, persze lejben)
- gyerekülés elöl TILOS, valamint szintén tilos 14 éves kor alatti személy elsőülésen való szállitása
- gyerekülés kötelező

településen kivül:
- biztiővek elül / hátul
- tompitott
- gyerekülés
- sebesség korlátozások (sok főút mentén van fix radar, pl Kolozsvár - Aranyosgyéres aszem 7 drb, ha mindegyiken átfutsz és a végén ott a rendőr az jó móka - főleg a rendőrnek)
- elakadásjelző 3szög, poroltó, érvényes elsősegély doboz, narancssárga fényvisszaverő csikós (nem a lovas :D ) mellény, esetleg izókészlet és rovigneta megléte erősst javalott.

Nem ajánlatos megpróbálni lefizetni a rendőrt ... inkább a közlekedési kihágás megfizetése, mint megvesztegetési kisérlet miatt birósági peres űgy.

Pénzváltás amennyiben lehet a határnál vagy nagyobb városok pénzváltó irodáiban, ahol ki van függesztve az aznapi árfolyam. Köteles adni számlát. Elötte számoljunk, pl 10.000 forintért 140 - 147 lejt adnak (régipénzben 1 millió 4 száz), 100 euroért meg 360 - 370 lejt. De pl kisebb összeget lejt lehet venni Budapesten is a pénzváltó irodákban.

csati 2008.06.07. 20:53:23

Húúú, ezt jó volt olvasni, 2 éve a "nyaralás" során lenyomtam 2000 km-t 5 nap alatt. Asszem, nem lehet igazán felkészülni a romániai közlekedésre, nem lehetne arról eleget írni. Inkább röviden: ha Romániában akarsz vezetni, akkor kösd fel a gatyád!

Egy tapasztalatom viszont egyszerűen leírható: a románok (mikor nem autóban ültek) soha nem voltak bunkók velünk (max. annyira, amennyire egy unott magyar alkalmazott egy másik magyarral), pedig eleinte fostunk ettől.

Romániában - Erdélyben - vezetni életreszóló élmény és igaz férfias kihívás!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 20:56:21

mvh,

köszönjük az alapos információkat!

csati,

az utolsó mondatod összefoglalja a lényeget :-)))

bandhor 2008.06.07. 20:57:06

Kelet-Europa csak a Kárpátokig tart. A Kárpátoktól délre és/vagy keletre már Nyugat-Ázsiában vagy

sastojci 2008.06.07. 21:04:47

en lassan egy eve vezetek bukarestben, romania szerte...igazabol hamar bele lehet jonni.
tenyleg sok a trafi, de a bemero hasznalata megengedett. de amugy jeleznek a szembejovok, ha trafi van, es esetleg nincs bemerod. Vagy csak figyelni kell a kamionokat, ha 80 alatt mennek faluban, akkor trafi van :)
Engem ketszer kaptak el eddig, egyszer nagyvaradon, 50 helyett 64el, ha jol emlekszem 40 ron volt a bunti (kb. 2600huf), a masodik nemreg tortent, ott egy faluban 75el, de valamiert nem kellett fizetnem...ja, es mindezt magyar rendszammal. es eddig semmilyen hatranyom nem szarmazott ebbol.

jo vezetest, utazast romaniaban!! :)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.07. 21:06:01

Pár évvel ezelőtt két külön autóval mentünk Erdélyben. Első autóban keresztapámék. Másik sávban német rendszámú autóban faszi elalszik, nekimegy keresztapáméknak, attól a fém korláttól (vagy hogy híjják) fejreálltak. Szerencsére nem történt komolyan sérülés egyikükkel sem. No de amiért ezt leírtam, CSAK román rendszámú autók álltak meg segíteni, és rengeteg közülök román volt, nem erdélyi magyar. Hipp hopp segítettek kiszedni őket, elvágni, autó füstölt, ami ilyenkor lenni szokott. Kocsit rendbetenni miegymás.

Akik szoktak rendszeresen járni Erdélybe, tudják, rengeteg magyar autóval találkozhat. Amikor ez az eset történt, egyetlen egy sem állt meg segíteni, csak bámészkodtak. Ez mondjuk elég beszédes szvsz...

a 2008.06.07. 21:08:10

Erdély gyönyörű, érdemes megismerni. És a Regát is szép, csak azt én / mi (?) kevésbé ismerjük. Pedig megérdemelné.
Rendőrség: nekem is az a tapasztalatom, hogy a rendőrségi ügy kimenetele nem a cselekménytől, nem jogszabályoktól, hanem döntően a "közeg" hangulatától függ. S volt már példa a főniciai érvelés hatásosságára is.
Ha a főközlekedési utakat elhagyod, eldugottabb falvakba, netán a hegyekbe vezet az utad akkor pár kilométer alatt több évtizedet repülhetsz vissza az időben. Százával, de talán ezrével vannak olyan falvak, amikbe csak makadám vagy javított földutak vezetnek. Vagy valaha volt aszfalt, amiből még ma is látszik itt-ott egy-egy folt.
Ezeken az utakon útjelzésekre ne nagyon számíts, s csak a helyiek tudják, hogy a legutóbbi esőzés elvitte-e az utat vagy keresztbe döntött-e egy fát.
Az Aranyos fölső folyásánál volt egy döbbenetes élményem: a folyó elvitte az út felét. A munkaterület szabályosan kitáblázva, kilámpázva váltakozó irányú forgalom kb 100m szakaszon.
Nekem zöld, behajtok a szűkületbe. Szemben, még jóval a lámpa előtt feltűnik egy eszeveszetten száguldó öreg dácsia. Lámpánál (ami neki piros) nem áll meg, hanem rohan nekem. Egyik oldalt folyó, másik oldalt árok és utána hegy. Satufék, villogok, dudálok. Száguld tovább. Kővé dermedve, lefulladt motorral állok, még nyomom a dudát, de közben már azon gondolkozom hogyan kell egy frontális ütközést túlélni. Ma sincs ötletem. Előttem két-három méterrel a Dácsia félrekapja a kormányt, beleszáll az árokba. (Személyi sérülés láthatólag nincs, az urak igen gyorsan és igen hevesen gesztikulálva szálltak ki.)
Az egész történet volt 1-2 másodperc. Leizzadtam.
Kimenet megnézem mit mutatott a lámpa a dácsiásnak: neki piros volt, nekem meg zöld, s látta, hogy bent vagyok a szűkületben.
Mire gondolhatott?

koborlo 2008.06.07. 21:08:31

Pénzváltás helyett egyszerűbb automatából pénzt levenni. A kezelési költség nem kirívó, és a váltás is biztos reális árfolyamon történik. Ez mindenütt igaz külföldön. Ha pénzt veszel fel, egyszerre, nagyobb összeget érdemes, a kezelési miatt.

Brunoka 2008.06.07. 21:08:40

A lovasszekerek problematikajahoz hadd tegyek hozza valamit: oruljetek neki, hogy a roman lovak a sajat labaiknal fogva kozlekednek..:) En itt Cumbriaban folyton loszallitokat kerulgetek az apro isten hata mogotti utakon...:D
Pedig azoknak nem is ket, de negy labuk is van - menjenek gyalog! :DDDDD

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.07. 21:09:47

Ja, kamionok, most voltunk áprilisban, és valami életveszély volt. Tényleg úgy száguldoztak, mint az állatok, mindenkit ledudálva, hogy huzzanak már előlük a picsába. De ezt így mindenhol, Király-hágó szerpentinjeitől kezdve faluban egyaránt.

Az utak állapota pedig tényleg változó. Az biztos, hogy nagyon gyorsan haladnak az útépítésekkel. Igaz, nem mindenhol a legtartósabb. Erre kiváló példa a Bucsin-tető, ott évente útfelújítások vannak, mert tankcsapdák keletkeznek a frissen készül úton:)

csati 2008.06.07. 21:14:04

Na, ha ennyire hasznos volt, akkor még egyet:)

A sok meglepetés közt az vitte a pálmát, hogy a románoknak alapvetően mások a fogalmaik az 'előzésről'. Képesek centire felmérni, hogy hol fér el 3 autó egymás mellett, ahol ez adott, ott semmi nem akadályozza őket abban, hogy szembejövő jármű feltűnésekor is megkezjék a lassabb utastárs megelőzését. Ebben az a legfurcsább, hogy az alapvetően offenzív vezetési stratégiát szem előtt tartó, szembejövő autós szemrebbenés nélkül - mondhatni csuklóból - képes lehúzódni, - amíg az aszfalt tart -, és helyt adni (persze sebességváltoztatás nélkül) az ő sávját majd' félig elfoglaló autóstársnak.

Hát ezt úgy direktben, a szenvedő fél oldaláról megélni, az nem semmi. 5 nap után viszont az ember igencsak rá tud szokni...

mvh 2008.06.07. 21:16:41

Bányapeat · banyapeat.blog.hu 2008.06.07. 21:09:47

A kamionosokra sajnos igaz amit irtál, föleg sok a török és bolgár kamion ... na azok hajtanak. És a román déliek is.

A Bucsinon meg ne csodálkozz, Magyarország legmagasabb pontjánál magassabban helyezkedik el (1280 m kb) és elé szélsőséges időjárási zonában.

Igen, a legjobb a bankban váltani a pénzt. Van OTP Bank is ...

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.07. 21:26:25

mvh,

gyergyószentmiklósi születésűként egyáltalán nem csodálkozok rajta:)De a vicc az egészben, hogy Gyergyó felé a tetőig jó az út, lefelé pedig... :)

Az előzés valóban "vicces", kanyarban, emelkedőn mindenhol előznek

Perillustris 2008.06.07. 21:33:51

"e azt valami extra alkalomra tartogatom; mondjuk ha egyszer használt szigetet vagy repülőgép-hordozót akarnak rámsózni a pirosnál."

Ezen megpusztultam. :D

Sanya 2008.06.07. 21:47:12

Az útszéli szükségillemhelyek keresése ma már Romániában is csak azoknak jut eszébe, akik minden áron a múltban megszokott életmódot vágyják vissza. Rengeteg benzinkútban rengeteg -nagyrészt tiszta!- toilett található, ha matrica nem is. Bizalommal el kell kérni a kulcsot : vö rog kheja de WC. (fonetikusan leírva)
Aki azt hiszi, hogy kegyet gyakorol, ha az útszélen kunyeráló, kolduló, vagy erőszakosan ablakot mosó lurkóknak alamizsnát osztogat, az nem csak naiv, de buta is! És ilyenkor minden módszer jó arra, hogy szépszerével megszabaduljunk ettől a szervezett bünbandától. Minden meghatóan rászorulónak kinéző gyermekecskét a kedves szülő, vagy egy felnőtt bandavezér kényszerít a megalázó helyzetbe és este, ha nem visz elég pénzt, akkor még nyomorékabbá veri.
A Hátsó űlésen a biztonsági öv bekapcsolását még nem kérik számon, de gyerekűlés kell.
A lámpával rádvillogatás azt jelzi, hogy a közelben rendőri ellenőrzésre számíthatsz, vagy éppen müködő trafipax van a közelben.
Pillanatnyilag a legbüdösebb szemét Milánóban van... Meg némely emberke agyában, de agymosással nem foglalkozunk!

körtemuzsika 2008.06.07. 22:12:39

Ártándnál festékgyár van, ha jól tudom. de büdös, határozottan. Kiskoromban családbarát nevezte el sz*rcsomagoló gyárnak.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.07. 22:40:18

Most látom csak a vezetői engedélyt :D:D

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.07. 22:53:27

Peat,

azzal főzünk, amink van :-)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.07. 22:57:23

Kis off,

Duna Tv-n Sztálingrád megy

vanda 2008.06.07. 23:03:13

Sammy85, ne haragudj, de te nagyon butácska tacskó lehetsz, akinek csak jár a szája, ahelyett, hogy gondolkodna. Kicsit még érjél, utána vacsogj.

Pista 2008.06.07. 23:22:45

Hála a jó istennek, soha a büdös életben sem voltam Romániában (pedig 22 évig egy olyan városban éltem, ami 10 km-re volt a román határtól) és nem is tervezem, hogy oda menjek.

Szóval a tudnivalókat az Új Zélandi szokásokkal megegyező kuriózumként olvastam, így kimondottan érdekes volt :-))

sammy85 2008.06.07. 23:39:11

Vanda anyó,ez nagyon gyenge replikázás volt,valljuk be,értelme nem sok van a kommentednek.Na béke mindenkinek.

Kara kán · http://karakan.blog.hu 2008.06.07. 23:52:04

Érdekes olvasni. Én erdélyi vagyok, de már nem szívesen járok haza, pedig azok a gyönyörű hegyek...
Talán lesz ez még másképp. "A magyar név megint szép lesz."

Blogger Géza 2008.06.07. 23:56:02

Vandácska, mi lenne ha nem mások sértegetésével töltenéd meg a topikot? Olvass, okulj, ha már szemmel láthatóan nem tudsz hozzászólni érdemben.

Én annyit tennék hozzá, hogy Bukarest egy közlekedési rémálom. A taxik is lassabban érekeznek ki, és az állandó dugók miatt lassabban is érnek céljukhoz. Ezek után Budapest kész felüdülés.

Szathmáry · www.mandiner.blog.hu 2008.06.07. 23:59:18

Csurtus!

1.A véleményed (tanácsaid?) a tipikus magyar kivagyiság mintapéldája. Módfelett Balkánozol, de elárulom neked, hogy a Lajtától nyugatra mindenki a Balkánhoz sorolja Magyarországot is. Egyébként nemrég járt nálam egy német ismerősöm és elmondta, hogy sokfelé volt már a világban, de ilyen közlekedési morállal, amilyen Budapesten van még nem találkozott sehol.
2. Én kb. kéthavonta járok Erdélybe és meg kell mondjam a közlekedési morál nem rosszabb, mint Magyarországon. Sőt - amint arról már mások is szóltak - a gyalogátkelőhelyeknél sokkal udvariasabbak.
3. Románia nem schengeni tagország. Tehát evidens, hogy kell útlevél vagy személyi.
4. A lejárt pénzekről szóló tanácsaidat nem kommentálnám.
5. Az ilyen hozzáállás miatt fog minket Románia fejlettségben lehagyni néhány éven belül.

geri 2008.06.08. 00:10:59

Vanda anyónak igaza van abban, hoy egy osztráknak vagy egy németnek ugyan olyan "kalandos" lehet szép kis országunkat körbeautózni, mint nekünk Romániát.
De ugye, akkor örvend a kicsiember, ha ...

Ettôl eltekinte,nagyon jól sikerült ez a blog és várom a tanácsok folytatását, mivelhogy a nyáron mi is készülünk autóval Erdélybe.

Csurtus, köszi.

Szeleta 2008.06.08. 00:22:43

Kamionok mennek, mint állat, tolnak le, a helyiek megszokták, hogy a kisebb autó lehúzódik és engedi őket. De egymást is lelökik, láttam párat felborulva, Biharban szeretnek a kanyarban levő házban landolni.
Egy idő után felveszed a ritmust, fel sem tűnik, csak itthon, hogy hoppá, vége a kamikaze autózásnak. Székelyföldön a legrosszabb tapasztalataim viszont a magyar rendszámú autókkal voltak, eszementebbek mint a helyiek.
A lovas szekerek rendszámosak, tettszett. A 7-es út (D-en) hasonlít a régi magyarországi kvázi többsávosított M1 és M7 stílusára.(2 sáv, de aszfaltos leállósáv, vagy padka, hát használják).Az elrománosított Szászföldön kevesebb rendőrt láttam, mint Székelyföldön, nem tudom mi az oka.
Meglepően jó a Fogarason átmenő 7C (Csauseszku út), förtelmes viszont a Békás szorosba felmenő út.
Összefoglalva: szerintem nagyon érzik az autót, egy szabály van, hogy nincs szabály.(Városban a zebra szentsége talán, ebben a Nyíregyháziakra hasonlítanak)

Szeleta 2008.06.08. 00:26:55

Javítás: tettszett-tetszett

Kitalátor (másként) gondolkodó · http://kitalator.blog.hu 2008.06.08. 00:34:44

LM, a szószatyor! (2008.06.07. 21:08:40)
"... oruljetek neki, hogy a roman lovak a sajat labaiknal fogva kozlekednek..:)"
Úgy látsik eléd még nem lépett ki ló a sötétben bokor mögül, mint elém Borszék és Maroshévíz között, éjfél körül párás időben egy sötét pej csikó...

Boo 2008.06.08. 00:41:35

Csati....eddig azt hittem.hogy kamikaze pilóta volt kolozsvár felé, de ezek szerint a "három autó is elfér" helyi szokás :-DD

vanda 2008.06.08. 01:22:16

Sammy, éppen úgy, ahogy a tiédnek sem. Ezt akartam csupán érzékeltetni, örülök, hogy átjött :-)

vanda 2008.06.08. 01:27:30

Blogger Géza: Az első meglátásomat továbbra is tartom, szerintem tahó dolog átverni a nálunk rosszabb helyzetben lévőket. A többihez meg nincs értelme hozzászólni érdemben, mivel tényleg annyira érződik ez a kivagyiság... Én egyébként kb. fele-fele arányban vagyok itthon Budapesten és szerte Erdélyben és Románia többi részén (Bukarestben is) a munkámnak köszönhetően. Sajnos el kell mondanom, hogy bizony gyakran itthon sokkal kellemetlenebb szituációkat produkálnak az autósok, továbbá meglehetősen gyakori az, hogy a román utakkal gyengébbel találkozom. De úgy érzem, az itt kommentelők többsége annyira elvakult (és nem a nagy honszeretettől, hanem a lenézéstől), hogy nincs kivel beszélni.

kujon 2008.06.08. 02:11:38

Nagyon jó a cikk, grat, sokat röhögtem...
Én csak Nagyvárad felé szoktam járni, de nem mindig Bors határátkelő felől, ahonnan a legközelebb van.
Van egy pár falu Méhkerék után az úton, soxor keresztezi egy kihalt vasuti sinpár az aszfaltot.Na itt nem 30-as tábla van, hanem stoptábla!És ha nem állsz meg vagy 3 másodpercre, akkor a kb 300 m-re levő rendőr megállít, megbírságol, mert távcsővel(!) látta, hogy nem álltál meg...Anyád.És télleg láthatja, ha visszanézel...A matrica télleg hiánycikk volt évekig, 6 év után idén tudtunk venni először... :-) Mondjuk 1 percig se voltam nyugtalan miatta...
Szintén régebben szedtek a 6áron vmi tisztasági adót, és beterelték a kocsit vmi gyanús lével teli pocsolyába, aztán későőb már csak fizetni is elég volt.A kamionok meg6ározó élményt adtak nekem is, először életembe hajnal tájt esőbe, kanyargós , sziklás részen nyomott le , mint a bélyeget...persze lehet, hogy cb-n szólt neki vmi előtte menő társa, hogy a piros szembejövő után sokáig nincs senki...úgyhogy télleg vigyázni kell...
Csati, te az vagy, akire én gondolok? :-) (gege) :-)

neonomad 2008.06.08. 02:29:12

Koldust átverni! Nem tudok mit írni, gondolom úgysem lenne hatással a lelkiismeretednek nevezett csökevényre. Ezt leszámítva nagyjából tényleg reálisak a leírások, tudom, mert erdélyi vagyok. De még mielőtt édesded sikerélményedben ringatóznál, inkább fogd fel, hogy ez csak egy része a különbségeknek a két ország közt. Sajnos a többi nem Magyarország előnyére szól. Amíg ti itt szépen lassan visszafordultok laza 50 évet, eltöltve a magyar felsőbbrendűségi érzéssel, tótozva és oláhozva, addig a szomszédok országokat építenek. Lehet, hogy szemetesebbek lesznek, lehet, hogy sok mindenben igénytelenebbek, de garantálom, hogy gyorsabban európaiak. Azért nem kell elkeseredni, lesz magyar feltámadás, meg ilyen hibbant agyrémek, amik itt kelendőek. Tiszta és végeletesen provinciális országotokban mindenkinek sok boldogságot. Hajrá magyarok! :)

cromwell 2008.06.08. 05:49:29

Na, lett itt vihar! Gratulálok a magyar kivagyisághoz! A szomszédok előzése sajna érezhető! Még utánanézek Újvár benépesítésénak is:)

cromwell 2008.06.08. 05:53:50

Ja, és a koldusok átverése, mint a szociális érzékenység netovábbja, valóban a lelkiimeret csökevénye, neonomad! Olvasd el fennebb Sanya kommentjét! Ezek szervezetten irányított pofátlan, tolakodó cigány kölykök! Sokat lehetne még róluk mesélni... Csurtus, moderálj ki, ha ez nem idevaló!

Lajos-e 2008.06.08. 06:01:17

A koldusos modszereid igazi vadparasztra vallanak! Plane, hogy meg buszken vallalod is!

Egyebkent nincs ebben a post-ban semmi, amit max 10 perc alatt a guglibol ne lehete megszulni.

McFigyeltem 2008.06.08. 07:19:18

Meglepve olvastam valakinek a kommentjét, hogy a ködlámpa tilos - ez már az új román KRESZ-ben van így? Egy jó három-négy éve Bulgáriába autóztam le és vissza (1200 km/nap, az is szép volt), és a román szakaszon azt tapasztaltam, hogy a Daciák 99 százaléka (tehát az összes jármű 90 százaléka) tompítottat nem használ, viszont CSAK ködlámpát igen. Baromi zavaró volt.

tlx · http://csurtus.blog.hu/2008/06/07/romania_kozlekedesi_tanacsok_1_0 2008.06.08. 08:05:33

Na, kérem mindekni Erdélyről beszél, tessék vezetni Brassón túl is, Konstanzan keresztül le a bolgár határig, az már igen!
Példák: 2005: Hajnali három órakor több kilométeres dugó a kétszámjegyű útvonalon, igyekeznek a tengerpatra. Az út minősége kb. mint egy harckocsi gyakorlótér, de mindekni 90-100 között abszolválja, neked is menned kell nincs mese. Előznek mikor utólérnek, mindegy, hogy jönnek szemben vagy sem. Ezt tudják a padkán, felmart útburkolaton, bárhol.
2006: Ploiesti felé kis autópálya szakasz, csak az egyik fele volt kész, 2 sáv és leállósáv. Ezt a 2,5 sávot kétirányú forgalom használta, olyan módon, hogy oda is kettő és szembe irányba is kettő sávként......a többit mindenkinek a fantáziájára bízom.
Általános érvényű észervételem még az általam "bátorság - kereszteződésnek" nevezett képződmény, annyi az autó, hogy legényesen ki kell közéjük hajtani, soha nem fogsz egyébként kijutni egy alárendelt útról. Ezek az észerevételek leginkább a déli ( tengerpart - bolgár határ ) részre igazak, az ottani közlekedés arab országokat juttat eszembe, azzal a különbséggel, hogy bizony rengeteg a nagyon dárga autó, és NEM FÉLTIK!
Ja és a ködlámpát MINDENKI használja, itthon is kiszúrom az utakon a román rendszámúakat csak a lámpahasznátról.....

cromwell 2008.06.08. 08:12:58

Na, csurtus! mire felébredsz kitört a helyi konfliktus. él még a kisantant?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 08:25:25

Jó reggelt mindenkinek! Kiemelten az Emberségeseknek, Tisztaszívűeknek és Azoknak, Akik Mindig Lehajolnak Az Elesettekért És Kizárólag Forgalomban Levő Pénzt Adnak A Kéretlen Szélvédőmosóknak.

Tanulságos ez a sok álhumánus, szemforgató komment; fogadjunk, hogy a hasonló szellemben hozzászólók nagy része élete jelentős részét jótékonykodással és az elesett rétegek, illetve etnikumok felemelésével tölti.

Nem is tudom, ki írta, hogy a posztot 10 perc alatt a Guglival össze lehet hozni (az illetőnek biztosan van tapasztalata ezen a téren).

Hát majdnem igaza van; nekem sajnos 12 percembe telt és természetesen nem voltam SOHA Romániában. Mindent kitaláltam, de ezért kapom a fizetésem a Nemzetközi Fasiszta-Kommunista Mozgalomtól: hogy elrettentsek mindenkit Romániától.

elmeny 2008.06.08. 08:28:01

Udvozletem!
5 eve jartam/tunk Romaniaban, eredetileg 3 napra volt tervezve az ottartozkodasunk, de 5 lett belole, kicsit alulterveztem a mozgasi lehetosegunket (en hibam). Azota mar biztos valtoztak a dolgok, de par "elemenyunket" leirom, lehet fikazni, de lehet okulni is belole:
- Ami talan lenyeges, nem Magyarorszagon elek es soha korabban nem voltam Romaniaban!
- Repulovel erkeztunk Budapestre, autot bereltunk es irany Romania.
- Utleveleink ellenorzese utan siman atjutottunk a hataron, atlepes utan a hatartol 500 meterre egy visko ahol magyarul beszelo holgy adott matricat, igaz visszajaro penz nem volt a cassaban,de ez belefert.
- Elfoglaltuk a mar elozetesen interneten megrendelt szallodank tiszta szobait, reception 3 fo ( 2 roman es 1 magyar nyelvet (is) beszelo.
- Sauna, uszomedence tiszta, service megfelelo.
- Masnap reggel "kicsekkolas" - elso kellemetlen elmeny, mivel anno eleg jol megtanultam a magyar nyelvet, gondoltam felesleges a roman ajkuakkal egyezkednem, ezert a magyar anyanyelvu "kollegahoz mentem szamlainkat rendezni (bar ne tettem volna).
- Szamla kinyomtatva, penz atadva, borravalo odaadva - hidegzuhany - "kedves erdelyi baratunk nem kevessel szamlazott tul az eredeti osszegnel! Rakerdezesem utan, hajtogatta, de ez igenis igy korrekt, ennyit kell fizetni - summa summarum, odajon a magyarul nem beszelo masik reception pultban dolgozo pali ,elkeri a kollegajatol a szamlat, nem szol, nem kiabal, leminuszolja a nem keves tulszamlazast es angolul elnezest ker a hibaert, illetve roman nyelven valamit mond a magyarul beszelo kollegajanak aki voros fejjel a back officeba tavozik.
Innentol jo alapokat raktunk a tovabbi napokra.:-(
- Csak altalanossagban irom - felkeszultem arra, hogy rosszak az utak, de az eszembe sem jutott, hogy 300 km tavolsaghoz ne legyen eleg 5-6 ora (tevedtem) nem kicsit, ez csak azert volt fontos a kesobbiekben ,mert minden megbeszelt idopontot kezdtunk lekesni:-)
- Elso nap (sajnos mar nem emlekszem a varos nevere) szandekosan "jobb szallodat" fogalaltam, gondoltam ne erjen meglepetes, a szalloda neve Intercontinental volt. Este megerkeztunk 17,40-kor (pontosan emlekszem meg az idopontra)es ujabb meglepetes - magyarul kivaloan beszelo holgy kozli, nincs szabad szoba, mehetunk ahova akarunk!! Vita ismet, aztan egy magyarul nem beszelo holgy szemelyeben erkezett a mento angyal. Angolul kozolte, csoprt erkezett a szobankat (4 db.) kiadtak, elnezest meg minden, de elkezdett telefonalgatni es lass csodat negyed oran belul megkaptuk a szalloda cimet ahol ugyan senki nem beszelt magyarul, de tiszta es jo szobak vartak minket.
- Utunk soran, volt olyan serpentin ahol 40 percet mentunk csorogva, mert a pasztor eppen hozta le a birkait ,gondolom a legelesbol:-) Nekunk ez egy elmeny volt, igaz ekkor is elkestunk, mentsegunkre szolgaljon,minden partnerunket idoben ertesitettunk kesesunkrol es Ok ezt akceptaltak,ismerven a helyi kozlekedesi viszonyokat.
Ket megjegyzes ami miatt kenyszeredett erzesem lett beirni ide az a kovetkezo:
1. Vegre valahara el kellene felejteni az anyaorszagban a "romanok" pocskondiazasat, szidasat, mert ezek az eloiteletek mar nem europaiak, a gyulolkodes sehova nem vezet, maximum elszigeteltseghez! Sajat boromon tapasztaltam, hogy roman kisemberek segitokeszebbek mint egyes erdelyi magyarok! Igen tudom, zsivanyok es rosszindulatu emberek mindenhol elnek, csak akkor nem kellene altalanositani egy orszagra es annak minden lakojara a sokszor ismetelt blodsegeket!
2. Vegre meg kellene tanulni mar ertekelni masok nyomorusagat - itt arra gondolok - ha nem akarok adni a keregeto embernek penzt akkor nem adok, de, hogy attol legyen orgazmusom, hogy na most fasza gyerekkent jol atvertem oket, eleg silany lelkivilagra vall!!
Ugyanitt jegyzem meg, ez kb. olyan mint amikor a takaritokat semmibe vesszuk, vagy a postast vagy ...vagy ...vagy...tudomasul kellene mar vegre venni, hogy ugy Magyarorszagon,mint Romaniaban, vagy az Usaban, a Skandinav orszagokban, a takaritono ha nem takarit akkor a general manager a szarban ul es ugy dolgozik (illetve egy ido utan nem dolgozik), tehat nem lenezni a keregetoket, a hajlektalanokat az alulkavlifikalt munkaeroket, mert az nem elore visz, hanem visszaut.

Bocsanat ha sokat es mast, mashogy irtam ,mint azt sokan vartak, de olvasva a hozzaszolasokat ez kibuggyant belolem.

lemeztelen 2008.06.08. 08:30:24

Magyarországon lenni lassan Romániánál is rosszabb, lenni ott Magyarföldön több bunkó és tahó, mint Romániában, Balkán lenni Magyarország is. Nem beszélve a magyarok nevetséges felsőbbrendűségi érzéseiről, amin a környező országokban már könnyesre röhögik magukat az emberek. :D

escu 2008.06.08. 08:38:11

A sok fanyalgónak csak azt kívánom (de nagyon!), hogy egyszer állja körül az autóját este negyed tízkor, amiben három kisgyerekkel és egy megrettent feleséggel utazik, valahol Bukarest Giulesti vagy Ferentari negyedében húsz cigánygyerek és három felnőtt és ne engedje továbbmenni, amíg nem fizet az ablakmosásért húsz eurót.

Én megtapasztaltam a tavaly.

Hajrá Csurtus, még több posztot!

bogi82 2008.06.08. 08:44:54

meg tudná mutatni valaki, hogy a szerző hol fikázta vagy gúnyolta Romániát vagy a románokat? Csak mert kerestem a postban és nem találtam sem ezt, sem a sokak által hangoztatott "magyar felsőbbrendűséget".

elmeny 2008.06.08. 08:48:09

szia bogi82,

En speciel nem a szerzo irasara reagaltam, hanem a commentek egy reszere - bar az ndk-s penz atadasa mint fizetoeszkoz tole indult, egyebkent korrektul irt.

bedlifan 2008.06.08. 08:51:07

nekem cégem volt brassóban, rengeteget jártam ki, sztem a legfontosabbak:
- körforgalomban az elsőbbségadásban sima jobbkéz szabály van, vagyis annak van előnye, aki bejön, nem úgy, mint nálunk.
- zebrán kocsi addig nem mehet át, amíg a zebrán, akár 5 méterrel arréb gyalogos van (szóval elméletileg nem mehetsz át a gyalogos előtt vagy után, ki kell várni, amíg a túlfélre, vagy középső járdaszigetre ér); ha van ott rendőr,ezt nagyon büntetik.
- zebrához tartozik az is, hogy 80%-ban zebra nincs felfestve, csak tábla jelzi, de az attól még zebra, ugyanolyan szabályokkal.
- hegyvidéken érdemes figyelni és betartani a sebességkorlátozásokat(sokszor sík terepen is), nem is csak a büntetés miatt, hanem mert élesebb szögben kanyarodnak a román utak, mintha más szabvány lenne (ehhez nem értek), de az tény, hogy kezdetben én is csúsztam már ki majdnem útról, mert lesz.tam kanyarban a 20-as 30-as táblát... aztán odafigyeltem, és volt értelme.
- én az autómosókat megpróbáltam úgy kivédeni, hogy (ha nincs túl nagy forgalom), akkor messzebb már lelassítottam, és ha közeledtek, akkor szépen elkezdtem tobább "csorogni" a kocsival.

most ennyi.

Transporter · http://www.belesbeles.blogspot.com 2008.06.08. 09:34:16

Négy hete voltam Baróton. Átlagsebességem 42 km/óra lett. Fogaras utáni rengeteg félpályás lezárás miatt. Minden hidat, hidacskát, átereszt felújítanak. Vissza már másfelé jöttem, de ott sem sokkal jobban haladtam a rossz minőségű burkolat miatt. Matricát egyszer vettem, két éve azóta azt mutatom meg, ha kérik. Csak a határon kifelé menet ellenőrizték mindig, mostanában már ott sem. Nagyszalontánál vasúti átjáró előtt stop táblánál, elromlott kuplungom miatt nem álltam teljesen. Nem is próbáltam magyarázkodni. Kinti ismerősöm befizette a kapott csekket. Kb 6000.- Ft volt. Aradot elkerülő úton van egy dupla vasúti átjáró, itt nagyon sokan árulnak mindenféle fából készült dísztárgyat, hosszas alkudozás után az eredeti ár feléért is üzletet lehet kötni. Az ablakmosó cigánygyerekek erőszakosak, ismerem a történet hátterét, rágót adtam nekik, elfogadták, de eltorzult arccal kiabáltak utána. Románul is tudó utasom fordította, adjak 1 eurót vagy betörik az ablakom, amit le sem mostak. Szerencsére felnyílt a sorompó és elhúztunk. Éjszaka az utakon megjelennek a sötét ruhás zsákos emberek, figyeljünk nagyon, ők nem akarnak látszani. Út menti motelekben szálltam meg nem egyszer, a környezetből látni a kiszolgálás színvonalát. Tehát, ha nem tetszik a külső körlet, nem leszel elégedett a belsővel sem. Az árak elfogadhatóak.
Ajánlat: Románia nem Magyarország, kockafejű szabálykövető sofőröket meglepetések sorozata éri, tehát alkalmazkodjunk a helyi viszonyokhoz.

janny 2008.06.08. 09:44:43

"Átnyújtod a forgalmid, majd bármilyen nyelven elmutogatod, hogy mennyi időre kéred a köralakú izét (egy nap, hét nap, harminc nap, fél év, egy év).+

Talán meg kéne tanulni valamilyen idegen nyelvet és akkor nem kéne mutogatni... A magyar nem világnyelv, akármennyire is erőlködünk.

Sozofe 2008.06.08. 09:46:24

Én Nagyváradra és Élesdre jártam sokat. Hála istennek nekem kellemes tapasztalataim vannak. Sosem akartak megbüntetni. Mindig kellemes élmény volt kint lenni. A kéregetők kicsit zavaróak főleg ha le is köpnek miután azt mondod románul,hogy takarodj de legalább békén hagynak. A zebra valóban szent hely.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 09:48:41

janny,

látod, ebben tökéletesen igazad van. Sajnos én a magyaron kívül csak trágárul beszélek, de mentségemül szóljon, hogy nagyon nehéz gyermekkorom volt.

hawkeye 2008.06.08. 10:00:24

Félrevezető az információ. Én Szatmárban ültem....

Pista 2008.06.08. 10:04:33

Nem konkrétan a romániai viszonyokhoz akarok hozzászólni, de ugye többé-kevésbé erőszakos kéregetőket, vagy erőszakos "szolgáltatókat" a világ sok táján lehet látni.

Ablakmosók vannak Belgrádban és lefelé Macedón határ felé a kutaknál, kéregetők és erőszakos árusok az arab országokban és Törökországban is, stb. stb.

Családom mindig elszörnyedt ezeken és a fehér ember felsőbbrendőségével útálta a jelenséget. Aztán elmagyaráztam nekik, hogy ezek a gyerekek/emberek nagyon szeretnének egyetemisták lenni, vagy programozók, vagy bankmenedzserek lenni, de perpillanat nem adatott meg nekik a lehetőség. Azóta akárhová megyünk, mindig van nálunk egy marék apró euró és a dolgot nem lehúzásként éljük meg, hanem támogatjuk a harmadik világ elesettjeinek a felemelkedését :-))

Csak hozzállás kérdése minden :-))

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:05:19

hawkeye,

még mindig sötétzöld olajfestékkel van kimázolva a közlekedő folyosó?

hawkeye 2008.06.08. 10:05:44

Éjjel kettőkor kicsit versenyeztünk Bihar és Margitta között. A fene se figyelte kétszáz körül, hogy lehagytunk pár, helyzetjelzővel közlekedő RMDSZ pártautót.
Azok berádióztak a rendőröknek, Chiribis-nél már vártak bennünket...
Ráadásul egy traffipax autóval, de volt náluk háromlábú is...

Azóta valahogy enyhe hányingert érzek, ha az RMDSZ kerül a látó vagy hallókörömbe.
Spiclikből itthon is van elég...

Úgyhogy ne csak a Politia feliratú autókat figyeljétek...

hawkeye 2008.06.08. 10:06:27

Te is, fiam, Csurtus...?!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:08:10

Pista,

példamutató a hozzáállásod; a fejlődő államok a hozzád hasonlóknak köszönhetik virágos jövőjüket!

Büszke vagyok arra, hogy honfitársak vagyunk :-)

vmaast 2008.06.08. 10:09:29

mvh 2008.06.07. 20:49:04

A ködlámpa használata itthon is csak a megfelelő időjárási és forgalmi körülmények között engedélyezett, csak a közlekedési morál nem az országhatárral változik ugye :)

vmaast 2008.06.08. 10:15:03

hawkeye 2008.06.08. 10:05:44

Érdekes, én akkor kapok hányingert, ha egy-két kétszázzal versenyző idióta kerül a látó-, vagy hallókörömbe.
Talán mert szeretném megérni a másnapot?

hawkeye 2008.06.08. 10:22:14

Picinyem, ismered azt az utat?

Ugye nem...

Akkor?

Hidd el, én se akarok senkit hazavágni.
Egyrészt mert nem vagyok gyilkosságra kiképezve... :)))
Másrészt meg nem természetem veszélyeztetni bárkit...

Menj el arra egyszer, és utána mondj véleményt...!

aeduard · http://andraseduard.blogspot.com 2008.06.08. 10:28:17

hawkeye

Több olyan "spiclire" lenne szükség aki 200al száguldozó őrülteket kapcsol le.

200nál még a versenypályák is veszélyesek, az az alföldi útszakasz akármilyen egyenes és jó lehet, egy őz vagy nyúl bármikor meglephet, főleg éjjel, hiába vagy sólyomszem :)

hawkeye 2008.06.08. 10:40:36

Folyamodj román állampolgárságért, ha megvan, kérheted felvételed az RMDSZ-be, s attól kezdve otthon érezheted magad. Azzal, hogy én mit gondolok rólad, ne törődj...! :((

Azért hogy tiszta legyen: sok százezer km-t levezettem Romániában, beleértve a Partiumot, Erdélyt, Székelyföldet. Ezidő alatt még egy galambot sem ütöttem el.
Az, hogy két - három alkalommal, ha a körülmények úgy hozták, a néptelen utakon ráléptünk a gázpedálra, senkit se zavartunk vele.

hawkeye 2008.06.08. 10:42:13

Ja, és még valami:

"200nál még a versenypályák is veszélyesek"

Ekkora bornírtságot még életemben nem hallottam...

vmaast 2008.06.08. 10:42:13

Ugyan nem vitaindítónak szántam, de egy választ még megér.
Nem ismerem azt az utat, de kétszázzal autózni, úttól, időjárástól, és vezetőtől függetlenül élet-, és közveszélyes. Ennyi, és nem több.

Ezer meg egy lehetőség van a benned lévő versenyzési vágy kiélésére, de ezt talán ott kéne tenned, ahol nem veszélyeztetsz másokat. Ajánlhatom pl a szabadkézi sziklamászást, ott legfeljebb egy mormotának kell elslisszolni, mikor leesel. Esetleg a downhill-kerékpározás? Vagy ez gázos, mert fárasztó?
Persze igazad lehet. Az igazi kihívás, tiszta erőből nyomni a gázpedált a többi autós között :)

elmeny 2008.06.08. 10:47:30

hawkeye,

Rengeteg donorra varo ember el a vilagban,imadni fognak Teged!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:48:56

Na, lekerültünk az Index-címlapról, ami valahol nem is baj; hátha kevesebb lesz a félreértelmezett erkölcstanból túlórázó önkéntes szociális munkás.

Köszönöm mindenkinek az eddigi hozzászólásokat és várok (majdnem) mindenkit további (és eddigi) posztjaink olvasására.

Szép napot!

ötvenes 2008.06.08. 10:50:04

A nevem alapján gondolhatjátok nem tegnap kezdtem vezetni, Romániába, azon belül Erdélybe 93' óta járok hol sűrűbben, hol ritkábban, azaz évente 2x3x-tól, 10-15 alkalomig. SAjna a poszt író még finoman fogalmazott. A zebra tényleg nagyon komoly. A lámpa használat sokat fejlődött, régen határ átlépés után lekapcs, mert a rendőrök onnan tudták, hogy külföldi azaz sarcolható, hogy világított. Ma már inkább ők is világítanak, igaz a ködlámpák égnek feszt. De ennek köszönhető, hogy 6-7 éve 1x kimentek a normál lámpáim, de senkit nem zavart, hogy helyzetjelzővel közlekedtem még este 10-kor is.Másnap megcsináltam. Az "ablakmosók" nagyon erőszakosak, de ha helyi ismerősel mész és az románul rájuk üvölt, nagyon megjuhászodnak. De ez ritka. A kamionosok tudják okozni a legtöbb galibát, mert ugyan tilos a radar detektor, de szerintem rengetegnek van és ha nem érzékelik eszméletlen pofátlanok. Engem már szorítottak le úgy, hogy a kanyarban hídon záróvonalon előzött kamion kamiont. Persze a padka a folyamatos javígatások miatt már kb 30-40 cm-re volt az úttól. Hál istennek mára már rájöttek ők is, hogy a drága nyugati autóban is meg lehet halni, mert 96'-2000' környékén az volt a trendi, hogy minél drágább autód van, annál kevésbé vonatkoznak rád a szabályok, záróvonal előzés stb. Az igaz, hogy a Bogáti erdőben lévő szerpentinen én sem szoktam gyök 2-vel felmenni a DAc, meg a ROMAN-ok mögött de ott sem eszetlenül. A sebesség korlátozásokat mostmár érdemes betartani, ha nincs radar detektorod, mert régi, 100Ft-os nagyságrendű büntetések felkúsztak 50-100eFt-os nagyságrendre. Ez különösen igaz pl. Lippára, ez kb 20 km hosszú város a közepén valohaol vagy mérnek, vagy nem, de a város szélén leállítanak, engem 10-ből 8x, és az biztos hogy a záróvonal, meg a folyamatos kamion sor miatt kb 30-40km/h volt, de a magyar kocsikat bemondták rádión (hallottam miközben vitáztam) és próbálnak lekaszálni. Ha egyedül vagy esélytelen hogy megúszd.
HA érdekel vkit szívesen mesélek van kaland bőven.

kinney 2008.06.08. 10:50:25

Csurtus
jól értem, hogy egyetlen egy út "tapasztalataiból" írtad ezt az általánosító cikket?
sokat látott ember lehetsz, barátom, ha ennyire rácsodálkozol a körülötted lévő világra.
üdv,
kinney

hawkeye 2008.06.08. 10:51:13

Megáll az agyam. Ti nem olvassátok el a kommentet, s úgy okoskodtok?

Januárban, éjjel két órakor, milyen többi autós egy háromszámjegyű úton?

Nincs bennem versenyzési vágy. Ha lenne, ott dübörögnék a Hungaroringen.

Persze, az hogy sose okoztam balesetet, az nyilván csak a véletlen szerencse műve.

Emberek, miért vagytok ilyen szűklátókörűek?
Miért csak saját magatokból tudtok kiindulni?

Na, mindegy, részemről befejeztem, nem erről szól a blog. És itt kérek elnézés a posztolótól, amiért félrevittem a témát...


Beszéljünk inkább a romániai vasúti átjárókon való közlekedésről!
Meg a gyalogosátkelőhely szigoráról.
Meg az eszetlen ukrán és olasz, meg baltikumi kamionosok ámokfutásáról.

stb.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:53:21

kinney,

nem akarok belemenni a részletekbe, de ha megnézed a blogot (esetleg elolvasol pár posztot a múltból), szerintem választ kapsz a kérdésedre.

Üdv,

csurtus

hawkeye 2008.06.08. 10:53:51

Ötvenes: bocs, egyszerre írtuk, nem akartam témát lopni tőled.
Viszont végre olvasok valakit, aki TÉNYLEG tudja mit ír, és TÉNYLEG vezet Romániában.

Minden szavadat csak megerősíteni tudom!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:54:41

hawkeye,

ezek a témák (reményeim szerint) benne lesznek egy következő, témába vágó posztban. Persze lehet itt is megosztani a saját élményeket ezekkel kapcsolatban.

Poke 2008.06.08. 10:55:29

Az elmúlt egy évben viszonylag gyakran jártam/járok Székelyföldre, ezért néhány tapasztalatot én is megosztok veletek.
Az utak minősége nagyon változó, valóban sok helyen javítják már/teljesen új felületet visznek fel, de nagy általánosságban az utak még mindig elég rosszak. Minél kisebb út, annál rosszabb...
Matricát elvben kötelező venni, mikor legutóbb voltam, mindenhol elfogyott, akárhová küldtek, ott sem volt, végül feladtam, de senki sem kérte (5 út alatt egyszer kérték, akkor épp volt).
A ködlámpát tényleg szinte mindenki használja, bár van, aki villogtat emiatt, azonban szerintem minden eszköz megengedett, hogy észrevegyenek időben.:-)
Ugyanis az előzés ott nemzeti sport, én csodálom, hogy alig látok balasetet, annak dacára, hogy a leglehetetlenebb helyeken is előznek. Én csak egy swifttel tolom, de nem értem azt, akit a kamionok megelőznek, én szoktam őket.:-) Haladni kell, mert 60-70es tempóval megtenni egy ilyen 750km-es utat nem egy élmény. Szerintem nem a kamionok, hanem a kisteherszállítók a legdurvábbak, mindenhol előznek, elég vadul.
Ha van leállósáv-szerűség, akkor szinte kötelező a lassabb járműnek (teherautó, dacia 20+, óvatos magyar sofőr) lehúzódnia, és akkor középen mindkép irányba lehet simán előzni.
Egyszer nekem is 'lemosták' az ablakom a határnál, volt 10 cigánygyerek meg ugyanannyi felnőtt, nem próbáltam ki, mi van, ha nem adok (megúsztam 200HUF-ból).
Amatőr pénzváltó megpróbálta megmagyarázni, hogy az 1 lejes az igazából 10es, csak ugye a 0-ák levágásánál volt egy kis kavarodás...:-) Inkább a bódénál (bár a múltkor megállapítottam, hogy itthon picit olcsóbban lehet venni lejt, már ahol lehet).
Sajnos, ahogy írták, az utak néha jók (kiemelném Kolozsvár után a 2x2 sávos, kitűnő utat! kb 100km), de általában előzni nehéz, sokat kell gyakorolni. Most már kezdek belejönni.:-)
A RADAR feliratot érdemes figyelni, amelyik faluban van, ott ha kinn áll a rendőr, lehet, hogy mér is, ahol azonban nincs, ott mindent bele.
Egyszer engem is megbüntettek, 50 helyett 74-gyel mentem (városból kivezető út, de még nincs vége tábla), pénzem nem volt, de nem is kért a közeg! Felírta az adataimat, mondta, hogy majd megkapom a magyar hatóságoktól a büntit (kb 6000HUF-nyi összeg). Ez egy éve volt, azóta sem kaptam semmit...
A zebra valóban szent, mindenki megáll. Nagyon hasznosak a helyenként elhelyezett visszaszámoló órák a lámpán, jelzik, mennyi van még a zöldből/pirosból. Ilyen nálunk is elkelne, btw...
Érdekesség még, hogy mivel 2 sávos utak szinte csak városban vannak, itt érdemes megpróbálni esetleg előzni, amit a hegyek közt pl nem sikerült. Azonban a jobb oldali sávot gyakran várakozásra, parkolásra, bármire használják, tehát mindenki a BELSŐ sávban tolja, aki előzni akar, menjen a külsőbe, és ha épp nem parkol ott egy kamion, akkor akár sikerülhet is.:-)
Általában a közlekedési morál jobb, ritka a tolakodó, szemétkedő sofőr, még a kamionosok is jelzik, ha lehet előzni (jobb index).
Ha vasúti átkelő van, akár használatlan sín is, akkor is tanácsos lelassítani az ott jelzett 10-20km/h sebességre, a kamionok által szétvágott felületen aki 40-50nel megy át, úgy érzi, rögtön szétesik a kocsi... Nem véletlen, hogy ilyen helyeken gyakran sor van, mert pl a kamionok ténylegesen 10-zel mennek át.
Viszonylag friss (3 éves) jogsim dacára úgy érzem, kezdek belejönni a vezetésbe, nem kevéssé hála ezeknek az utazásoknak! Rengeteg tapasztalatot lehet szerezni egy ilyen úttal.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:57:17

És mindez érvényes ötvenesre is: hajrá kommentek!

De hagyjatok valami muníciót a következő posztra is :-)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 10:59:22

Poke,

nagyon hasznos komment volt, köszönöm minden érdeklődő nevében.

kinney 2008.06.08. 11:01:04

hawkeye

"Januárban, éjjel két órakor, milyen többi autós egy háromszámjegyű úton?"

mivel lehagytatok pár helyzetjelzővel közlekedő RMDSZ pártautót, ezek szerint mégis volt ott forgalom?
és erre te még büszke is vagy, és szűklátókörűnek nevezed azt, aki szerint 200-zal száguldozni balesetveszélyes...

ötvenes 2008.06.08. 11:02:35

hawkeye
Hajaj! Nagyon igazad van! Régebben a haverommal ha mentünk és Ő vezetett, mindig szólnom, nem is üvölteni kellett, hogy LASSÍTSSS!!! vasuti átjáró! mert azok 10km/h felett tuti sérülés az autón. néhol sokat olvasok a sorompók lenn tartásáról itthon. Hát azoknak javaslom a Szentgyörgy Csíkszereda közti sorompókat. Ha kifogod azt napi 5-6 alkalombol vmelyiket, amikor vonat megy rajtuk, nyugodtan pokróc leterít, kaja elő, persze ha a koldus csapat éppen a sorompó túloldalán van.

sammy85 2008.06.08. 11:04:59

kinney 2008.06.08. 10:50:25

Fogadjunk,hogy csak ezt a posztot olvastad csurtustól és lám,milyen bátran mondasz véleményt.

hawkeye 2008.06.08. 11:11:07

kinney, bocs, de ez a "floki a lábtörlőt" nem az én világom, nem az én stílusom.
Különösen nem akkor, ha szavaidból világosan látszik, hogy csak itt - ott olvastál bele a sorokba.
Úgyhogy akár abba is hagyhatod...

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.06.08. 11:14:23

off

Istenem, milyen régen nem hallottam ezt a flokis hasonlatot, pedig milyen jó :-))))

on

hawkeye 2008.06.08. 11:19:43

Ötvenes: egyszer Port és Ipp között, olyan hajnali 4 körül elment a váradi személy.
A sorompót csak nem húzták fel. Eltelik kb. 20 perc, februári hideg, meg sötétség, mi állunk ott egyedül. Elunjuk, zörgünk a bodegánál, hát percek múlva előbújik egy 150 éves, csipás szemű mamóka, hogy nem is látott bennünket, azért nem húzta föl.
De legalább magyarul beszélt, és bocsánatot kért... :)))

ötvenes 2008.06.08. 11:24:37

kinney
Sajnálom, hogy nem érted, de amikor az ember elindul reggel 5-6 között leér a határra 3 órán belül, utána pedig araszol hola kamionok, hol útfelújjítások miatt, és most ne is beszéljünk pl a Nagyvárad- Kolozsvár út felújjításának egyik szakaszáról, amikor Bánfihunyadnál (a cifratetős cigánypaloták városa) eltereltek egy +50km-es azaz jó másfél órás kerülőre, és már nagyon oda akar érni ahová indúlt. Akkor amikor esélyt lát rá, nyomja neki. De még akkor sem úgy mint a helybeliek. Nem tagadom előztem zárovonalon, lovaskocsit, DAC-ot ROMAN-t. És csak hogy értsd, hiába nyomtam akkor is az öreg autómmal megjártam kb 5lit/100km alatt az erdélyi szakaszokat. Ugye ezt nem lehet versenytempóval tartani?

hawkeye 2008.06.08. 11:28:03

Romániai rendőrök.
Ha betartom a játékszabályokat, nem bántanak. Amúgy is 1 vigyori vagyok, ha nem rettegést látnak a szememben, nem mozdulnak rám. Lakott területen nagyon vigyázok, különösen a zebrára. Kollegámat Váradon szedték ki az autóból, mert rámozdult a gyalogátkelőhelyen éppen átmenő gyalogosra. Kb. 10 20 centit előregurult. Mögötte a rendőrautóval.
Ezt itthon büntetlenül meg lehet tenni, sőt, ennél durvábbakat is látok nap mint nap, ott sokba került.

Vámossal a hosszú évek alatt 1 mocsokkal találkoztam. Nézte a csomagtartót és a barátnőmnek mondott valamit románul. Nem értettem, de lecsuktam a csomagtartót, s mentünk tovább. Harminc kilométerrel arrébb merte megmondani a leányzó, hogy a kretén arra biztatta, hogy csapja rá a kezemre a csomagtartófedelet...

A többi normális volt...

ötvenes 2008.06.08. 11:40:17

hawkeye Romániai rendőrök
Az említett Lippánál kint állunk az út szélén, vitázunk a sebességről, meg, hogy mértek meg minden, mivel 4-en voltunk, és látszott, hogy most már tényleg nem fizetünk, úgy mint előző két alkalommal, egyszercsak az addig csak románul értő rendör odajön , visszadja a papírokat, és azt monja MAGYARÚL: A parancsnok aki mér(!) másik autóra értette a túllépést, mehetünk.
Másik: Sepsiszengyörgy, éjszaka, télen, mínusz 20 fok,a haverommal, meg két ismerőssel megyünk.Én vezetek megállít a rendőr papírokat kér, ez tényleg nem tudott magyarul, kiszállít engem, meg az egyik helybelit, szondáztat, mondja hogy fújjam, fújjam az ismerős fordít, persze hogy nem ittam, Aztán 5 percnyi fújdogálás után mond valamit az ismerősnek aki nekem meg mondja hogy keményen rázzam a fejem és monjam hogy nem-nem. Rendör földhöz vágja a szondát, elenged. A kocsiban mondta az ismerős, hogy mivel nem szineződött el, azt mondta a rendör fizessem ki a szondát, erre kellett nem-et mondanom, mivel így a rendőr pénzéből levonják az árát.

hawkeye 2008.06.08. 11:58:31

Az velem is előfordul párszor, hogy a rendőrök valamelyike (volt úgy, hogy mindegyik) az igazoltatás végére hirtelen megtanult magyarul... :)))
De ez bevett trükk, így ravaszul megtudják, ha esetleg valamit mondasz magyarul az útitársadnak...


Székelyudvarhelyen jártam hasonlóan. Már a harmadik csövet fújtam az út szélén, persze "eredmény nélkül", amikor odajött valami parancsnokféle, és keményen lebaltázta a rendőrt. Nem értettem miért, megkérdeztem, először a ne szóljon bele volt a válasz, aztán a kisrendőr mutatja a 3 elhasznált szondát, hogy amiatt.
Csomagtartó, egy félliteres kecskeméti barack (jövök még erre máskor is!), mosolyogva, hogy a hideg ellen, teába.
Na, ettől a parancsnok kicsit rögtön megtanult magyarul, jó utat, meg ilyenek...

(Én inkább a horvát zsaruktól tartok. Azoknak, ha pénz kell, bármire képesek. Szó szerint...!)

zorb 2008.06.08. 12:07:55

két hónap múlva indulunk három autóval Erdélybe,úgyhogy kicsit leizzadtam mire a kommentek végére értem. sok hasznos tanács volt, kösz

ha valaki esetleg tudja: Hétvégén van kamionstop Romániában?

ötvenes 2008.06.08. 12:30:45

És milőtt vki félre érti, igazábol imádok Erdélyben vezetni, csak ne kellejen időre menni, ne megbeszélésre, mert az nagyon gáz tud lenni. Nagyott dobott az utakon amikor elkészült Hévíz- Hoghiz-nél Kőhalom-Rupea-nál az elkerülő, azokról nálunk is példát vehetnének. Buszke vagyok arra is, hogy a Bp-Szentgyörgy utat hóban-fagyban hólánc fel-le többször, stb megtettem 14 óra alatt, Arad-Déva-Fogaras felé 1x sikerült 9 óra és 15 perc alatt. Mindezeket kirívó szabálytalanság nélkül. Volt olyan is, hogy a haverom 6 órával előbb indult mint én (melóznom kellett délig), de csak alig 2 órával előbb ért oda mint én. Ott tanultam meg, hogy éjszaka mennyire figyelni kell a szembe jövők lámpái, mert a kanyargós utakon, megvilágítják az előttde haladó kivilágítatlan szekérkaravánt, hosszan kilógó farudakkal, meg a sok stoppost akik akár eléd is kállnak az útra.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.08. 12:47:41

zorb,

mi a legutóbb szombaton jöttünk visszafelé és nem látszott, hogy kamionstop lett volna. Talán vasárnap.

Amúgy nem kell izgulni; ha az általános KRESZ-en kívül a pár speciális alapszabályt betartod (kőkemény zebra, defenzív, de dinamikus vezetés, udvariasság a közegekkel, na meg lehetőleg sok apróval felszerelkezve az ablakmosóknak), nagy problémák nem lesznek. Főleg, ha a Kárpátokon belül maradtok.

Lesz még folytatás, látogass vissza! Ha nem: szerencsés utat, kellemes utazást és jó pihenést neked és mindhárom autó legénységének!

hawkeye 2008.06.08. 12:56:10

...igen, a cigánykaraván fedett szekerei mellett ideoda futkosó kiscsikót. :)))
De annyi őzet, szarvast, rókát, s egyéb vadat sehol Mo-n nem láthatsz az utak közelében. A nyuszik tömegéről nem is beszélve..

Zorb: nem lesz gondotok. Tartsd be a játékszabályokat: őrültködni csak ismert, belátható helyeken, a településeken visszafogottan. Mérni is csak az utóbbiakban szoktak.

Egyetlen tanács, ha nem veszed rossznéven. A romániai autósok, a Ceausescu-korszak útjai (ua. mint Demszki Budapesten), ill. azok rossz szegélyei miatt az út közepén közlekednek. Az ilyen silány út egyre kevesebb, de a középen közlekedés szokása megmaradt.
Erre ügyelj, mert ha a szembejövő elbambul (esetleg bölcsész vagy szőke), elfelejt lehúzódni jobbra.
Ilyenkor lassítás, és az "okos enged" verzió...

Végül: A 10 - 20 millás böhömök ott is ugyanolyan pofátlan módon közlekednek, mint nálunk.

A baltikumi kamionosok meg teljesen őrültek...

Tehát semmi új... :)))

De a természet, a hegyek, a folyók, lélegzetelállítóak...

S az egyszerű emberekben sem csalódtam eddig.

cromwell 2008.06.08. 17:10:25

Csurtus! Szeretem, ahogy érzékletesen bele tudsz nyúlni a szarba! Borozgatva röhögök azon, hogy mélymagyarként egy út által félrevezetve szubjektíven és főle nyelvet makogva (csimpánz, selyemmmajom) próbálsz eligazodni a bűzlő román szemétdombok között. A fenti kommentelők majd kiokosítanak erről, engem a múltam kötelez!:)

cromwell 2008.06.08. 17:18:49

Eddig is komolyan fenyegettek bizonyos függőssségek, de eztán... Máris áldozatnak érzem magam,és nincs érv mi elriasztana... Döbbentem nézem az okosokat, de nem akarom csökkenteni a blog olvasóinak számát. Tényleg moderálj ki, de ennyi marhát (midig szerettem a játszmát: magyarszürke állomomány= magyar szürkeállomány?)

zsoolabola 2008.06.08. 17:44:00

A legszebb az egeszben az hogy azok a kommentek maradnak meg,amik az adminnak vagy aki ezeket kezeli, tetsznek.Ennyit a cikkrol is.....

Mentula 2008.06.08. 17:59:25

DDD szövegértési deficit ...

Égészségére, Mr. Cromwell !

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.08. 18:23:03

Tudjátok, nekem a blogokon a kommentek tökéletesen bizonyítják, hogy gond van az oktatási rendszerrel. Ennyi funkcionális analfabétát... És ez csak rosszabb lesz

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.08. 18:46:26

zsoolabola,

tájékoztatásul csak annyit, hogy egyetlen kommentet sem moderáltam ki ebből a posztból. Szórakoztatnak és meghagyom őket a jövő nemzedékeinek. Például a tiédet is.

Karikásostor - Sírásók naplója · http://sirasok.blog.hu 2008.06.08. 19:28:07

Vettem egy mély levegőt és elszámoltam néhányszor százig, amig végül úgy gondoltam megkockáztatom, hogy hozzászóljak a fenti vitához! :)))

Szóval önmoderált véleményem csak az, hogy drága humanista kommentezőknek jótt tenne egy néhány napos élménytúra a Balkánon/Afrikában, de kezdő pályának mondjuk megtennék Kairó egyes részei is, ahol gyakorltaban bemutathatnák, hogy hogyan tudják kezelni 20-30 gyerek+felnőtt koldus percenkénti rohamát!

Az ég szerelmére, tisztában vannak ezek a drága, finomlelkű túristák, hogy milyen módon ösztönzik ezeket, a valóban sajnálatra méltó sorsú embereket a utánuk érkező utazók letámadására? Azzal, hogy nem magukkal, hanem a később arra járó utazókkal tolnak ki!

Az arab világban legalább elvben megvan a koldulás és a személyes jótékonyság egyfajta kultúrája. Ott egy udvarias "Allah karim!" mondattal általában el lehet hárítani az aznapi 97-ik koldust.

És igen, persze lehet adakozni ésszel, de nem eurókat dobálni az ablakmosó hordáknak és főleg nem minden utcasarkon!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 20:08:05

cromwell,

rengeteget kuncogtam magamban egyes, engem célbavevő és a témával kapcsolatos, roppant hiányos ismereteimet, valamint erkölcsi senkiháziságomat felemlegető kommentek olvastán.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.08. 20:20:39

Karikásostor,

az emberek jelentős része még annak a koldusnak is hisz, aki ezt a táblát tartja fel kéregetés közben:

Kérem segítsenek! Egyedül nevelem három árva gyermekem!

Valahol megható az egyes kommentelők naivitása, ugyanakkor halkan megkérdezem: hol élnek ők úgy igazából? Tényleg nem hallottak például a koldusmaffiákról, amelyek csak Budapesten évente több százmillió forintot szakítanak?

Tényleg van, aki elhiszi, hogy a láb nélküli gyereket demonstratíve hurcolászó tizenéves cigánylány kenyérre vagy tápszerre fogja költeni azt a százast, amit kap?

Tessék a Vöröskeresztnek, a Máltai Segélyszolgálatnak, a Caritasnak vagy akár bármelyik hivatalos egyháznak adakozni: használt ruha, konzerv, tartós élelmiszer, készpénz.

Tessék megvenni alkudozás nélkül az aluljáróban az idős nénikéktől a paprikát, a mezei virágot, a barkát vagy a földiepret; tessék bedobálni a perselybe az aprót; tessenek emelt díjas, segély-telefonszámokat tárcsázni ezerrel.

Sok álszent... Ha nem lennének szánalmasan mulatságosak, tényleg moderáltam volna a rengeteg hülye dumát.

zsoolabola 2008.06.08. 21:29:24

Ok koszi,csak a tegnapit nem talalom....

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.08. 21:49:43

zsoolabola,

ajánlom a fenti részt:
"Kommentek, trackbackek, visszapingek:
Szeretném látni az összes kommentet! (134)
Az utolsó 100 komment: "

Ezután betölti az összes kommentet.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.08. 23:19:28

Cromwell,
Eszembe jutott, hogy a Te bölcs irányításod alatt szolgáló vasbordájúakról még nem született poszt a Lemilen. Vállalkoznál egy ilyen dologra, ha másért nem, csak a nick-edre tekintettel?

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.06.08. 23:29:02

Csurtus,
Tenger sok az Isten állatkertje.
Legalább annyi a világlátott nyelveket beszélő tapasztalt utazó, kik keresztül-kasul furikázván a Balkánt értékes tapasztalatokat gyűjtöttek.

Mindazonáltal volt alkalmam néhányszor Bp és Kisjenő helyőrség között közlekedni. Voltak rettenetesen rossz szakaszok, ahol 40-el pl. szédültem, és voltak kitűnő gyorsforgalmi követelményeknek megfelelő utak, ahol simán lehetett tempósan haladni. (120 felett)
Rendőr 1x állított csak meg, de hamar kiderült, hogy a nem fizetős kuncsaft vagyok, így mehettem tovább.
A koldulós témában meg én is hajlok arra, amit mondtál. A távol fékezés, közeledésre rükverc technikát alkalmazom. Az élelmesebbje nem is hözelít, ha látja hogy 100 méterre megálltam. Mindazonáltal jutottam már hasonló helyzetbe Mo-n pl. Szegeden is több alkalommal. Ha nincs más, duda, vissza 2, padló gáz tűnik az utolsó menekülésnek.

A.Laci 2008.06.09. 08:59:57

Ötvenes,
A radar detektor használata engedélyezett.

A.Laci 2008.06.09. 09:07:36

Ami pedig a kihozható átlagsebességet illeti: sajnos tényleg nem túl szivderitő, de én is optimista vagyok mint az elmúlt majdnem 20 év minden romániai politikusa. Lesz majd itt is autópálya. A kérdés csak az, hogy addigra teljesen +őszülök, vagy a hajam hull ki, vagy a Tolna de má' nem megye kategóriába soroltatok.

cromwell 2008.06.09. 11:12:25

úgy látszik egyre nehezebb kibújnom néhány vendégposzt szerkesztése alól... néhány hét alatt meglesznek, becsszó!

cromwell 2008.06.09. 11:22:31

Megszállt az ihlet: korábbi kedvenc román költőmtől:
"In lumea asta prost facuta,
Cacatii f...t in loc sa puta"
és íme:
"Egy világban , mely nem olyan, mint kellene,
A szar b...gat, ahelyett, hogy bűzlene."

ErrorFlynn 2008.06.09. 13:05:38

láttam, hogy 141 komment, és rögtön tudtam, mit fogok találni...

gargoyle 2008.06.09. 13:43:52

szellemileg epito vitat kirkegaard muveirol kulonos tekintettel az egzisztencializmusra? (:

hawkeye 2008.06.09. 15:24:23

Cromwell, sürgősen a doktor bácsihoz!!!!

ErrorFlynn 2008.06.09. 15:30:49

garg, pontosan. pontosan azt vártam, és egész pontosan azt is kaptam... különös tekintettel...

hawkeye 2008.06.09. 15:31:26

Tudod, Okoska, Hamburgtól Tengizig, Tunisztól Stockholmig összejártam Európát, és kapcsolt részeit, piciny, kis 25 - 40 tonnás szekerekkel. Évekig jártam menteni 30 tonnás Krupp autódarukkal, az utóbbi években pedig a egy - két tonnás, kényelmes két és négykerekű vasakkal megyek...

De ilyen felfújt egójú, félművelt, nagyképű hólyaggal, mint te, még nem találkoztam...

Egyetlen valaki emlékeztet rád: egy meleg pasi Kolozsváron, aki az Alfájával szokott...

Ha nem veszed rossznéven...

cromwell 2008.06.09. 16:13:02

hawkeye, megyek, megyek!

Sanya 2008.06.09. 22:48:26

Cromwell,
16 éve vezetek egy romániai jótékonysági intézményt, ahol 100 idős személy szociális gondozása mellett az utcagyerekeknek és a családi erőszaknak áldozatul esett kiskorúaknak is speciális segélyprogramokat szervezünk.
Két ilyen utcai koldulásnak kitett kamasz kért segítséget tőlünk, miután nem bírták már a mindennapos verést és éheztetést.Ők mesélték, hogy
az apuka a belőlük kivert pénzen egy alfa romeót és két merzedest tudott vásárolni. Ezt az állítást a később lefolytatott hivatalos ankét igazolta.
De mindig vannak nagy történelmi nevek, akik mindent sokkal jobban tudnak...

Káposztakukac 2008.06.10. 16:07:08

"4.) Az utak állapota lakott területen rosszabb, mint azon kívül. Ennek állítólag az az egyik magyarázata, hogy városokon belül a helyi önkormányzat feladata (lenne) például a kátyúzás meg a KRESZ-táblák kihelyezése, viszont pénz nem nagyon van rá."

hmm, mintha idehaza se lenne máshogy...

mano 2008.06.10. 18:01:27

A postot végig olvasva, nagyjából azt kaptam amire számítottam, a magyarországi turistákból sohasem fog kiveszni a "csoró romániaiak" szemlélet, na meg persze az általánosítás. Ettől függetlenül azoknak biztos támpontot nyújt akik még sohasem jártak az országban.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.10. 22:44:50

Én igazából azt nem értem, hogyha valaki ír egy országról, hogy milyen elmaradottságok vannak, miért következik egyenesen az, hogy Magyarország mennyire istenfasza hely és minden más szutyok. Nálunk is kurva sok gáz van, mivel utak minőségéről van szó, arról is lehetne szólni, csak éppen nem ez a poszt témája.

És igen, ha Ausztriából jönnek ide, hasonlóan beszélhetnek jogosan az utakról. Mint ahogy bárki jogosan írhatja azt, hogyha Romániában is szar.

Nem értem ebben mi a gond...

cromwell 2008.06.11. 07:57:38

Sanya,
kedves Ildikó néni! Kaptam akkorát, hogy a fal adta a másikat. Nyilván rászolgáltam... Nem tudok jobban mindent a sokévi átlagnál, nem is állítottam ilyet soha. Amit igazán szívesen olvasnék az az, hogy az ilyen apuka és kocsijainak sorsa mi lett? Ilyenekről (verések) én is hallottam, meg ami még jobban elborzasztott (nem tudom biztosan igaz-e), hogy a csökevényes végtagú koldusgyerekeknek eleve kicsavarták kezüket-lábukat felkészítve a kolduslétre. Na, ezt példás büntetésekkel kéne felszámolni! Árnyalja a képet, hogy a 20 eurós ablakmosás is komoly veszély az autósnak. És még lehetne sorolni. És nem mellesleg, minden tiszteletem az említett tevékenységért, erről spéciel nem tudtam. Kitartást és sok lelkierőt kívánok hozzá!

cromwell 2008.06.11. 09:55:31

Egyébként, ha nem vagyok válllható, többször mondtam, ki lehet moderélni engem. Ez most is áll. Vagy önkéntes száműzetésbe vonulok. :)

Boo 2008.06.12. 00:15:49

Akármit is mondtok, jártam Kolozsvárott, Székelyudvarhelyen és környező falvaiban,a Békás szorosban, a Medve-tónál, Déván és bizony gyönyörű földdarab az. A románokkal sincs semmi baj, csak kicsit rossz helyen laknak. Úgy pár száz kilométerrel....XDDDD

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.12. 06:12:45

cromwell,

szerintem félreértés volt: Ildikó néni erről a kommentedről ( cromwell 2008.06.08. 17:10:25 ) úgy vélte, hogy a jelzőidet komolyan gondolod :-)))

Látod, így jársz, ha nem teszel szmájlit...

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.12. 06:13:19

Boo,

senki nem kérdőjelezte meg Erdély földrajzi szépségeit (sem).

cromwell 2008.06.12. 06:55:34

csurtus,

legközelebb kiteszem, meg egyébként is itt az idő visszafogni magam... Ettől még az a munka, amit csinálnak kemény és tiszteletre méltó! Ezt viszont jelzőstül, tartalmastul komolyan gondolom. Láttam én néhány ilyen helyet, tanítványaim is dolgoznak azokban. Hát... még mindig le a kalappal! (Itt nem lesz szmájl!)

catalpa · http://f4cv3w 2008.06.13. 01:23:11

Tobb tizezer magyar baka ( Erdelyi ) dolgozot ezeken a Megalomaniakus Projekteken, a Socializmus Palotaja, A Duna-Fekete Tenger Csatorna, stb. ok a DIRIBAUNAL szolgaltak, 70-80 % a Diribaosoknak magyar volt.
Ezt szep es jo let volna megszelosztettni egy kicsit.
A Duna-Tenger csatorna teljesen nonesense, semi gazdasagi erteke nem volt es ma meg anyi se.
A Szerbeknek ott van az Adria, a Bulgaroknak ott van a Fekete Tenger, az Osztrakok Triestet hasznaljak ( Adria )es a Magyarok meg mindig korbe hajoztak Galati-Tulcea-Sulina 1991-ig.
Peter
Cleveland

Mesti 2008.07.11. 14:28:54

Hawkeye!

Kicsit kesoi a hozzaszolasom, de a "Baltikum" nem osszetevesztendo a Balkannal:)

XY 2008.07.15. 03:21:33

catalpa 2008.06.13. 01:23:11
Mikor én tanultam, a Duna még a Fekete-tengerbe folyt tök magától, minden csatornaépítés nélkül. Ja, és a Fekete-tengernek akkor még volt román partrésze is.
Igaz, rég volt már, ez azóta változott volna?

SgtPepper 2008.07.22. 09:16:14

A romániai közlekedéshez kapcsolódó mai hír:

index.hu/politika/bulvar/orban0722/

marosy 2008.07.27. 19:19:27

@csurtus
"A matricát nem kell felragasztani"
De igen, fel kell ragasztani.


@bedlifan
"- körforgalomban az elsőbbségadásban sima jobbkéz szabály van, vagyis annak van előnye, aki bejön, nem úgy, mint nálunk."
Ez megváltozott. Annak van előnye aki bennt van a körforgalomban.

Téves információkat nem kéne kitenni egy blogban.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.07.27. 21:00:00

marosy,

nekem határrendőr ÉS matricaárus ÉS közelekedésrendész ÉS egy bukaresti igazságügyminisztériumi tisztviselő mondta, hogy NEM kell felragasztani.

Persze mindezek ellenére lehet, hogy neked van igazad. Mindenki ragassza fel tehát a matricát, abból baj nem lehet.

Astalavista 2008.08.29. 20:15:34

hawkeye 2008.06.08. 10:05:44
Éjjel kettőkor kicsit versenyeztünk Bihar és Margitta között. A fene se figyelte kétszáz körül, hogy lehagytunk pár, helyzetjelzővel közlekedő RMDSZ pártautót.
Azok berádióztak a rendőröknek, Chiribis-nél már vártak bennünket...
Ráadásul egy traffipax autóval, de volt náluk háromlábú is...

Hazudsz, pajtikám. :D
Romániában a rendőrségnek NINCS, és sosem volt háromlábú mérője, kizárólag gépkocsikból radaroznak.
Elhiszem, hogy nagyot akartál mondani, és remélted, hogy romániai lakos nem olvassa ezt a blogot, de ráb@sztál. :)

Azt már nem is taglalom, hogy mennyire igaz a pártautóba szerelt "rádió", amely rendőrségi hullámhosszra van beállítva. :D

Szánalmas vagy.

A posztról annyit, hogy nem rossz.
De a szekereket és az alkalmi tehéncsordákat kivéve ne Afganisztánra készüljenek fel a kedves autózók, ha átlépik a határt. :)

Jargetto 2008.09.02. 23:45:44

Romániában többször voltam az utóbbi időben kocsival is és busszal is.

A főutak minősége jó, a mellékutaké változó. Előfordulhat, hogy földút vezet az egyik faluból a másikba pl. Zetelakáról Ivóba. A menetidő valóban meglehetősen hosszú, az infrastruktúra kritikán aluli, de legalább szépek a tájak és egy-egy faluban járva láthatjuk, hogy nagyapáink hogyan éltek a 40-es, 50-es években. (nekem állandóan az járt a fejemben, hogy ebben az országban hányan hallgathatnak még Tesla szalagos magnót, jóllehet tudom, hogy ott is ugyanúgy meg lehet venni a jelenlegi hifiberendezéseket, mint nálunk. )

A közlekedési morál sztem hasonló, mint nálunk azzal a különbséggel, hogy a kintiek közel sem olyan engedékenyek, mint mi. Pl. Nagyváradon alig tudtam kiállni az útmenti parkolóból, mert senki sem akart kiengedni az útra.

Kéregetőkkel sűrűn lehet találkozni a túristák által látogatott helyeken, illetve lezárt sorompó előtt. Bennünket pl. kb 10 cigánygyerek zargatott pénzt és kajcsit kérve. Mi egyiket sem adtunk. A gyerkőcök mögött lemaradva ment előbb az anya (népviseleti ruhában), mögötte 3méterrel lemaradva az apa. Nem magamat féltettem, hanem az autót. (185cm-es 105kilós 28-30 éves fickó voltam, mikor kint voltam, így könnyen leráztam
a kéregetőket. )

A kint élő magyarok kedvesek, barátságosak voltak, ugyanakkor -pl. a korondi vásáron- már voltak, akik szapulták az anyaországiakat igaz, egymás között.

ejakab 2010.03.14. 16:06:07

@csurtus

A matricával kapcsolatosan: megnéztem a 2009-es, 12 hónapra érvényes matrica hátoldalát. A következő szöveg olvasható rajta román és angol nyelven:
"Válasszuk le a kontroll kupont és őrizzük meg. A matrica csak a szélvédőre ragasztva érvényes. A kontroll kuponra fel kell tüntetni a rendszámot, csak így érvényes. Kérésre mutassa fel a kupont az illetékes szerveknek."

Santolunes 2010.08.05. 17:03:18

Én az Egyedül nevelem 3 árvámat szövegen röhögtem a legjobban de a román versrészlet is tetszett...
...-miről is szólt a cikk?(-:
süti beállítások módosítása