Ahogyan azt megígértük, elétek tárjuk a romániai közúti közlekedéssel kapcsolatos, szigorúan szubjektív tanács-gyűjteményünk második, tiritarka csokrát.


A már bevált módszert követve folytatjuk a pontok számozását. Kommenteket szívesen látunk, s ha nyelvezetük és stílusuk bizonyos határokon belül marad, nem fogunk moderálni. Szidni csak a szerzőt szabad, egymást nem.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.06.14. 12:34:40

Hmm, már látom magam előtt a hozzászólásokat: mennyire fasiszta vagy, hogy így beszélsz a román rendőrökről. Nem szabad előítéletesnek lenni. Ráadásul milyen beteg elmére vall, hogy bűnözésre szólícc' fel :)

Egyébként a poszt remek:) A lámpákhoz annyit, Gyergyószentmiklóson hiába üzemelnek, akkor sem foglalkoznak vele:) Megszokták, hogy nem voltak, és ha nagy ritkán jelez is, akkor sem törődnek vele sokat:)

tistedur 2008.06.14. 13:53:04

arra csak vonattal fogok utazni..ez már biztos :)

amiferink,amitótavénk 2008.06.14. 13:58:07

egy komment az egészhez: a világon egy ország van ahol szinte senki nem használja az irányjelzőt,ez Magyarország.Szerintem Magyarországon csak irányjelző nélkül lenne szabad forgalomba helyezni autót,úgysem használja szinte senki.Higgyétek el nekem,a világ nagyon sok országában volt szerencsém(?) autót vezetni az elmúlt 30 évben.
Romániában,úgy ahogy más kelet európai,volt komcsi országban,a kezdeti olcsó vagánykodás után ,hihetetlen tempóban kezdenek kultúráltá válni az autósok IS. Szemben a jó magyar autósokkal.

Ronald 2008.06.14. 13:58:39

Én sokat autóztam ott - le egész Constanta-ig...ráadásul még akkor is, amikor az E60-on lovaszekerek is jöttek szembe a forgalommal (ilyen azért már rég nincs !)

Szóval szomorúan állapítottam meg már akkor, hogy bizony az ottani átlag-sofőrők átlagosan jobbak, rátermettebbek, ügyesebbek - mint a magyar kollegák.

Valami földrajzi-történelmi magyarázat is lehet a dologban - hisz például Európa (elismerten!) legjobb kamion- és buszpilótái...bizony a törökök.
Nem a németek, nem az angolok, nem a máltaiak...hanem pont Jumurdzsák leszármazottai.

Namármost, a románoknál nem kempingeztek 150 évig - mint nálunk Budán - viszont remekül végig-seftelték a Ro.-kal az egész késő-középkort.

Lehet, hogy innen ered a dolog?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.06.14. 14:19:11

Ronald,

azért volt egy pár román-török fegyveres affér is az elmúlt századokban.

Abban viszont igazad van, hogy a román átlag-sofőr valahogy jobban érzi az autót, mint idehaza sokan. Az ottani közeledési tempóhoz képest az utakon alig látni komoly baleset-nyomot, pedig azt várná az ember, hogy úton-útfélen frontális ütközés-nyomokba botlik.

És nem.

sammy85 2008.06.14. 14:29:26

hoppá,megint címlap,gratulálok!

modos 2008.06.14. 14:38:08

Tanács: érdemes éjszaka utazni, kevesebb a kamion, meg a tahó. Én legtöbbet Bp. - Kolozsvár útvonalon járok (ha csak tehetem éjszaka), azért amikor nappal utaztam elég gyakori volt a teljes útzár baleset miatt. 90%-ban kamion + v.mi töréstesztje miatt. Ami a rendőröket illeti, soha nem volt gondom velük. Mondhatom, kulturáltak.

2008.06.14. 15:22:05

jo ez a ket cikk, kb 1 honap mulva meglatjuk mennyi igaz ebbol :)

norka 2008.06.14. 15:47:54

címlap-puszi-grat

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.14. 15:56:23

TaZ,

majd számolj be a tapasztalataidról!

Poke 2008.06.14. 16:04:43

Jó lett ez is.
Az elsőhöz hozzászóltam, most csak gratula.
2 hét múlva megint nekiveselkedek.:-)

autosave 2008.06.14. 16:07:03

nagy fekete autóval kell menni és akkor mindegy az egész :D

Én 2008.06.14. 17:14:51

Egy hónapja beleszálltam a trafiba, 50 helyett 66-al, normális volt a zsernyák, magyarul is próbált gagyogni, de az irataimat gondosan magánál tartotta, amíg nem fizetem ki a 4000 Ft-nyi büntetést.Lejem nem volt, irány a 20 km-re levő kisváros, ahol személyit, vagy útlevelet kértek a pénzváltáshoz!
Ez a 22-es csapdája....

Csekket csak a helyieknek adnak, külföldinek a helyszínen kell fizetnie!

cromwell 2008.06.15. 09:21:00

Gratulálok! Nem tudom, mi van a betűtípussal, ez valami új dizájn? Tetszik a zebrán átkelő polgár elszántsága is. Remélem a cigánykirály neve nem jelent valami bújtatott rokonságot, ám a máltai keresztes köpenye határozottan tetszik. Gondolom a lovagrend büszke erre. Bár én még nem hallottam/olvastam nagymesterük ilyen irányú nyilatkozatát.
Abban meg egyetértünk, hogy volt néhány konfliktus román-török viszonylatban, és nagyjából 400 évre tenném a kempingezés időtartamát: ne feledjük, az 1877-78-as orosz-török háborút a román történetírás függetlenségi háborúnak ismeri, bár ugyanezen irományok szerint legfeljebb adófizetők voltak, nem alattvalók. Lehet, csak a török APEH hergelte őket?

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.15. 11:17:48

cromwell,

az új betűtípus engem is meglepett, de már rég letettem arról, hogy mindent meg akarjak érteni a blogok természetrajzából.

cromwell 2008.06.15. 16:16:03

Nem tudom, hova írjam! Gratula a gyémánt háborúja c. cikkhez. Látom a címed azért korrigálódott:)

VIKI BACSI 2008.06.15. 18:59:56

amiferink: Latszik hogy nem vezettel Izraelben, ahol egy Banatnyi teruleten masfelmillio auto szaguldozik, es ahanyszor valaki hasznalja a jelzo lampat, azt szoktam mondani hogy : Vannak meg csodak!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.06.15. 19:07:15

Viki bácsi,

arrafelé a csodáknak nagy hagyománya van :-)))

ekkerjoz 2008.06.15. 20:08:31

Lehet, hogy már írtam, teljesen meglepő volt, hogy a zebrán, de máshol is, megállnak és elengedik a gyalogost, hagy menjen békével. Nem ijesztgetik az autók, nem előznek zebrán, nem ütik el, mint itthon...

mvh 2008.06.16. 07:23:14

Nem tudom, miért meglepő az, hogy megállnak a gyalogosnak zebránál, a kresz is ezt irja elő, nem?!?
Na jó, itt is volt egy időszak 2000 elött amikor amostani mo-i állapotok uralkodtak a zebrák környékén, de a rendőrség nagyon rászállt és tette a dolgát ...
Hatásos volt az átnevelés.
Rendőrőket lefizetni tényleg nem ajánlatos, nekik a lebukás miatt nem éri meg az az 50 ajró pl munkahelyük bánhatja. És egyre több a fiatal rendőr, aki már a számitógépes korba született, na ők tudnak nyelveket is (ezen még én is kiakadok néha :D ).
Sok közlekedési lámpánál van másodperc számláló, amig pirosat mutat a lámpa pirosan számol visszafele, majd 00-nál zöldre vált és zölden számol visszafele és általában zöld 00 után rögtön pirosra vált a lámpa, hisz ott a számláló. Rizikós belehajtani egy nagyobb kereszteződésbe zöld 02 - 01 - 00 másodpercnél, mert lehet, sőt valószinű, ellenkező irányból már piros 00 indulnak el. Ez volna a sárga.
Radardetektor használható.

A.Laci 2008.06.16. 09:38:42

Tiboru,

A poszt, amint azt már Tőled +szokhattuk, jó. Riszpekt. Ami a balesetekre utaló nyomokat illeti, a dolog egy kicsit feketébb: értelemszerűen a törött roncsokat előbb-utóbb elszállitják. Ami viszont árulkodó jel, azok az útszéli - helyenként improvizált - keresztek, és a körézsúfolt gyertyacsonkok, hervadt virágcsokrok. Ebből sajnos rengeteg van. No meg a baleseti statisztika szerint is rosszul áll Románia, nyilván az autópályák hiánya miatt.

ErrorFlynn 2008.06.16. 14:15:35

az csak egy véletlen benyomásom a két poszt alapján, hogy egész románia kamionokkal van dugig?

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.16. 16:16:17

Error,

a szemed olyan, mint egy vércséé.

ravens01 2008.06.16. 18:54:01

Csurtus, azt nem mondanám, hogy a román sofőrök kevesebb balesetet okoznának, mint a magyarok. Inkább az a tapasztalatom, hogy soxor ész nélkül mennek bele olyan helyzetekbe, hogy hálát adhatnak az égnek, ha élve megússzák (előzés kanyarban, me' úccse gyű itt semmi idejébe'). Évente kb 4-6x járom végig az Arad-Déva vonalat, olyan még nem volt, hogy balesetet ne láttam volna. Szombat este jöttem épp vissza és most "csak" egy árokba tolt kocsit láttam. Amúgy a barátomnak épp mutattam, volt olyan, hogy a szalagkorlát 200 méteren legalább 5-6 becsapódeás nyomát viselte magán.
A rendőrök: tavaly januárban nagyon legombolt az egyik - persze, saját zsebbe (20.000) - az is igaz, 102 lakott területen... (éjjel 2-kor).
A kamionok pedig tényleg nagy problémát jelentenek - nagyon hiányzik az autópálya, és még pár évet várni kell rá. Az ázsiai forgalom nagy része ezen a tűfokon át megy.
Amúgy pedig sokminden egyébbel egyetértek, grat a cikkhez.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.06.16. 21:44:16

ravens01,

egy balaeset nyomait mi is láttuk legutóbb; csúnya volt és természetesen egy kamion randizott egy szgk-val. Ahogy elnéztük az úttestre kiszórt pár kilónyi fűrészport, az bizony felitatott valamit :-(

Köszi a gratulációt!

ötvenes 2008.06.17. 23:42:53

Szia! Ez megint jó írás volt! A harmadik kép Kolozsváron a Meki utáni körforgalom, ugye?
Amiket írtál mind megáll, kivéve a baleseti nyomokat. Sajna sok sok kereszt van már az út széleken, pedig csak pár éve lett ott is divat. Az éjszakai vezetésről csak annyit, mentünk a Kárpátiába, SepsiBükszádnál, kb 1-2óra között lefordultunk a főútról, még jó, hogy a vak sötét utcán lassan mentünk, mert a harmadik kanyar útán ott aludt egy kicsit ittas idősebb hölgy az aszfalton. Megnéztük, azon kívül, hogy részeg volt semmi baja sem volt. Más. Már nem tudom melyik faluban, de valahol Segesvár környékén volt, szekér az út szélén állt, majd hirtelen átvágott a másik oldalra. A kocsis aludt a bakon, a lovak meg szambáztak az út két oldala közt legelészve. Ami miatt én leszoktam az éjszakai utazásról, azok az eső utáni út megcsúszások. 2x úgy megdobtak mert előzőleg nem voltak ott, hogy akkor tényleg megilyedtem.Az egyik ilyen nagyon durva a Király hágón van, a másik a Déva-Szeben részen. Az előzőben írtam már a rendőrökkel kapcsolatos kalandjaimról, meg kell jegyeznem, hogy amikor a téli útra szórt összefagyott homok koloncoktól defektet kaptam, persze hogy éjszaka, a rendőrök világítottak, hogy lássak, meg el ne csapjanak a kamionok. Még a benzinkúthoz is elvittek, meg viszza, hogy felfúvassam a leeresztett pótkereket.

Sityesz 2008.06.20. 10:19:23

Köszi a másodikat is, meg az elsőben lévő kérdéseimre adott válaszokat is.

Takoca · http://album.reality.hu 2008.07.21. 12:23:45

Halihó!
a múlt héten vezettem 2400km-t Erdélyben.
A tapasztalatok:
90%-ban baromi jó utak, autó versenyző vadállatok mindenhol + a kamionosok tényleg barmok.
Trafipaxot én csak 1 helyen láttam, ettől függetlenül a falvakban szinte mindenütt 50-el ment midenki. A zebránál meg baromira nem állt meg senki (csak én :) )
Ja és matricát nekem csak a hátáron sikerült vásárolnom...

marosy 2008.07.27. 19:30:54

"Ismerek olyan esetet, amikor a gyorshajtó magyar hirtelen ötlettől áthatva előkapta BKV-bérletét és meglobogtatva elhitette, hogy ő is rendőr; a határokon átnyúló szakmai szolidaritás győzedelmeskedett és a magyar "kollégát" egy szóbeli figyelmeztetéssel elengedték. Olyat is hallottam, hogy hasonló célzattal egyesek bevásároltak magyar rendőr-karjelvényeket és osztogatták a traffipaxosoknak."

Azért nem kell azt gondolni, hogy most jöttek le a fáról.

teddyde 2010.05.10. 11:30:35

A településen belüli, oszlopokon csücsülő ún. fixradarok 99%-a mára már nem működik, a beltartalma általában a helyi MÉH telepen kötött ki színesfémként.

Újdonság viszont, hogy egyre több körforgalmat építenek (nagyon helyesen), használni viszont nem nagyon tudják. Simán kijönnek a belsőből index nélkül, a 2-3 sávosban. És még mindig csak befelé indexelnek...
A legrosszabb talán a nagyobb városok közlekedése, szerencsére Erdélybe menet Nagyvárad kivételével (ahol nem ajánlott az elkerülő használata, mert pocsék állapotban van) nem kell bemenni sehová. Kolozsvárt már elkerüli a pálya, és Marosvásárhelynél is működik (bár néhol igen komoly aknák vannak) az elkerülő. Utána már csak a vasúti átkelőknél kell figyelni, az előtted lévő nem véletlenül lassít le 10 km/h-ra.
süti beállítások módosítása