Nem tudom, ti hogy vagytok vele, de nekem Izraelről folyton a sivatag, a szárazság, a terméketlen táj jutott eszembe.

Persze tudtam még odautazásunk előtt, hogy ők találták ki a csöpögtetéses öntözést, és a sivatagból termőföldet csináltak, satöbbi, de ettől még az eredeti elképzelésem nem változott.

Egyszóval valami ilyesmire számítottam:

És, amint látjuk, találtam ilyet is, hiszen a fenti kép is Izraelben készült, a Jeruzsálemet a Holt tengerrel összekötő út mentén - de távolról sem ez az egyedül jellemző.

Jó esetben pedig az alábbira készültem:

Ez a kies pampa a Golán fennsík, amelyről lesz még szó, de nem most, mert most a NÖVÉNYEKRŐL akarok beszélni, azaz inkább csak mutogatni őket.

Izrael ugyanis, várakozásommal ellentétben egyáltalán nem egy kietlen, sivár hely, hanem nagyon is tele van zöldekkel (persze nem a Holt tenger partjára gondolok). Igazából egyetlen tenyérnyi földdarabon hihetetlen változatosságot találunk. Mondjuk emberekben is ez a helyzet, de most a flóránál tartunk...

A palisander fáknak nagyon megörültem, mert Madeira fővárosa, Funchal (ha elfelejtettétek volna, ejtsd: Funsál) után már régi ismerősként üdvözöltem őket - igaz, Tiborenkó nem ezen a néven ismerte a lila akáchoz hasonló fákat.

Később is egy csomó növényről Madeira jutott eszembe, és ez akár meglepő is lehet, lévén hogy a két hely eléggé messze esik egymástól.

 
A Földközi tenger partján a pálmák nem okoznak túl nagy meglepetést,









 

 

 




de haszonnövényként tartott datolyapálmát csak itt láttam (ezek eléggé alacsonyak, a kommersz filmekben mutogatott sétánydíszítő társaikhoz képest legalábbis, de nem annyira, mint a kis banánfák).

Datolyaültetvény a Holt tenger partján:

 

 

Az elegáns villaparkban, ahol Tibiék és Viki bácsiék is laknak Binyaminában, takaros kis kertek veszik körül a házakat.

A kerti növények sorát kezdjük az annyira jellemző bugainvilleával, amelynek a virágai olyanok, mintha színes papírból vágták és hajtogatták volna, a színük viszont szívinfarktust okozhat a felkészületleneknek:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Erre a színre gondoltam, konkrétan:

Lehet, hogy van olyan, akinek a gazdagságot az jelképezi, mint a mesében, ha kolbászból van a kerítés, de nekem az, ha ROZMARINGBÓL van, illetve hibiscus-ból:

Én is ültettem rozmaringot tavaly, lett belőle néhány 15-20 centiméteres kis kóró, és télen kifagyott. Tibi pedig időnként megnyírja a rozmaring sövényt, és több zsák "nyesedéket" kidob...

Hát ne sírjon az ember lelke??

A kis hibiscus fácskám pedig tetves, télen be kell hurcolni, itt meg ez is élősövényként funkcionál.

A Tibi-féle kertben további számos fűszernövény is van, az alábbi képen a velem szinte egymagasságú éppen virágzó bazsalikom (Tibi, javíts ki, ha nem így van...):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A fejemtől jobbra, az a kis világoszöld fácska pedig egy (számomre eddig ismeretlen) citromfű (vagy fa, vagy mi - ne zavarjatok már össze!!!).

Szóval egy fa, amin citromfű terem. De egészen különös illatú, más, mint az én bokros citromfüveim.

Ottartózkodásunk alatt, időnként kisurrantam a kertbe és simogattam-fogdostam a citromfű-fát, a sövényt meg a többi fűszert, mert az illatuk hihetetlenül intenzív, és engem valamiért nagyon feldob.

Elsőre ennyi növény és fű, fa, de majd lesz még.

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

VIKI BACSI 2008.07.02. 09:19:10

Csak annyit,hogy itt mifelenk allandoan viragzik valami,eddig kb.negyszaz viragot fenykepeztem, aminek egy resze a falu honlapjan lathato.
Alegszebbeket nem fogtad ki Csuri, mert vagy elobb , vagy kesobb borulnak viragba. E-mailen azzert elkuldtem neked oket, de sajna csak a latin nevukon ismerem oket.

norka 2008.07.02. 10:14:03

végre egy csajos poszt! :)))))))))

ErrorFlynn 2008.07.02. 12:01:53

úristen most betegre irigykedtem magam.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.02. 12:27:11

Error,

csak tudnám, miért ebben a posztban és miért nem a latruni páncélos múzeumnál..?

_töpreng_

ErrorFlynn 2008.07.02. 13:37:05

a páncélosokat ritkán festik pinkre, és az illatuk sem olyan meghatározóan virágos. sztem ezért. meg nehéz lenne kisdarabokat morzsolgatnom le belőlük a páckeverékembe, hogy a főztöm fincsi legyen. ezért is. még ha sikerülne is morzsolgatnom, egy kicsit egy tankból (tudom: nem mondjuk azt, hogy tank, ugyanakkor miért ne mondanánk, hogy tank, ezzel amúgy ott eléggé összezavartatok), és belekavarnám a páclémbe, a tankos csirke végül valószínűleg pont annyira lenne biztatóan finom, mint a neve.
no segítőkész voltam? :-)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.07.02. 15:06:06

Nemcsak segítőkész, hanem logikus is, ami üdítőleg hatott rám.

_fel van üdítve_

ravens01 2008.07.02. 16:33:39

fűt fát összehordasz itt...

ravens01 2008.07.02. 16:34:22

jóvanna, vicc akart lenni :)

ErrorFlynn 2008.07.02. 16:51:28

:-)) jószolgálati kiskövet vagyok ma.

_örül_

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.07.02. 17:34:01

ravens1,

még jó, hogy megmagyaráztad, mert Csuri mindennel szívesen viccel, de a fotóival és a virágaival nem :-)))


Error,

rengeteg hasonló sikerélményt kévánok!

tistedur 2008.07.02. 19:34:30

:DD Error,ez az okfejtés zseniális volt (tankból egyébként pedig pálinkát kell főzni)

ezt a fűszerkertet én is nagyon irigylem..

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.07.02. 20:08:10

tist,

tankból pezsgőt készítenek, ezt mindenki tudja!

Tiborenko 2008.07.02. 20:16:29

Ugyes kiss poszt, Csuri. A palisander fa tudomanyos neve jacaranda mimosifolia. En mint jacaranda ismertem.
Ha ide kikkeltek, van meg egy par kep a kertemrol.
Nem nagy discsoseg, de az en hibiscusom is tetves.
Amit Csuri citromfuvet termo fanak nevez azt lujza-nak vagy citrom illatu verbena-nak hivjak (lippia citroodora).

Tiborenko 2008.07.02. 20:19:20

Latom az html-t a blogg nem erti. A kovetkezo URL-en lathatok meg kepek a kertemrol:
www.treklens.com/themes.php?thid=2508

sagittarius 2008.07.02. 21:08:42

elképesztően szép fotók, gratulálok!!!!!!

ősi homár, annyi szar blogot olvastam mostanába, gondoltam ideje benézni 2008.07.03. 00:40:02

és tessék...
- nekem, a létező szocializmusokat bejárt kákáeurópainak 92-ben ölég kevéssé lakható országnak tűnt, na jó, ott nem zsidóznak, ami ha zsidó lennék, nyilván mindent vinne, dehát ez a Ferihegytől Ferihegyig tartó csekpointcsárli fíling akkor is nyomasztó, ha az ember belátja, nagyon is indokolt, (alig egykét hónapja robbantottak, amikor mentem)
index.hu/politika/belfold/tegnapiujsag/2008/03/21/1990_a_kormany_szerint_a_malev_a_terrorizmust_batoritja
és nem csupán a kapitalizmus bűzös lehelletétől való rettegésről van itten szó -, de számtalan kisérteties hasonlóságot lehetne a szocreál kultúrestektől (a Bella csao héberül, na az nagyon teccett) a hősi emlékműveken át akármeddig, mongyuk eddig:
www.serialno3817131.com/thumb.html
Hogy ez nektek hogy jött le?
- a konyha zseniális, ahogy erre a mediterrán-arab keverékre rálöttyintik a kóser szemléletet, szentpéter halat meg csakis a Kinnerethből, a humusz viszont igenis jó (igenis)
- apropó Kinnereth, nekem nagy élmény
ha van a földnek szívcsakrája, akkor fájdalom, de nem a Pilisben van, hanem ott, ültem este a partján, és arra gondoltam, kurvára nem nagy kunszt ezen járni, ha egy kicsit gyúrna rá, akárkinek menne (már bocsánat), de lehet hogy csak az egésznapos régikő meg római mozaik nézés okozta kultursokktól volt
- ha eddig ennyi növényezés, mi lesz Haifánál?

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.07.03. 07:11:40

ősi homár,

érdekes, amit a szívcsakráról mondasz; nekem Jeruzsálemben volt valami furcsa, hasonló érzésem a Nyugati Falnál és belegondolni sem merek, mit éreztem volna, ha ráadásul még zsidó is vagyok...

Valami tényleg van ott a levegőben. Vagy a földben. Vagy az épületekben. Vagy a fényben. Vagy... nem is tudom.

Csuri / Bariildi 2008.07.03. 09:07:36

Tiborenko,
köszönöm a tudományos kiegészítéseket! A citromillatú verbénával világosságot gyújtottál az agyamban, így utólag - ugyenis a reptéren a tekszfríben vettem hirtelen indulattól vezérelve egy verbéna nevű kölnit, ami kicsit citromillatú is. Nem tudtam hogy miért fogott meg azonnal, na most már tudom!!

Csajok: citromillatú verbéna (az Oxitan -tól, vagy hogyisírják). Imádni fogjátok!

Ősi homár,
kérünkszépen kommentet gyakrabban, olyan jókat reagálsz, hogy már ezért megéri posztot írni :))

Mind,
Tiborenkó fotói - az enyémekkel ellentétben - profik. Bogarak, virágok és egyéb állatságok - csak ajánlani tudom!!

csur

cromwell 2008.07.03. 10:22:39

Szép környezet ez a mediterrán világ! Értem én, hogy mi vonz oda... Csak, hogy irigykedj Csur! Küldök át olyan képet, ahol a hibiszkuszfa (?!) alatt állok. Egy ekkora darab melák!

ErrorFlynn 2008.07.03. 10:40:51

mindenki, akinek kertje van, az... az... húzza meg magát, mert...
odamegyek!

ősi homár, részemről a megtiszteltetés 2008.07.03. 11:18:01

tiboru
asszem majdnem pont fordítva
a Kinnereth input, a hely működteti a dolgokat, a siratófal meg (csak egy sima (sic!))átjáró, téridőkapu, (szemmel láthatóan is)ölég sok (emberi, szellemi)energia köll oda hogy átmenjenek a papírok

amúgy meg persze
áll ott az ember szombat délelőtt, kurvára ijesztő, ahogy fogy a kontroll, húz be az örvény, ugyanakkor megnyugtató hogy van ez, valami végső remény, ha végképp beszakad a jég
nem ragoznám, az ezoterikusokat, a borsznobokat, meg a szexuálpszichológusokat nem nagyon kedvelem

csur
ja, erről már esett szó, de udvariasan elzárkóztam, ahogy most is
majd eccer, idó mint a pelyva

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.07.03. 12:29:37

Error,

neked meg csak a szád jár megint...

tistedur 2008.07.03. 13:16:02

Error!
hozzánk jöhetsz ejtőzni a diófa alá, csodálni a kivit és a fügét-de sajna kapálni is kell elötte egy picit :P

ErrorFlynn 2008.07.03. 15:37:08

ehh, nem a szájammal van a gond, hanem a szaros időhiányommal.
múltkor is az volt a gond.
az egész nyaram egyetlen végeérhetetlen időhiány. :S
igen, szóval sajnos mégis a szájammal van a gond. mostanában mindent lemondok, mert nincs annyi eszem, hogy eleve ne vállaljam be.

kapálni is szeretek néha (mikor barnulni akarok, de nincs kedvem egyhelyben dögleni a napon...)

tistedur 2008.07.03. 15:59:13

Error!
te vagy az én emberem :) apu ráadásul körbeudvarolna és nagyon finom dolgokat főzne neked :)

Tiborenko 2008.07.03. 20:13:09

Kosz a sok dicseretet, sikerult lekapnom egy par tucskot bogarat miegymast a kertemben, de szerintem a fenti tunderkeppel T. viszi a palmat :)

niamano · http://www.hibiscusforrest.com 2009.01.08. 23:12:37

Hú, nagyon szép az hibi! Ha esetleg lenne róla nyesedék, isten ments, hogy kidobja! Inkább postázza! :)

Maracska 2009.01.17. 18:01:32

@VIKI BACSI:
További kellemes Kultúrázást.
Én itt lakom a szomszédban (Orot), de nem lelem sehol azt a falu honlapját, pedig de megbogarásznám, hisz én is afféle növénybogaras lennék (vagy mi)

Szépek a képek, jó kis blogra leltem.
Isten tartsa meg a blogoló kedvüket

Maracska 2009.01.17. 18:20:21

@Csuri / Bariildi:

Isten hozott engem is a jó kis útilaputokra. Én is itt lakom a levendulás, babéros, rozmaringos tájon, (Viki bácsi szomszéd falujában) itt tanítottak meg engem is arra, hogy a bougainvillea (murvafürt) többszínű csodaképződményei tk. levelek.

További kellemes hétvégét

Csuri / Bariildi 2009.01.17. 18:37:20

Maracska,

tényleg a jóistenke hozott a lapra, tartson is meg az olvasóink között!
Remélem találsz még érdekességeket, ha engem kérdezel, a kedvenceim a sajátok közül a madeirai és a prágai képek (posztok).
Írkálj is nekünk, ne fogd vissza magad!
Jó hétvégét neked és mindenki más olvasónak

Csur

Maracska 2009.01.18. 20:20:04

Hogyhogy írjak? Hova?
Csak publikusan lehet?
Vagy hogy működik ez a blog?
Olvasni lehet magamnak, írni meg csak közszemlére?
Na jó, majd kioktatnak.
Kellemes hét végét (no meg elejét es)

Mara

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.01.18. 22:22:30

@Maracska:

Szia,

üzenetet lehet publikusan írni (itt, a kommenteknél), vagy privátot is; ez utóbbit úgy, hogy annak a nickjére kattintasz, akinek írni szeretnél; feljön egy új felület, ahol jobbra fent lesz egy olyan opció, hogy "üzenetküldés".

Arra kattintva magánlevelet írhatsz neki.

Maracska 2009.01.19. 22:16:28

@tiboru:

Küldtem üzenetet nagyon publikus lett.
:(
süti beállítások módosítása