Miután volt annyi türelmetek, hogy körülnéztetek velem a Jaffa kapu környékén, kívül és belül, majd a falon belül kerülve rácsodálkoztunk a Dávid toronyra meg a sokféle emberre, most már végre belevetjük magunkat tényleg a bazárba.

Akármerre is járunk, a piacok mindig fontos látnivalót jelentenek, amit lehetőleg nem hagyunk ki, hát még a közel-keleten, ahol a bazár időnként maga A Látnivaló.

Igaz, ebből a keleti fajtából eddig még csak az isztambulihoz volt szerencsém, valamint 1981-ben, amikor érettségi után a szüleimmel a nagy Szovjetben voltunk, annak is a  középázsiai részein; akkor Taskentben és tán Frunze-ben sikerült nagyon is autentikus ázsiai vásárba belekóstolni.



A Garay téri piacon szerzett tapasztalatokból kiindulva (pláne, hogy bőségesen eltávolodtunk innen kelet irányába), méltán elvárható lenne, hogy a bazár legyen kicsit büdös, kicsit koszos, szakadt, és átláthatatlan.

Az átláthatatlan stimmt, a többi viszont....

Akik Egyiptomban jártak, egyöntetűen beszámolnak arról a kellemetlen élményről, hogy mindenhol gyerekhordák kunyerálnak, esetenként akár az agresszivitásig elmenve, és az árusok nem szállnak le rólad, ha egy portékára akár csak ránézel.

Természetesen ilyesmire készültem a jeruzsálemi bazárban is, de kellemes meglepetésként egyáltalán nem ezt tapasztaltuk!

A "szuk" az óváros arab negyedében van, és meglehetősen zegzugos, keskeny sikátorokból áll, amelyek időnként teljesen fedettek, máshol csak részben. Térkép alapján való eligazodást nem javaslom, mert reménytelen, de mégsem fogtok eltévedni, mert az egész óváros - mint azt a szorgalmas olvasók már készségszinten tudják - mindössze másfél x másfél kilométer. 

A bazár egész területén mindenhol azonos a padozat: a fenti is látható kövekről beszélek. A kőkockákat a sok láb fényesre-csillogóra koptatta, és ami a legmeglepőbb: majd' mindenhol patyolat tisztára fel volt söpörve, sőt megkockáztatom, hogy MOSVA!

Innen hálistennek az autók már tényleg kiszorultak, de csak azért, mert nem férnének el - ahol fizikailag elférnek, ott sajnos ott is vannak.

Az árukat kerekes kézikocsikon viszik (pont, mint a kínai piacon Pesten), és feltételezem, hogy a kőpadozat lerakásának időszakában is így volt ez - márpedig az nem tegnap történt.

Mindenesetre a gondos burkolók mindenhol, ahol lépcsők vannak (mert Jeruzsálem nem egy lapos palacsinta), építettek csinos kis rámpákat is, ilyeneket ni:

No és akkor lássuk, hogy mi mindent lehet kapni a bazárban? Hát először is rengeteg textíliát, és abból is sokféle stílusút és célút.

Vannak arab (?) patchwork-szerű, kis kockákból összevarrt terítők, ágytakarók, sok flitterrel is díszítve, szemkápráztató színekben, aztán mindenféle szőttesek és hímzések, kendők és sálak tömkelege, hímzett párnák, függönyök, pokrócok, szőnyegek...

Szőnyegből természetesen kézi és egyéb perzsák és az afrikai hangulatú tiritarka szőtt darabok, de persze ruhanemű is végeláthatatlanul - lányok, vigyázat! nehéz nem vásárolni, pláne ha valaki szereti ezt a kicsit keleti-rusztikus stílust. Én két kendővel és egy selyemblúzzal megúsztam, de ez csak az időhiánynak köszönhető.

A legszebbek számomra a fentebb látható örmény hímzések voltak, biztosan azért, mert ezeken sok olyan minta és motivum fellelhető, ami az erdélyi kézimunkákon, és az írásos hímzéseken is megtalálható.

Na még egy példa:

A textileken kívül bőségesen kapható a bazárban ékszer, bizsu, arany-ezüst és réz, utóbbiból edények, teáskannák, tálak, tálcák és minden elképzelhető konyhai mütyürök.

Az ehető áruk bemutatása egy rövid záró részletben következik....

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aran-ka · http://aran-ka.blog.hu 2008.08.13. 10:56:14

Jó kis női poszt, már nagyon vártam ám!!:)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.13. 11:06:37

Én a bazárban láttam az első 100 százalékosan néger izraeli katonát (igen, néger, mert rá sem azt nem lehet mondani, hogy afrikai, sem azt, hogy afroamerikai), aki egy árnyékos kapualjban álldogált; lefotóztam, majd amikor itthon megnéztem, láttam, hogy csak egyöntetű feketeség van a képen; túl erős volt a napsütés és túl nagy a kontraszt.

No, így jártam.

M16-osa volt máskülönben, hogy női poszthoz illően releváns legyek.

ErrorFlynn 2008.08.13. 11:15:33

és őt is meg lehetett venni?

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.08.13. 13:31:09

Sziiiiiiasztok Drágáim:) Hazatértem éééééés hoztam az ígért hurutot:)

ErrorFlynn 2008.08.13. 14:26:17

szia :-))

ööö hurutot?...

csuri 2008.08.13. 14:32:49

Peat!
Kilátásban van egy újabb blogtali, a hurut átadásra is kiváló alkalom - hacsak addig nem találunk erre más lehetőséget...
Merugye kapok belőle kicsit???
Csur
Nem is kunyeráltam.... (?)

csuri 2008.08.13. 14:34:50

Error!!!
_meg van sértve,bántva,sírdogál_
te NEM olvasod a kajablogot??
Tessék pótolni!
kaja.blog.hu lásd örmény hurut leves angadzsaburral
Csur

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.08.13. 14:49:19

Csuri, a hurutot nektek hoztam:) Tével beszéltük még vagy két hete, mielőtt elutaztam volna:) A blogtali pedig jó hír;)

Error, Té úgy jellemezte a hurutot, mint a sikosítót. Sosem elég belőle:)

ErrorFlynn 2008.08.13. 16:39:25

én nem olvasom a kajablogot. bevallom.
én próbálkoztam, de mindig olyan elviselhetetlenül éhes leszek a kajablogoktól, hogy leszoktam róluk. képzelheted: irodában, fél órával ebédszünet előtt, egy szikkadt zsömlével a kenyértartóban meg egy lejárt szavatosságú kefírrel a hűtőben. vagy fél órával ebédszünet után, üres kenyértartóval és üres hűtővel. önvédelemből távol kell tartanom magamtól a kajablogodat.

VIKI BACSI 2008.08.13. 17:17:32

TIBORU: A "neger" izraeli katona tob mint valoszinu etiop volt. Tenyleg nem negroid tipus, de megis afrika keleti csucskebol szarmazik, azokbol az etiop torzsekbol,amelyek zsido vallasuak , allitolag meg Saba kiralyno, idejebol.
Kar hogy nem sikerult a fenykep, de sokkal erdekessebb az etiop lanyokat fenykepezni, mert rajosz hogy Salamon kiralynak nem volt rosz izlese !

Dani Csaba 2008.08.13. 21:16:51

Tiboru, Viki bácsi!

Nem falasszákról van szó, akiket az izraeli hadsereg bravúrosan kimenekített Etiópiából úgy közel 3 évtizede?

Dani Csaba 2008.08.13. 21:22:01

Egyébként látjátok,nem sikerült regisztrálni, a nick-névre foglaltat jelez, a kódot meg érvénytelennek mondja. Még valami, ami nem megy:)

aranka 2008.08.14. 12:05:08

Én is akarok egy olyan fa(la)sszát!!!:)

VIKI BACSI 2008.08.14. 18:26:44

CSABA- Ezek a katonak anak a 6000 etiopnak a gyermekei akik 1984 ben gyalog Szudanba menekultek es onnan europai legivalalatok szalitottk oket Izraelbe, vagy, mint gyerekek aval a 14.000 etiopal erkeztek akiket 1991-ben majus otodiken az El-Al es a hadsereg repulogepei, legihidon 36 repulovel, egyetlen nap alatt athoztak Izraelben, miutan Etiopianak 35 millio dollart fizettek, hogy ezt megengedje. Ez volt Izrael fenallasa ota a legnagyobb szamu bevandorlo egy nap alatt.

Dani Csaba 2008.08.14. 18:33:57

VIKI BÁCSI! Köszönöm szépen az információt és a pontosítást! Én is rájuk gondoltam, de az elnevezéssel biztosan összekevertem valamit.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.14. 19:02:41

Salamon hadművelet - asszem így hívták. És én is úgy tudom, hogy ők a falassák.

Róluk mondták, hogy tüzet akartak gyújtani a repülőgépen, merthogy vacsorát akartak főzni, olyan egyszerűek voltak.

Dani Csaba 2008.08.14. 19:47:43

Igen, igen! Akkor helyben vagyunk. A sötétség innen van akkor?:) Akkor meg miért nem afrikaiak? Vagy már Etiópiát sem tájolom be jól így pollenszezon idején:)

Dani Csaba 2008.08.14. 19:54:35

Csuri! egyébként a bazár tényleg konszolidáltnak néz ki és békésnek. Nyugtass meg, hogy a legközelebbi salátaalátétben felismerek egy ilyen izraeli (palesztin?) matyó hímzést. Esetleg Té rövidnadrágja fölött egy ilyen mintájú inget?:) Egyébként értitek, mire céloz Aranka?

VIKI BACSI 2008.08.14. 21:12:55

TIBORU- Jol tudod, az 1985 volt a Mozes,az 1991, pedig a Salamon muvelet.Es tenyleg a falassa torzshoz tartoznak

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.14. 21:31:07

Dani Csaba 2008.08.14. 19:54:35

Arankát érteni véljük :-)

Inget nem vettem, noha jópofa pólókból elég nagy volt a választék; a kedvenceim egyike: egy Dávid-csillagos vadászgép a Fehár Ház felett, alatta a felirat:

America, don't be afraid, Israel is with you!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.08.14. 21:32:35

Dani Csaba 2008.08.14. 19:47:43

De, Etiópiát jól betájoltad, de egy zsidó katonát afrikainak aposztrofálni - nem állt rá a szám :-)

Dani Csaba 2008.08.14. 21:53:24

Főleg ilyen akciók, meg mondjuk Entebbe után. Értem. A citromélre elküldtem az én egyik kedvenc pólóm képét:) Egyébként mit nem csinálok jól azzal a regisztrációval? Mélezd el, légyszi:)

tiboru · http://lemil.blog.hu 2008.08.15. 08:22:17

Fogalmam sincs, bevallom... Az Indapass-regisztrációd megvan?

Legfeljebb csinálj magadnak egy vadiúj Indapasst; igaz, ahhoz új emailre is szükséged lesz...

Ajánlom a gmailt, ha ez megvan: Indapass; ha ez is megvan, akkor küldök új meghívókat oszt' gútentág.
süti beállítások módosítása