2009.06.27. 08:00
Tirana - Látnivalók (x)
Hogy brutálisan őszinték legyünk, az albán fővárosnál jártunk már látványosabb, érdekesebb és színesebb településen is; Tirana (amely nevét – állítólag – Teheránról kapta, de ez ne vegye el a kedveteket a dologtól) nem az impozáns épületeivel, elképesztően gazdag történelmi és kulturális örökségével vagy az extázisig felkorbácsoló éjszakai életével hívja fel magára a figyelmet.
Ettől függetlenül határozottan cáfoljuk azokat a nagyképű kijelentéseket, amelyek (magukat komoly Albánia-szakértőkként aposztrofáló személyek és neves utazási irodák illetékesei szerint) elegendőnek tartanak egy másfél-két órás, turistabuszos utazást ahhoz, hogy a várost megismerjük.
A cáfolat kifejtése első felvonásához tessenek a lenti „tovább” linkre kattintani.
A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
csöcsfej 2009.06.27. 10:20:25
Köszönöm szépen a stílusos beszámolót!
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 10:26:09
Köszönjük! És lesz még, nézz vissza!
schawo2 2009.06.27. 10:40:02
Benbe · http://www.benbe.hu 2009.06.27. 10:48:22
Egyébként ötezer forintból hárman olyat vacsoráztunk, hogy abból megvolt másnapra is a tízórai, az ebéd meg az uzsonna. Mikor egy harmincötfokos októberi estén kettőkor lefeküdtünk aludni, az albán főváros még csak ébredezni látszott. Mintha az egész nemzet a utcán lett volna mulatozni.
Mondjuk mi nem a kulturális értékek, hanem Hodzsa megalomán vasútvonalai miatt járunk Albániába, erről itt találtok sok képet: www.benbe.hu/gallery/albania_crna-gora/index.php . Ezeket már csak az albán táj miatt is érdemes megnézni.
Azért van néhány tiranai fotóm is: www.benbe.hu/gallery/albania_crna-gora/pic24_noframe_hun.php
Az albumban szereplő Dürres-Pogrradec vasútvonalat sajnos decemberben bezárják (csak amolyan szociális szolgáltatás volt: száz lekért elvittek a hat és fél órás útra, amit a busz a hágón át két és fél óra alatt abszolvál). A megalomány, sokviaduktos, sokalagutas vasutaknak azonban nncs végük: augusztusban nyílik meg a Milot-Rrëshen-Morinë vasútvonal, ami Koszovó felé fog kapcsolatot biztosítani. A pályát 120 km/h sebességre építik, ennek megfelelő műtárgymennyiséggel, de jelentősen le fogja rövidíteni a két albán állam közötti menetidőt, hiszen ma egy Tirana-Pristina buszút 12 óra is lehet. Ebből el lehet képzelni a hegyeket arrafelé (az utasok halálozási arányát se a busz, sem a második világháborús DC-3-assal kiszolgált repülőjárat kapcsán nem említeném...)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 10:58:11
Köszi a kommentet és az infókat; a képeid meg tényleg jók, noha egy picikét mintha vasút-elfogultságot vélnék felfedezni bennük :-)
Ami persze nem baj...
lamed 2009.06.27. 10:58:23
fénycsepp 2009.06.27. 10:59:47
4/7 · http://viaminsk.blog.hu 2009.06.27. 11:05:42
Hoxha háza pedig még mindig fontos épület lehet, legalábbis minket egy géppuskás őr hajtott el onnan hogy ne fényképezgessünk... (vagy lehet hogy volt benne épp valaki ha vendégház) :/
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 11:06:19
Hát biztosan van köztük jó pár, amelyikre valamelyik nyugati biztosító már kifizette a lopáskárt, de a kocsik (és így a mercik) zöme azért elég koros, tehát ne gondoljatok csúcsmodellekre.
Azt is meg kell ám említeni, hogy egy (igaz, szűk) réteg azért olyan kocsikat engedhet meg magának (abszolúte hivatalosan, márkakereskedőtől vásárolva), amilyenről az átlagmagyar álmodni sem mer...
Tény ami tény: Albániában a gépkocsik többsége Mercedes (még ha a 90% enyhe túlzásnak is tűnik).
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 11:08:06
Hm, amikor mi május végén ott jártunk, senki nem törődött velünk; szerintem még a kerítésen is átugorhattam volna, de annyira nem volt látványos az épület :-)
Szerintem is egy delegáció lehetett a ludas.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 11:08:46
Köszi, lesz még!
shenk 2009.06.27. 11:25:08
átlátó 2009.06.27. 11:28:15
Benbe · http://www.benbe.hu 2009.06.27. 11:45:42
A kocsik nagyrésze tényleg Mercedes, valószínűleg két dolog áll mögötte: egyrészt, a régi Mercik elég strapabíróak, ami a sok por és kevés pénz miatt nem hátrány. Másrészt Albániában Hoxha idején tiltott volt a szgk-birtoklás, most, hogy szabad, mindenki a legjobbat akarta. Ráadásul ma már elég sok a szervíz és alkatrész, butaság lenne bárkinek mást venni.
Vannak új Mercik is, hiszen az albánok tekintélyes része (talán hatoda?) Olaszországban dolgozik, nem is rossz fizetésért. Saját gazdaságuk alig van, a valutabevitel tartja el az államot.
Érdemes tudni, hogy minden albán gyerekbe az angolt, de néha több nyelvet is kőkeményen beleverik, nem úgy, mint nálunk. Az utolsó útmenti árus kölyke is jobban beszél angolul, mint a mi bármelyik külügyminiszterünk.
Az útmenti árusítás folyamatos, mint ahogy a lakás is: falu nincs, csak város és "vidék", ahol elszórtan, az úthoz közelebb vagy távolabb, kb. homogén eloszlásban állnak a házak és a befejezetlen házak. Áram van, csatorna és szemétszállítás nincs. Az angol WC a városokban azért már alap.
Az út mentén a hentes a buszmegálló esőbeállójára lógatja föl a húsokat, mindezt a sivatagban, forróságban.
Vannak benzinkutak, de a helyiek gyakran inkább az útmenti kisasztalról PET-palackban veszik az üzemanyagot. Pár éve még csak Tiranában és Skhoderben volt benzinkút.
A tuti vállalkozás az autómosó - a por miatt ez érthető is. Nem gépi mosóra kell gondolni, hanem egy betonplaccra egy csappal és két kölyökkel. Ilyen autómosó vállalkozás a főutak mentén kb. 500 méterenként akad.
A közlekedési morál fantasztikus: mindenki megy mindenfelé, a duda a szokásos használatban, de a baleset kevés, ránk, tapasztalatlan külföldiekre sem veszélyesek. Arra kell vigyázni, hogy mindegy, mennyivel megy a kocsioszlop, föl kell venni a ritmust. Ha az véletlenül 140 a főúton, akkor annyi. Ezért senkit nem fognak megbüntetni, mert akkor mindenkit meg kellene. Egyszer meg akart állítani minket a rendőr, de egyrészt siettünk, másrészt már nem fért bele a fékútba a megállás, a rendőr nem izgatta magát, kivette a következő kocsit. Darab-darab.
Egy másik rendőrt sikerült megvesztegetnünk egy EPSON-feliratú, konvertibilis golyóstollal.
Rossz úttal csak Tiranában találkoztunk, az általunk érintett főutak mindenhol tükörsimák voltak, több hágón volt kapaszkodósáv is, szóval egészen paradicsomi a helyzet.
A legizgalmasabb közlekedési eset a Dürres-Tirana autópályán történt. Itt van egy rész, ahol ki van téve a 30-as zóna tábla, mivel a régi főúton volt egy ház, aminek volt egy kapuja az útra. Ezt az autópályává fejlesztés után is meghagyták. Átvágunk a 30-as zónán hatvannal, mikor kigurul egy autó a kertből, vesz egy balost, elindul forgalommal szemben az autópályán, majd az első korláthiánynál áttér a helyes oldalra. Megértettük a 30-as zóna értelmét.
tony84 2009.06.27. 11:46:50
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.27. 11:55:40
"Az utolsó útmenti árus kölyke is jobban beszél angolul, mint a mi bármelyik külügyminiszterünk."
Ez azért költői túlzásnak tekintendő :-)
Nagyon sokszor álltunk ám tanácstalanul, mert a kereskedő még bólogatni is csak albánul tudott :-D
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.06.27. 11:58:27
Lesz még albán poszt bőven - a mecset-dzsámi pontosítást meg külön köszönjük!
Benbe · http://www.benbe.hu 2009.06.27. 12:00:08
MEgálltunk fotózni valami hegyoldalban, odajött egy kölyök és elkezdett albánul magyarázni. Megpróbáltam erőltetett angolsággal lerázni, hogy ne kolduljon, de rosszul jártam, mert tudott angolul. Aztán a vonat távozása után az anyjával berámoltak fél kiló gyümölcsöt a kocsiba, mert olyan nyúzottaknak tűntünk! (naná, öt Birra Tirana és két rakija után hét órával...)
DownQ · http://letoltes.freebase.hu 2009.06.27. 12:28:12
Nolik · http://www.nolikantal.com 2009.06.27. 12:50:10
"Ettől függetlenül határozottan cáfoljuk azokat a nagyképű kijelentéseket, amelyek (magukat komoly Albánia-szakértőkként aposztrofáló személyek és neves utazási irodák illetékesei szerint) elegendőnek tartanak egy másfél-két órás, turistabuszos utazás ahhoz, hogy a várost megismerjük."
Az idézett gondolatmenet túlmutat a poszton. Szerintem egy város hangulatának az átérzéséhez minimum órákat kell bóklászni turista látványosság nélküli utcákon.
"Esemény előtt" vagy után az interneten bányászni, könyveket olvasni, Nemzeti Földrajz, Discovery, de inkább még igényesebb uti- és történelmi filmeket nézni, különben úgy járunk mint az egyszeri amerikai turista Párizzsal az Európa körútján: Mcdonaldsban ebéd, majd Père Lachaise temetőben Morrison sírja és pipa.
Mint mondják: "Mi már az ötvenes években is Európában voltunk, csak le kellett venni a polcról egy könyvet."
Lehet, hogy a hivatkozott turista irodák alapján mi MÉG az ötvenes években Európában voltunk?
Dzsámi vs Mecset, mint amit a korábbi hozzászóló is mondott:
"A mecset a muzulmán vallás temploma. Maga a szó az arab maszdzsid szóból származik, ami a szadzsad (meghajlás) szóból ered. (A muszlim ima közben többször is meg kell hajolni.) A nagymecsetekre használt másik arab szó a dzsámi (جامع, „összegyűjtő”), amelyben szószék is kell, hogy legyen."
Legalábbis wikipediául, de Vajdaságban még az utolsó Sarajevo - Havanna-alsó lakótelepi három négyzetméteres muzulmán szentélyt is dzsáminak mondanak.
Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2009.06.27. 12:57:18
de szemét vagy :D:D:D:D Szegény Csuri, látom magam előtt :D:D:D
A poszt mint mindig, kitűnő :)
pittiman 2009.06.27. 13:02:46
Teherántól meg nem kell félni. Irán-leszámtva a politikai rendszert, a zártságot, és a csóróságot- tök jó hely, az emberek jó arcok, csak kicsit kínai minőségű minden. De azért iszfahánban, perszepoliszban, mashadban, qomban el lehet tölteni pár napot, és ha kicsit sokkoló is az ország, utólag nekem is nagyon szép emlék. És ott tényleg van értelmiség, és évezredes kultúra.
MTi 2009.06.27. 13:26:23
A EH mesternek azért volt ilyen szerény lakhandija, mert ő a Nép Egyszerű Fia volt!
Azért látszik, hogy alaposan felkészültél: ha már az albán Btk-t is bevágtad :))
Nem vagyok fideszes 2009.06.27. 13:44:30
Az osztrákok meg tényleg kapjanak be egy-egy f*szt.
StopSzmog 2009.06.27. 13:46:35
a dzsámi és a mecset jogosítványaiban tér el egymástól: a dzsámiban el lehet végezni a pénteki prédikációt, a mecsetben nem. Építészeti különbség nincsen köztük.
továbbá:
A minaret a dzsámi vagy mecset mellé épített torony, ahonnan naponta ötször imára hívták az igazhitűeket. A minaret elnevezés az arab "tűz" szóból származtatható, így elképzelhető, hogy az iszlám kor előtt Szíriában és Iránban a jeladásra használt tűztornyokat tekinthetjük előképnek. Az épületek építészeti rangját a minaretek száma határozta meg. Legtöbb minarettel az isztambuli Kék mecset bír, pontosan hattal.
Benbe · http://www.benbe.hu 2009.06.27. 14:07:38
Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2009.06.27. 14:19:22
Az utak borzalmasak, de tegnap adtak át egy kelet-nyugati autópályát.
Kellemes hely, bár lefele a 21 órás kisbusz út -eltévedve Montenegró hegyeiben- sokat kivett belőlünk.
De a világ sok helye még felfedezésre vár.
StopSzmog 2009.06.27. 23:25:51
Kösz!
bdj 2009.06.28. 21:27:57
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.28. 22:08:23
Mintha több helyen olvastam volna, hogy '90-ben vagy '91-ben a testet eltávolították onnan - innen következtettem, hogy előzőleg bele is tették :-)
Szóval az általam olvasottak szerint első körben ('85-ben) a Nemzet Mártírjainak Temetőjébe vitték, másodikban ('88-ban) a frissen elkészült piramisba (vagy annak valamiféle föld alatti termébe), harmadik körben ('90-ben) vissza a Mártírokhoz, majd ('92-ben) pedig vagy egy tiranai, vagy pedig egy sharrai köztemetőbe (itt is eltérőek a hírek).
De persze lehet, hogy a forrásom tévedett, és akkor én is - de szerintem te utána tudsz ennek nézni :-)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.28. 22:23:09
Szóval amikor '92-ben a Mártírok Temetőjéből átszállítják egy másikba, az eredetileg a sír felett lévő, vörös márványból készült táblát is eltávolítják, de mivel az ilyesmi elég drága cucc, az újrahasznosítás mellett döntenek: levésik róla Enver nevét, majd ráírják, hogy a második világháborúban Albániában hősi halált halt brit katonák emlékére, oszt' kiállítják; tán a mai napig látható valamelyik közparkban.
Bejci 2009.06.29. 10:43:24
@lamed:
hogy mind lopott, az túlzás, de mondjuk úgy a régebbiek jelentős része, az újabbak már egyre kevesebb százaléka. Az viszont biztos, hogy az utcán közlekedő autókon jelentős arányban lehet találni már ránézésre is hamis rendszámot) van olyan, amelyik egy egyszerű műanyagdarabra ráfestett pár betű és számkombináció. És ha netán autóvásárláshoz támad kedved, ne lepődj meg, ha az 'eladó' megkérdezi, ki akarod-e vinni az országból, vagy csak határon belül használod. :-)
Tetszik a cikk, főleg, mivel elég reális képet fest Tiranáról. tényleg nem az a meglátni és megszeretni város, de itt élni egyáltalán nem rossz, tapasztalatból tudom... :-)
Albánia nem az a hely, ahová múzeumlátogatásra és városnézésre jön az ember. Ide pihenni, jó tnegeri étkeket enni, valami újat, érdekeset, nem egyszer vicceset és furcsát látni és érintetlen, eldugott tengerpartokat felfedezni kell jönni...
Gratula az irományért...
SzilKa 2009.06.29. 18:00:21
Amúgy a "főgonosz" villája nem is olyan gáz, szerintem. :)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.29. 20:23:14
Egyfelől meg kell tanulnod szemrebbenés nélkül tagadni, másfelől meg (ha ez nem jön be) gyorsan futni :-)
Az Enver-villa tényleg nem túl gáz; pláne, ha a kertet is rendbehozzák :-D
Stupidella 2009.06.29. 20:38:37
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.29. 22:23:22
Csak kapkodom itt a fejem a nickváltások láttán :-)
Pedig ott lehet, hogy egy csábos, európai mosoly is bevált volna (már ha fiúk voltak a múzeumőrök).
Stupidella 2009.06.29. 22:34:07
Stupidella 2009.06.29. 22:35:59
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.06.30. 01:36:40
Semmi gond, én okos és élesszemű vagyok, rá is jöttem viszonylag gyorsan :-)
Meg aztán a lemilről a Stupidella már elég régóta ismerős - most már fotóról is; én már megszoktam.
MTi 2009.07.01. 07:33:52
Megjegyzem: egyiptomi börtönéveket én sem válaltam volna be 1-2 fotóért... :)
@tiboru: mikor eszünk/iszunk már Albánában? Vagy ez teljesen kimaradt... :(
Mentula 2009.07.01. 16:41:28
pipacsbacsi 2009.07.02. 13:30:56
Smyle 2009.07.03. 21:36:09
Tiranabol irok (nagyon sajnalom, de nem tudom beallitani a magyar ekezeteket a gepen...). Tetszettek az Albaniai/Tiranai leirasok! Vegig olvastuk mindegyiket es jokat nevettunk az olyan jol leirt furcsasagokon amik mar szinte normalisnak tunnek szamunkra.
1992 ota (kiveve a 2004-2007 ig tarto idoszakot amikor is Ujvideken es Szarajevoban laktunk) Albaniaban elunk es dolgozunk. (Onkentes munka, tobbnyire gyerekek oktatasaval kapcsolatban, segelyek, stb)
Koszonjuk az atfogo leirast; ajanlani fogjuk rokonoknak es baratoknak is.
Ha barmiben segithetunk a jovoben Albaniaba latogatoknak, szivesen tesszuk( utbaigazitas, szallas talalas, forditas, stb, stb.)
Udvozlettel, Ildiko
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.04. 11:44:25
Kedves Ildikó/Smyle!
Az olvasók nevében is köszönjük a jelentkezést és a felajánlást!
Lesz még Albánia-poszt! És reméljük, kommentelőként a továbbiakban is velünk maradsz!
Esetleg vendégposztra számíthatunk..?
tiboru / csurtus
Smyle 2009.07.04. 14:01:07
( Mit jelent a vendegposzt? Ne haragudjon tudatlansagomert...)
Ildiko (a "Smyle" csak becenev mivel az Albanok nehezen birkoznak meg az Ildikoval)
MTi 2009.07.04. 14:29:58
Hogy ne csak a "turisták" meséiből ismerjük :))
Újvidéken elméletileg találkozhattunk is, én zentai vagyok... :)
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.06. 11:12:26
De gustibus... :-)
Örülünk, hogy itt vagy!
bdj 2009.07.23. 15:29:57
A piramis kimaradt az életéből, és a halálából is... Állítólag szó sem volt róla, hogy oda kerüljön... (mi három és fél évig hittük ezt...) Szóval a piramisban egy róla szóló múzeumot alakítottak ki, fontosabb tetteit méltatva, és az összegyűjtött erekjéket, autóját, meg amit ilyenkor szokás állították ki. Állítólag látványos kiállítás volt a hozzá tartozó pompával...
tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.07.23. 17:44:49
Jobb később, mint soha :-)
Köszönöm a kiegészítést!