Noha lassan kifelé megyünk a télből, egy sízős-magashegyes-forraltboros releváns poszt létjogosultságát még az olyan alföldi pasik sem tudják meg?ezni, mint amilyen én vagyok.

Persze azóta sem értem, hogy hogyan lehet valahová felsíelni (eddig úgy tudtam, hogy a sízőt a gravitáció hajtja - már a forralt boron kívül), na meg a hideg futkározik a hátamon, ha izomlázról hallok, de a gőzgombócot megkóstolnám, és szívesen hallanék részleteket a brekegős kisbárányról is (mentaszósszal!).

Egy hiányérzetem van csak, és sokat tapasztalt szaglószervem óriási svindlit szimatol: tényleg elképzelhető szerintetek, hogy Errorék sem borovicskát, sem becherovkát nem ittak a Tátrában?! Ha ez így van, szerintem Szvatopluk óta ők az első ilyenek.

Átadom tehát a szót Errornak, aki - innen is látszik - nem akármilyen helyen forgolódott.



Hegyek (és gőzgombóc)

Villámposzt, amíg még tart a síszezon. Aki síelni szeretne, és nem derogál neki, hogy nem St. Moritzban vagy valami hasonló jónevű téli üdülőhelyen költi a pénzét forralt borra, az nyugodt szívvel ránduljon ki a Magas-Tátrába egy hosszú hétvégére. A Csorba-tónál napi 300 koronáért bérelhet teljes sífutó-szettet, snowboard és lesiklócucc ennél picivel drágább. A holmik márkásak és igényesek, ha síelni nem is tudunk, legalább úgy fogunk kinézni, mintha. Forralt bor 70 korona körül mozog, 3 dl, és nem spórolták ki belőle az alapanyagot. A hamburger nem tudom, mennyibe került, de finom volt, ne riasszon el senkit, hogy párizsi van benne.



Sífutópálya, kis kikukkantással valamerre Poprád felé.

Szállást némi utánjárással a legtöbb közeli faluban lehet szerezni; az apartmanban, ahol mi voltunk, 350 koronát számoltak fel egy éjszakáért (per koponya), volt kandalló, és jöhetett a macska is. Brekegős kisbárány 100 korona, hűtőmágnes 50, a képeslapok bénák, a profi sífutók kecsesen mozognak. Mi, ha nem próbáltunk még sífutni, nem mozgunk kecsesen, sőt, jóformán alig mozgunk, de ettől a nap végére minden izmunk fáj. A Csorba-tó körül van egy 6-7 km hosszú sífutó-pálya, „nur für Spitzensporten”, de be lehet próbálkozni vele, mi sem haltunk meg (noha közel jártunk hozzá). Lesiklóknak ott a sípálya felvonóval; erről nem tudok közelebbit, mert ott meghaltam volna. Akik a túrasízésért rajonganak, azok járnak a legjobban: pár völgyet elég mélyen be lehet járni, a Téry-ház (vö. Ödön) meg a Rabló-menedékház körül nyüzsögnek ilyenkor a merész legények, fókával a lécük talpán, de a Csorba-tótól is fel lehet sízni minimum a Fátyol-vízesésig.

Lomnici-csúcs, alatta a Kistarpataki-völgy (asszem, helyesen Kis-Tar-pataki, de mindegy) szája.

A sífutásról még annyit, hozzám hasonló laikusoknak, hogy két válfaja van: a „classic”, mikor a lécek szigorú párhuzamban mozognak a kitaposott nyomban, ezt nem nehéz elsajátítani, viszont nagyon fárasztó, és bizonyos meredekséget elérő lejtőkön már nem működik. A másik a „skating”, mintha korcsolyáznánk, hopp, mily meglepő, ezt nagyon nehéz elsajátítani, viszont nagyon fárasztó, és, hacsak nem sífutunk már évek óta, bizonyos meredekséget elérő lejtőkön már nem működik. Három napi gyakorlás után már voltak olyan fél percek, mikor úgy éreztem, végre mintha rájönnék, mit is kell csinálni. Azok a fél percek viszont állatias, vad diadalérzettel töltöttek el, úgyhogy mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy béreljen egy pár lécet, és nyugodt szívvel bénázzon, sziszegjen és botladozzon három napig. Az azonban nagyon fontos, hogy ne nézzük közben a mellettünk elhúzó profi sífutókat, mert szépszál karcsú pasasok (illetve szépszál karcsú csajok) ugyan, jó kis tapadós öltözetben, ettől függetlenül iszonyúan szeretnénk őket fellökni, és beletapodni a hóba.
Pillantás a Csorba-tó jegéről be a Mlynicka-völgybe, ahol a vízesés van.

Izomláz garantált; a tudat, hogy akármennyit zabálhatunk este, mert szétmozogtuk magunkat napközben, garantált; jópár kellemetlen zakózás garantált; az ingyen parkolás garantált, de hétvégén ne keljünk túl későn, mert tömeg van. Akik az osztrák-olasz pályákhoz vannak szokva, nyilván fanyalognak, de akik csak ki akarják próbálni magukat síháton, azoknak melegen ajánlom a Tátrát, és olyan gőzgombócot nem csinál senki, mint a szlovákok.
Fátyol-vízesés (avagy Skok), erős fagyban.

És hogy egy pirinyó művelődés legyen, elmesélem még gyorsan Stefan Zamkovsky szomorú történetét, aki hegymászóként a Magas-Tátrában volt otthon; mintegy 30 új útvonalat mászott ki, első osztályú hegyivezető volt, a Téry-ház meg a Rabló-menedékház (Zbojnicka) gondnoka, hegyi fotográfus, akinek a képei sokat segítenek abban, hogy tudjuk, hogyan nézett ki a Tátra a 30-as, 40-es években. 1942-43-ban építette meg saját menedékházát a Kistarpataki-völgy szájában, a Kistarpataki-vízesés fölött; a házikó állítólag politikai menekülteknek, partizánoknak, zsidó családoknak nyújtott menedéket a 2. világháború alatt.

A háború után aztán államosították, Zamkovskyt kinevezték egy lejjebb lévő menedékház gondnokának, pár hétre rá aztán rájöttek, hogy nyilván kapitalista, és 1952-ben kiutasították a Tátrából. 1961-ben halt meg, soha nem térhetett vissza a hegyei közé. A házát elnevezték valami partizánról Nalepkova chatának, és csak a rendszerváltás után nyerte vissza az alapító nevét, most már Zamkovského chata.
Útban a szomorú életű Stefan háza felé.

Aki arra jár, kéretik röviden megemlékezni szegény ürgéről, és kéretik nem kihagyni a világklasszis fokhagymalevest meg a gőzgombócot, kivéve, ha még hosszan tovább akarunk túrázni, be a Kistarpataki-völgybe, mert az degeszre tömött hassal nagyon kellemetlen tud lenni. 

És végezetül: parampapammm!!! 

Error sílécen. Az arckifejezésem a teljesítményem fölött érzett elégedetlenségemet hivatott ékesszólóan érzékeltetni.


Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.02.21. 09:25:19

Jellemző, hogy nekem a gőzgombóc jobban tetszett a halszálkánál :)

spájdernecc 2008.02.21. 09:40:32

sífutáshoz borovicska!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.02.21. 09:47:20

Ha ezt tudom, hogy a sok-sok hónap ígérgetés után ma végre megjeleik, korábban felkelek, hogy elolvassam... No de majd este, első dolgom lesz:) A tüntetőket meg visszahívom a Parlament elől:P

ErrorFlynn 2008.02.21. 11:56:06

nem ittunk.

_töredelmes_

sem behert, sem borót. egyedül béjlízt ittunk, szilveszter éjjelén, de a pezsgőhöz hozzá sem nyúltunk, sem a magunkkal hurcolt három üveg borhoz. egyszer ittam egy korty pálinkát, azt is csak azért, hogy ne legyen ott nálam tök feleslegesen fél liternyi.
vszleg azért, mert hol mozogtunk, hol halmozottan fáradtak voltunk.
plusz nem szeretem a borovicskát.

mentula 2008.02.21. 12:23:09

Hööö ! "nem ittunk". Ilyent még soha senkitől nem halottam sinnyolássos beszámoló kapcsán, sérelmére.

- szemöldökétemelgetvedöbbentenlevegőutánkapkod -

ErrorFlynn 2008.02.21. 12:35:20

az egy ostoba sztereotípija, hogy síeléshez inni kell, jelzem. én a forralt bortól is olyan istentelenül álmos lettem, hogy a délután közepén majdnem belealudtam a hóba.

Mentula 2008.02.21. 12:52:08

Error, én nem járok sijjelni, mer ami pízem van utazásra, azt városnézős, meg tengerpartos, meg vitorlázós projektebe ölöm. Mindegyik, ismétlem mindegyik esetben iszunk, mint a szivárvány. Csak gyakorlat, kitartás és szerencse, nomeg sok kávé kérdése, hogy alvásra ne elljen időt pazarlani :)

A legszebb épület, táj stb is még szebb egy kis spiccből fakadó balzsamos világlátás által...:)

ErrorFlynn 2008.02.21. 13:00:13

városnézéskor és tengerparton én is gond nélkül iszom. :-)
vitorláson nem garantálhatom, mer' ott azzal lennék elfoglalva, hogy hányjak.

mentula 2008.02.21. 15:22:46

Error, így má megnyugaodtam. Amúgy szépek a hegyek. Márpedig ahogy Immanuel is megmondta, szép az, ami négy szesz nélkül tetszik

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.02.21. 17:25:34

Error,

már régóta érlelem magamban a kínzó felvetést:

A májgombócban máj van, a túrógombócban túró, a húsgombócban hús, a szilvásban szilva.

MI VAN A GŐZGOMBÓCBAN?!

ErrorFlynn 2008.02.21. 17:59:46

_dobpergés_


lekvár.
esetleg, esetleg valami csokis krém, de az nem autentikus, tehát: lekvár. gőz is van benne feltehetően, de annak nincs számottevő íze.

diab 2008.02.21. 22:05:30

Szépek ezek a hegyek. Képen is. De hideg van ám ott, meg beherevicska meg borovicska itthon is van, gőzgombóc nélkül meg jól elvoltam eddig is, akkor lehet, hogy én nem síelek? Vitorlázós posztot, amin sírok majd halkan, vajh' ki prezentál?
(szupicsudit írnék én, összedobjátok a pénzet rája?:))

Mentula 2008.02.21. 22:31:24

Úgy van, vitorlázós posztot a népnek ! Persze most tessék a sijjelésre fókuszálni...:)

Bárányi Sanya 2008.02.21. 23:41:26

Síma gőzhajós poszt, ha legalább öt emeletes és 7 országban kiköt nem is jó nektek?
Mert azzal esetleg szolgálhatok a Földközi tengeren...

Mentula 2008.02.22. 10:07:33

Ó... Miazhogy ! Nagyonis! :)

Mentula 2008.02.22. 10:18:17

Te, Error, és valami Slota aktivisták nem vegzáltak tikteket? Semmi orr alatt dörmögott picskumaterija vagy szúrós tekintet ?

Két-három éve arra járva - szigorúan tavasszal vagy ősszel - én se tapasztaltam ilyet, de az óta ugye...

ErrorFlynn 2008.02.22. 11:10:40

kérlek, találkoztunk egy szlovák párocskával, a férj kérte, hogy fotózzuk le őket, és közben állati büszkén sorolta, hogy milyen magyar városokban járt, és hogy ki tudja mondani pl., hogy Balmazújváros, vagy Nyíregyháza. aztán megtanított minket is kiejteni, hogy ők hol laknak (elfelejtettem), és legjobb bariként váltunk el.
én is szívesen néznék vitrolásokat, képen. de a gőzhajó is abszolút jöhet.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.02.22. 11:23:38

Error,

a barátságos szlovák párocska csak az ujjnyomatodat és a DNS-mnintádat szerezte meg ilyen átlátszó módon; ezeket később egy súlyos bűncselekmény (fegyveres bankrablás, különös kegyetlenséggel elkövetett sikkasztás, Slota pártelnök képének leköpése) helyszínén szorgos kezek fogják elhelyezni, közvetlenül a pozsonyi CSI megérkezése előtt.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.02.22. 11:24:49

És persze, hogy jártak Balmazújvárosban; amikor megmérgezték az ivóvízhálózatot.

ErrorFlynn 2008.02.22. 12:17:45

nem. ha mondom.
vagy ha igen, nem én fogtam meg a fénykép.gépet, úgyhogy védve vagyok.
de viccet félretéve, 2 éves korom óta nagyjából évi rendszerességgel járok ki a Tátrába (emmár, kéremszépen, átlagolva 28 alkalom), és soha semmilyen inzultus nem ért. biztos szerencse is, de egy picivel azért több annál.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.02.22. 13:33:34

Jóvanna, egyszer akartam én is reakciós-sovén-nacionalista-vadbarom lenni és akkor sem jön össze.

_nem jön össze neki_

ErrorFlynn 2008.02.22. 14:48:41

ne haragudj, hogy megakadályoztalak a kiteljesedésben :-))

Dani Csaba 2008.02.22. 21:46:08

A táj tényleg gyönyörű, az ember véletlenül etnikai konfliktusok elkerülésével is leélheti az életét. Engem pl minden mediterrán országban odavalósinak néztek. Sőt, lásd Temesvár és a rituális italok. De az italok: a borovicska hanyagolása mélységesen megbotránkoztat. Hosztinyecek sora épít az alkoholturizmusra. Az emberi habitusról nem is beszélve. No, meg itt sem láttam a mozgólépcsőket...

Mentula 2008.02.22. 22:20:11

Error, nyilvánvaló a közfelháborodás a künn tanúsított absztinenciád miatt. Vissza kell menned, hogy egy glühweintól és bechertől gőzölgő beszámolóval updétoljad a posztot, hogy a világegyetem egyensúlya helyrebillenjen :)

ErrorFlynn 2008.02.25. 12:17:01

majd az alpokos beszámolókban lesz marillenlikör, hogy örülhessetek.
jó? sőt, unikum is lesz. és sőt, grappa.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.02.28. 07:23:49

A grappa nekem nagy csalódás volt, amikor először kóstoltam. Aszittem, hogy valami hiperszuper különlegesség, erre kaptam egy törkölyt, abból is egy középkategóriásat.

Ugye a marillen az osztrákul van, akárcsak a paradeis vagy a putzerei?
süti beállítások módosítása