A 2 napos kimerítő prágai sétákból eddig csak néhány jól meghatározott kedvencet mutattam be, mint a szálláshelyemül szolgáló Hotel Evropát lámpásostúl, a Vitus székesegyházat, a sárga, szürke és egyéb házakat, szecessziós részletkérdéseket...

Most a rövid látogatás befejező akkordjaként egy-két körsétára invitálom a nagyérdeműt, képekkel fűszerezve.



A Vencel téren álló
Evropa szállodából elsétálunk az óvárosi főtér felé, ahol rögtön a kis utcácskából, ahol kibukkanunk, a következő látványba botlunk:

Ez a Városháza tornya, rajta a csillagászati órával, ami jó régi, de még műx.

Igazából több óra is van: egyik fent a toronyban, másik itt a kép alján látszik, fölötte a két kis kapun kijön a bábjáték időnként.

Ezt a jelenetet érdemes kivárni: nem a néhány kis báb megjelenése az igazi csemege, hanem a turista tömeg kísérő reakciói.

Onnan tudjuk hogy közeleg az idő, hogy a tömeg elkezd sűrűsödni. Mindenki helyezkedik, pláne a fotós-kamerás egyedek.

És akkor egyszerre csak megkondul, kinyílik, a tömeg pedig elragadtatottan, egy emberként felsóhajt...

Megjelennek a kis bábok és ficánkolnak valamit, minden mozdulatot a sokaság felkiáltásaitól lesz hangsúlyos.


Legjobban azt élveztem - ami egyébként nehezen leírható és magyarázható - hogy a kb. 200-250 fős tömegben, amely ottjártamkor összegyűlt, valahogy kialakult a kollektív önirónia: a
sóhajok és nyögdécselések, a végén a viharos taps mind azt jelezte, hogy mindannyian tudjuk: ez bizony egy elcsépelt attrakció, amit a hülye turistáknak tartanak fenn. De sebaj, azért élvezzük. És kicsit kiröhögjük magunkat, a többiekkel együtt.

Ahogy Sándor Pista bácsi mondta a görögországi útibeszámolója felolvasásán: minden turista ott állt élesített gépekkel az Akropoliszon, várva a napfelkeltét, ami nettó giccs és csak a turisták nyomulnak érte. De azért ő is ott tipródott a tömegben, giccs ide, giccs oda... :)

Na de visszatérve a prágai városház tornyának óráihoz:

Ott fent az a kis aranyszínű kakukk kezdi a nagy ceremóniát, ez a jel a tömegsóhajra...

Ezzel az óvárosi főtérbe még éppen csak belekóstoltunk...

Ha megkerüljük a városházát és kimegyünk a tágas főtérre, akkor oldalvájszt így mutat az előbbi torony:


Innen jobbra és a hátunk mögött tágas kockaköves tér, körbe-körbe szép régi (vagy annak tűnő) házakkal, hangulatos kocsmákokkal, kiülős helyekkel, ahogy kell.


Ha pedig hátrafordulunk, akkor lenni újfent nagy meglepetés, mert a fekete páros tornyok létező legszebbike néz vissza ránk:








Ez a Tyn, másként Nagyboldogasszony-templom. Leírások és szabadszemi megfigyelések alapján gótika jegyeit hordozza magán. Bent meg van egy nagy rokokó oltár. Nem is baj, hogy nem jutottam be...


Ami még nagyon érdekes, az az elhelyezkedése. el van bújva más (nem kevésbé régi hangulatot árasztó) épületek mögé, így ni:

Az egész épületegyüttes, így, mindenestül az igazi látvány, tiszta szerencse, hogy nem pucolták el a templom elől a többit...

A tőle jobbra lévő házban ráadásul kiállítás volt, két olyan húzónévvel, hogy nem lehetett kihagyni:

Mucha és Dali.

Jól meg is néztem, és jól tettem. Csak egy baj van ilyenkor: ennyi idő semmire sem elég...

Ha csak a Mucha plakátokat vesszük, volt olyan köztük amit órákig bírtam volna nézegetni!









Lezárásként pedig, még mindig ezen a főtéren, még egy sárga ház, ezúttal csak így egyben, részletek nélkül.





A következő körben majd elsétálunk a folyó felé...



Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.09.24. 10:34:28

Ezt kivételesen én is láttam, de engem zavart, h a templom be van szorítva a házak közé. Semmi tere nincs, vagyis az épületre nincs rálátás. Így nem is igazán tud érvényesülni.
Asszem, a rokokó oltár nekem is kimaradt.

vén betyár 2010.09.24. 10:57:04

l969-ben jártam ott először.Csoda volt.Maga volt a csoda.
Azóta többször is, mindig élmény.
Nem sokat változott.
Dali és Mucha?De megnéztem volna!

juditmanó 2010.09.26. 22:34:25

Prága így szép :)

lilakutyak · http://lilakutyak.blog.hu 2010.09.27. 10:04:47

Egy hasonló prágai sétát egy ismerősnek kb. ilyen formában foglaltam össze:
9:00 1 korsó világos Kozel 12 az U Fleku-ban
9:30 1 dobozos Staropramen Lezak az Óvárostéren...

A tied ugyan érdekesebb, de gondolom te sem haltál szomjan? :)

MTi 2010.09.27. 21:15:33

Monarchia-sárga :)
Imádom Prágát, 1989 nyarán voltam először - már érződött a rendszerváltás szele... a sör pedig remek volt! (azóta is az)

Tycho.Brache 2010.10.01. 19:32:04

Nagyon szeretem az írásaitokat, de ez most bántóan felületes volt, hangnemében meg lesajnáló. Olyan, mint amikor a hetvenes-nyolcvanas években beszéltünk a csehszlovákokról, a legvidámabb barakk öntudatával.

1. A tér valóban az Óváros főtere, de a neve Óvárosi tér. Mindegy, nem tudhat mindenki csehül.

2. A "bábjáték" nem időnként jön elő, hanem óránként.

3. A "kis báb"-ok a 12 apostol... És nem ficánkolnak, csak egy középkori mechanikus szerkezet által mozgatva elhaladnak az ablakok előtt.

4. A "kis aranyszínű kakukk" az egy kakas.

lilakutyáknak meg üzenem, hogy az U Flekuban nem ihatott világos Kozelt, de még barnát sem, ott 1843 óta kizárólag a helyben főzött 13°-os fekete sört mérik.

Kismy 2010.10.14. 13:50:59

exemmel voltam Prágában, együtt kóricáltunk többek közt a fenti téren is, és a sör sem maradt el. azóta is visszasírom...
(mielőtt bárki megkérdezné, mindhármat: a lányt, Prágát és a sört is)

Csehszlovák Kém · http://www.dotoho.blog.hu 2010.10.27. 01:18:16

@Tycho.Brache: Egyetértek TB-vel, ami a felületességet illeti. Egyébként a szerző(k) mentésgére hagy hozzam fel, hogy ezzel ők is tisztában lehettek, mert olvasóként is kínos volt azt a hosszú magyarázkodást olvasni, amikor a "fickándozó bábokat" bámulták a turista sokadalommal.

Mint egy prágai kocsmablog szerzője, az U Fleku-Kozel párosítás nálam is kiverte a biztosítkot - köszönöm a helyreigazítást.

Csuri / Bariildi 2010.10.29. 19:56:33

@Tycho.Brache: @Csehszlovák Kém:
Fijjug!! (Lányok??)
Vettem a kritikát, de nem szívlelem meg, elnézést!
A felületes biztos igaz, nos, én ezután is csak ilyen felületesnek nevezhető dolgokat szándékozom írni, csak én úgy hívom: a szubjektív benyomásaim. Néha van elfogadható leírás és megnevezés arról, amit látunk, néha meg egyszerűen azt írom, amit látok, nem pedig aminek az útikönyvben és egyéb okosságokban utánanéztem. Lásd báb, kakas / kakukk, satöbbi.
A lesajnálót ellenben elutasítom: a szándék semmiképpen nem ez volt!
Ha arra gondolsz, Tycho, hogy az órajátékot bámuló turistatömeget "sajnálom le", akkor biztos észrevetted, hogy ebben én magam is benne voltam. Képtelen vagyok ilyesmiket művelni némi önirónia nélkül, bár úgy tűnik ez számodra nem ment át.
süti beállítások módosítása