Még mielőtt felháborodnátok, megmagyarázom.

Persze, hogy nem jó, ha egy templom leég, és én sem örülnék neki semmilyen szín alatt - most mégis volt Krakkóban egy olyan élményem, amikor csendben, hogy senki meg ne hallja, azt gondoltam magamban: nem is bánkódom annyira, hogy az 1200-as években épített Ferencesek temploma az 1850-es nagy tűzvészben kiégett...

Persze csak úgy, mint a masszív kőépítmények: a berendezés meg a csicsa elégett, a falak megmaradtak.
 

Krakkó legprominensebb művészei vállalták fel a belső dekoráció elkészítését, elsősorban Stanislaw Wyspainski. Ez az úriember 1900 táján, az akkori kor stílusának megfelelő motívumokat festegetett a falakra, amitől alulírott tökéletesen elaléltam. 

A falakon mindenfele csupa-csupa olyan dolog látható, hogy az ember elkezdi azt hinni, hogy Mucha járt erre, de legalábbis valamelyik tanítványa...

A virágos részek mellett vannak egyszerű díszítőmotivumok is, meg ezek keverve,

és még annál is virágosabb, bujább, vídámabbb...

De mindez mégiscsak egy klasszikus templomépületben van, ezek a díszítések körbeveszik a faragott ajtókat, padsorokat,

teljesen más stílusú szobrokat, és síremlékeket,

egyszóval a templom belseje amúgy teljesen hagyományos, nem beszélve a gyönyörű gótikus ívekről - csak a dekoráció "kicsit" más.

A falak festésén kívül az ablakok is tökéletesen szecessziós stílusúak, és szerintem sokkal szebbek, vagy legalábbis engem sokkal jobban megszólítanak, mint a blőd szenteket ábrázoló régi vitrálüvegek. Bár azokat is szeretem; minél kevésbé ábrázolnak jeleneteket, annál jobban :) 

Ilyenek tehát az ablakok, amelyeket csak ilyen csálén sikerült fényképeznem, mert a gépet le kellett támasztani valamire....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  A leghíresebb ablak a "Teremtés" címet viseli, ezt a képet a netről kölcsönöztem: 

 

 

A connaisseur-ök azt javasolják, hogy nézzük meg a templomot több napszakban, napsütésben és szürkületben, mert a fényviszonyok változása szerint a belső terek, színek, fények is teljesen mások....

Én ezennel ünnepélyesen megígérem, hogy Krakkóban járva, újra megnézem ezeket a gyönyörű belső díszítéseket, akár esik, akár fú'.

Habár azt mondtam, hogy ebben a templomban a falakra és az ablakokra érdemes emelnünk vigyázó tekintetünket, de soha ne feledkezzetek meg arról sem egy ilyen helyen, hogy a lábatok elé nézzetek!

És ezeken a köveken taposva, kifele menet még vethetünk egy-két pillantást a falakra....

 

Na, most őszintén: ugye nem is olyan nagy baj, hogy leégett??

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

spájdernecc 2009.04.30. 08:06:39

Hűű!
ez a szecessziós belső azért szebb, mint a máriagyűdi szocreál :)

VIKI BACSI 2009.04.30. 10:19:53


Le a kalappal! Nagyon szep.

MTi 2009.04.30. 21:15:03

Vártam már a folytatást, aztán meg jó elnéztem és csak most vettem észre - teccik!!

MTi 2009.05.09. 11:40:18

Mikor lesz folytatás - gondolom, a lengyel konyha remekei is terítékre kerülnek?!
süti beállítások módosítása