A csurtusék által bemutatandó nemzeti italok sorában most egy kivétel következik. Kivétel, mert anyaországában még nem jártunk, és az az igazság, hogy ha az ital alapján kellene úticélt választanunk, ez az ország örökre beírná magát a hatalmas ívben elkerülendő területek könyvecskéjébe.

Litvániáról van szó, illetve a balti állam lakosai között (megmagyarázhatatlanul) óriási népszerűségnek örvendő itókáról, a lietuviškas midus balsamas-ról, amit - egyfajta költői szabadsággal élve - fordítsunk simán mézpálinkának.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

rece 2008.03.06. 15:43:58

Én már ittam finom litván eredi gyümölcs likőrt, nem is volt gyenge.
De fütyülős balzsam forever!
blogmagazin.hu/napi/rovat/dozs/1807/a_napfeny_parlata
Leginkább belsőleg.

Axton 2008.03.06. 16:00:24

volt szerencsém hasonlot inni. ha jol emlékszek mézvodka (litvánul nem megy, bocsi, de tutira S a szó vége:P) néven futott. mit mondjak.. vagy én vagyok vadászkutya és bejönnek a beteg ízek, vagy nekem jutott a finomabb verzio, akárhogy is, egészen iható volt.
ha már északi barátaink italjait akarjuk kostolni, akkor merem ajánlani, a szilvábol készült nedüket. ízre merem állitani, egy két neves magyar szilvapálinkát simán aláznak. Volt szerencsém fél liter folklór pálinkát onnan beszerezni, azaz 75-80%os volt. gyilkos..
állitolag a gabonából készült dolgaik is jók, sajnos nem volt szerencsém hozzájuk.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 16:03:02

Axton,

a sima vodkájuk versenyképes a lengyel vagy orosz középmezőnnyel.

off

BDJ, jól látom, hogy vonalban vagy?

ErrorFlynn 2008.03.06. 16:06:02

hát ez így nagyon bátorító egy poszt volt. tömegek rohannak most izét venni a litvánokhoz... balzsam midászt. vagymit.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 16:10:46

Error,

lehet, nem mondtam, de a Litván Nemzeti Alkoholtanács fizetett ügynöke vagyok.

Őrnagy Őrnagy · http://tirpakbokretas-migrations.blogspot.com/ 2008.03.06. 16:13:20

Hát az ukrán mézesvodka szerintem is elég jó, de ugye az más.
Viszont ittam ír mézbort, hát az borzalmas volt, pedig a véndéglátó kedves ír család szerint hasonlít az íze a tokajihoz. Hát, nem kicsit, nagyon se.
A mézbor az hogy készülhet?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 16:15:35

Őrnagy Őrnagy,

a mézbor kezdeti lépései megegyeznek a mézpáleszével: mézet feloldanak langyos vízben, majd erjesztik egy kicsit. Ezt követően nem desztillálják, mint a páleszt, hanem leszűrik és 2-3 hét után elkezdik inni a 12-14 fokos valamit.

Elképesztő lehet...

Czigler Zsolt 2008.03.06. 16:20:43

Végy x mennyiségű pocsék,jeges földeken sarnyadozott ihatatlan lőrét és próbáld meg y mennyiségű mézzel ihatóvá tenni.
Ha nyáron nem is,de télen talán elfogy,persze csak ,ha sokáig elzár a külvilágtól a hó és a fagy,persze akkoris csak a cukor miatt.
A kihányt savat jótékonyan eltakarja a puha hótakaró / vagy / mindíg a járdára kell hányni a savat és akkor meg lehet úszni a jégkapirgálást

fzr 2008.03.06. 16:25:54

Hát, eme alkoholos ital ismeretterjesztésén, ahogy mondani szokták, sírva röhögtem. Nem semmi humorista vénával és gondolom jelentős nemzeti italok tesztelése :o)) tapasztalattal rendelkezel.
Várom a további ismeretterjesztést..

spájdernecc 2008.03.06. 16:53:29

brilliáns :)
van olyan, mint a biharkeresztesi kapcapálinka?

Mentula 2008.03.06. 16:54:05

Lehet, hogy én másnaposan meginnám, ouzoval :)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 16:54:50

spájder,

mesélj!!!

(Már ha emlékszel valamire...)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 16:56:02

Mentula,

kérlek, légy tekintettel arra, hogy a posztot talán fiatalkorúak, várandós nők és gyenge gyomrúak is olvassák...

spájdernecc 2008.03.06. 17:11:36

Valami hadügyi egyeztetés során a Bakony kellős közepén iszonyatosan elfogyott mindennemű alkohol, már az isztiméri szőlőhegyen sem lehetett konzervet pálinkára cserélni, amikor az egyik híradós srác előkapart valahonnan a rédiók, aksik, mifenék közül egy félliteres üveget TELE pálinkának látszó folyadékkal. Azt mondta, az apja szerezte valahonnan és megígértette vele, hogy csak végszükség és/vagy fagyhalál esetén bontja ki, ha nem lenne rá szükség, azonnal kiönti, távol az élővizektől. Ezt akár figyelmeztetésnek is felfoghattuk volna, de nem.
Elég legyen, hogy az üveg, miután mind a 24 !!harcos meghúzta, szemmel alig látható szintcsökkenésen esett át. Fogalmam sincs miből főzhették, de a kapca, vagy a talpakopott halinacsizma a legvalószínűbb cefrealkotó.
Most is beleborzongtam....
pedig volt vagy 24 éve.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.06. 17:13:58

Szép történet. És belegondolni is rettenet, hogy milyen lehetett az az ital, amiből kéttucat katona nem tud másodpercek alatt meginni fél litert...

spájdernecc 2008.03.06. 17:15:36

főleg, ha figyelembe veszed, hogy előtte a denszesz is "elpárolgott" apró adagokban...

Mentula 2008.03.06. 17:17:40

Aszittem a halinacsizmából tótok csinájják a becherovkát :)

spájdernecc 2008.03.06. 17:36:55

akkor a halinacsizma kilőve, mert annak a dolognak a beherhez a halmazon kívül semmiféle állapota nem hasonlított.
mégiscsak kapca :)

FlybyWire 2008.03.06. 18:08:10

Szerintem meg az ír "mézbor", azaz a mead egyáltalán nem rossz... és tényleg kissé hasonlít a tokajira, csak sokkal kevésbé komplex az íze!

Vasutas 2008.03.06. 18:12:45

Ja. Lehet hogy a helyszínen más, én Vilniusban ittam ilyet, és mittudomén, szar nem volt.

Viszont. Viszont. Tallin Fekete Balzsama. Na az. A lettek tényleg elnéztek valamit.

Az észteknek meg van 80 fokos vodkájuk. Lehet kapni a boltban. De ők inkább étereznek.

tistedur 2008.03.06. 19:51:43

nekem a komlópálinka volt ilyen élmény..egy évig volt egy olyan hűtőben,amit rendszeresen nyitogattak régészek..és csak nem bírt elfogyni :(

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.03.06. 20:30:17

Pedig a régészekről eddig csupa jót hallottam...

tistedur 2008.03.06. 20:34:45

tiboru!
végülis-undorral-de megittuk :)(és én még az ouzot is szeretem,akkor képzeld el milyen lehetett az a komlópálinka)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.03.06. 20:41:19

Komlópálinka... Ez olyan, mintha sört párolna le valaki.

tistedur 2008.03.06. 20:55:04

szerintem rosszabb..

Mentula 2008.03.06. 21:36:20

Jut is eszembe, jóérzésű borász az erjedést szükség esetén nem répacukorral, hanem must-sűrítménnyel segíti. A nagyok-nevesek eztet is letagadják.

Flat · http://flat.freeblog.hu 2008.03.07. 08:29:45

Többször felnyerítettem, a kollégák nagy örömére. Azért a majsai lófingatónál rosszabb párlat még nem keletkezett a Földön. Talán csak az albánok nemzeti itala, amibe konkrétan füvet raknak, az ihatatlanabb egy kicsit nála. Még sok-sok szesz posztot a blogra!

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.03.07. 08:59:01

Őrnagy Őrnagy, ellátogattam a honlapodra és nagyon tetszik - az előzményeket is nyomonkövettem persze, meg amúgy én is nagy OMM Haditengerészet fun vagyok. Létogass el hozzánk a law enforcement and military, vagyis lemil.blog.hu blogunkra, amit csurtus-sal - pontosabban ottani nick-jén: tiboruval írogatunk, meg néhány lelkes érdeklődővel, akik vendégposztokat is küldenek. Van is egy ilyen haditengerészet vonalunk, egyelőre csak két poszttal. Gyere és látogass meg minket. Üdv, Zig Zag

Bárányi Sanya 2008.03.08. 04:05:21

Az a bizonyos 24 hadfi által is megihatatlan valami valószínű szamahonka lehetett -ez egy szucsávai specialitás, cukorrépából készítik, benne sok sárral és természetes trágyával...

neoprimitiv 2008.03.08. 14:48:56

Régen röhögtem már könnyesre magam poszton, de ez fantasztikusan jó volt! A Drobeta márkanevű román alkoholipari termékhez volt anno szerencsétek? Nekem eddig az volt a mélypont (nem számítva a gázolajos hajósi vörösbort, kalocsai vitézkedésem idejéből).

spájdernecc 2008.03.08. 17:02:28

Nem tudom Sanya, de a tulajdonos bárándi illetőségű volt, és a kabai cukorgyárnál volt alkalmazásban, apu pedig marhatartóként egészítette ki a szűköst... elgondolkodtató a megoldás :)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.08. 18:19:56

neoprimitiv,

a Drobeta kegyetlen termék volt; a legdurvább, hogy konyak néven futtatták.

Volt még egy hasonló ital, az Ovidiu.

e1 · http://beszoltam.hu 2008.03.08. 19:10:22

A Becherovka nem szlovák ital, hanem cseh, de ez már részletkérdés. Mindenesetre ha javasolhatom, akkor kóstoljátok meg a nálunk (Szlovákia) most eléggé felkapott Spiš körtét. 40-es és nagyon kellemes az íze. Két hete vittem egy literes Becherovka társaságában sítúrára és az erős multivitamin mezőnyben (házi gyümölcspálinkákból volt legalább 5-6 fajta) + a kerítésszaggatók közül (55 fok feletti pálinka, ízre nem tudom milyen, szaga számomra elég volt) ez nyerte a mezőnyt, elsőnek fogyott el, majd ezt követte a literes Becher és aztán a páleszok fele + valamilyen dzsonivóker. Voltunk kb. 10-en, miután többségnek nagyon bejött. :)

e1 · http://beszoltam.hu 2008.03.08. 19:12:43

www.gas-familia.sk/index1.htm

A harmadik fentről, Spiš Hruška :-)

Mentula 2008.03.08. 21:38:40

e1, a szlovákok is csinyának bechert páthuzamosan, nem ? Sőt, ha jól tudom még pör is volt, a csehekkel, a kizárolagosáágért...
És félreértée ne essék a becherovkát IS szeretem ! :)

e1 · http://beszoltam.hu 2008.03.09. 03:17:06

Valami Becherovka hamisítványt ittam már, kicsit világossárgább a színe, olyan mint a tojás sárgája. Ha 25 korona valahol a Becher, akkor nagy tuti, hogy azt a szart adják, mert rendes Becher már sehol sincs 30 alatt. Ez a hamisítvány ízre roszabb mint a cseh és szerintem csak a cseheké az igazi. A perrel kapcsolatban nincs rendes infóm, amit olvastam abból nem sokat lehet leszűrni.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.03.12. 18:54:18

Iván,

a múltkor kaptam egy Demänovka nevű szlovák italt, amit úgy konferáltak fel, hogy "jobb, mint a Becherovka".

Hát, nem akarok senkit megbántani, de.. izé... tévedtek.

Mit tudsz róla, amit érdemes lenne velünk is megosztani?

Benikuty 2008.03.20. 12:46:48

Spájdi kapcapáleszéről jutott eszembe, két évig állt egy kerítésszaggató a hűtőben. Az összeset az úszómester itta meg, róla bővebben itt:
kifozde.blog.hu/2007/11/26/verengzes_janoshalman_ii_ii

Gaboras 2008.03.27. 22:46:43

Üdv,
most találtam rá a blogodra és nagyon tetszik.
Nekem '99-ben volt az első és meghatározó élményem Suktinis barátunkkal. Litván fogorvos barátom hozott kóstolót abból a szép barna csatos agyagedényes fajtából, ami az egyik képen is van. Ő úgy magyarázta, hogy 3 féle eredeti készül, 35%, 50% és egy 75-80%-os, különböző szinűek és izűek. Hát valami csodálatos élmény volt végigkóstolni a kollekciót, amikor ott jártam természetesen hoztam haza is. Nem tartott sokáig az biztos.
A nyelvükkel kapcsolatban pedig: tudnak ők normálisan is beszélni ismereteim szerint csak a himnemű főnevek kapnak -es, -is, -us,-os, -as végződést.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.03.28. 07:25:25

Gaboras,

isten hozott az olvasóink között!

Csak csettinteni tudok az elismeréstől, már ami a midus élvezetét illeti. De végül is annyira különbözőek vagyunk...

Olyan embert is ismerek, aki NEM szereti a borsos Absolut vodkát!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.24. 23:11:44

No, mostmár elmondhatjuk, nem olyan szörnyű a mb ;)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.05.25. 15:16:50

Hű, Peat, te még tudtál blogolni a mb után?!

Riszpekt!

Mentula 2008.05.25. 19:31:21

Így van. Justice for the MB !

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.25. 19:50:20

Én még sok mindent tudtam mb után;) Igaz, csak egy pohárral ittam, de az elég volt nekem:D Na jó, valójában a pálinka kategóriával volt gond

szirmaik 2009.11.14. 22:11:47

Nos, éppen most készülök letesztelni a nyári litvániai kinttartózkodásomból negyvenmillis üvegben hazatelepített midaus balzamast (az, hogy így van helyesen írva, a litván birtokos esetnek köszönhető, amely rendre -aus végződést csinál az -us-ra végződő szavakból, így lesz pl. Vilniusból Vilniaus litván genitívuszban).
A gyártó neve Lietuviškas midus, a termék pedig a hangzatos Zöld erdő, azaz Žalgiris nevet viseli. (Ez a neve egyébként Litvánia legmenőbb kosárlabda-csapatának és - értelemszerűen - az 1410-es grünwaldi csatának is).
Összetevőit tekintve a mézpárlaton kívül tartalmaz még "antpilas"-t (rákerestem, ezt nem tudtam megállapítani, hogy micsoda), tőzegáfonya-levet, vizet, mézet (minek még bele méz, azt nem tudom), valamint citromsavat. Ennek hallatán a suktinisista puristák valószínűleg felsikoltanának, de legalább ha rosszul leszek tőle, ráfoghatom az antpilasra.
Ha esetleg még érdekel valamit ebben a jü régi cikkben történő eszmefuttatásom, később beszámolhatok, hogy milyen volt a randim Zöld erdő barátunkkal.

(Egyébként a zászló alatt figyelő vodkából is van egy üvegem a spájzban, tőzegáfonyás verzióban, itt csak az a különbség, hogy olyat ittam kint is, nem is keveset... ;))

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.14. 22:47:50

@szirmaik:

Számítunk az élményeidre, akár most rögtön, akár akkor, ha kijöttél a detoxból :-)

szirmaik 2009.11.15. 13:33:55

@tiboru: Túléltem :D Igazából nem volt rossz, sőt! Persze lehet, hogy ez igazából az én idióta ízlésem eredménye. De az is lehet, hogy az antpilas érdeme, és a mézpárlat magában borzalmas, ezt mindaddig nem tudom megmondani, amíg nem kóstoltam meg a Suktinist.

Szóval nálam még mindig a norvég köménymagos vodka a csúcstartó a minden idők legborzalmasabb itala versenyben.

Egyébként az alább idézett oldalon kiderül, hogy egy Jurij nevű orosz delikvens egy kifejezetten sajátos módszert talált ki a midaus balzamas élvezeti értékének javítására: drinkerofmead.blogspot.com/2009/08/midaus-balzamaz-zalgiris.html

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.11.16. 13:49:37

@szirmaik:

Én is felkaptam a fejem Jurij első kommentjét olvasva a megadott linken, de aztán elszontyolodtam, amikor továbbolvastam a javítást :-)
süti beállítások módosítása