Korosztályomat nem igazán kell emlékeztetni arra, hogy volt idő, amikor a Vasfüggönyön innen, például a baráti Lengyelországban úgy próbáltak gátat szabni a minden addigi előzményt meghaladó alkoholfogyasztási lendületnek, hogy délelőtt tízig sehol nem lehetett alkoholt vásárolni: sem kocsmában, sem közértben. Soha nem felejtem el azokat a sóvárgó arcokat, akikkel (ha jól emlékszem) 1989 őszén Krakkóban találkoztunk, s akik fél tíztől fegyelmezetten álldogáltak egy helyi ABC előtt, majd 10 óra 02 perckor már a sarkon töltötték be arcukba a frissen vásárolt vodkát (két embert számítva egy félliteres üvegre).

 

A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!
 

24 komment

Címkék: szesz eire

ekkerjoz 2009.01.05. 08:32:35

Írország még így is jobb hely, mint Norvégia...
Korrekt post, Mester.

spájdernecc 2009.01.05. 09:17:47

nem is tudom, nem is tudom...
már az írek is?
mindenesetre BUÉK!

http://klematisznaploja.blogspot.com/ 2009.01.05. 11:30:20

Nem iszom alkoholt, legalábbis nagyon ritkán, de nem tartom helyesnek, hogy ha nekem éppen reggel 8-kor támadna kedvem meginni egy pohár bort, ne vehessem meg az ilyen jellegű tiltások miatt. Nem bátorítani akarom az alkoholizmust, de ilyen erővel holnap betiltják, hogy reggel 8-kor megigyam a kávém vagy megegyek egy csokit, mert az állam bácsi ennyire vigyáz az egészségemre :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.01.05. 11:49:44

@klematisz

Ott a pont, nagyon jól látod...

MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.01.05. 12:25:02

Igen érdekes kérdés! Először azt kéne kideríteni, hogy mi késztette őket ilyen lépések bevezetésére. Mert jó, terjengenek azok a viccek, hogy két ír elmegy a kocsma előtt, de Európa (egyik) legfejlettebb államában nem hiszem, hogy az alkoholizmus annyira a teljesítőképesség, termelékenység, közbiztonság (stb.) rovására menne. Valószínűleg a legtöbb munkahely is megköveteli, hogy alkalmazotta ne alkoholizáljon munkaidőben ill. közvetlenül előtte. De aki mondjuk szabadságon van, és a Guinness-ben pácolt marhasülthöz hiányzik neki a legfontosabb alapanyag, annak miért kell koplalnia (tételezzük fel, hogy nem ír reggelit fogyasztott)? Belenézegettem a törvénybe is, nem véletlenül tüntet a srác "öregségre" hivatkozva. Személy szerint amúgy, már azt is furcsálltam, hogy a dohányzást betiltották a kocsmákban. Nálunk pl. egyiket sem tudnám elképzelni. Najó, az alkoholkorlátot még minimálisan, amint a Nanában Zsuzsika kedvesen mondja Szabónak, hogy Még nincs unicum! De hogy esetleg az ember rá se gyújthasson... Csak azért érintettem, mert a kocsmának a füst épp olyan tartozéka mint a Krajcáros kevert. Szó mint száz. Fura. Ha legközelebb Írországban jársz, majd próbáld kideríteni a dolgok miértjét, mert roppant furdal a kíváncsiság! Addig is korlátozott Sláinte!

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.01.05. 13:17:32

@MuellR:

Állítólag az egy főre eső éves alkoholfogyasztásuk tíz év alatt 11,3 literről 13,2 literre emelkedett és ez olyan sokkot jelentett a politikusoknak (NEM a lakosságnak, hanem a politikusoknak!), hogy meglépték ezt a marhaságot.

Most lusta vagyok utánanézni, hogy ezzel a 13,2-vel hanyadikok az európai ranglistán és mi hol leledzünk ugyanott, de biztos megteszi valaki helyettem.

(Persze a több százezer frissiben felbukkant lengyel, litván, stb. káeurópai vendégmunkásra senki nem gondolt, akik szerintem derekasan kiveszik részüket az emelkedésből...)

MuellR · http://cartoonheroes.blog.hu 2009.01.05. 14:02:22

Nos igen. A félős politikusok. Nézelődtem, tavaly ilyenkor az írek az izlandiakkal együtt a lista végén kullogtak, a dobogón pedig Ukrajna és Izrael állt. Szerintem mi is a dobogó környékén vagy a középmezőny felső szélén leledzünk valahol. És igen, elég valószínű, hogy a derék bevándorlók nagyot dobtak az arányokon. Szegény írek. Azért durva dolog ez a korlátozás.

Stupidella 2009.01.05. 14:18:16

Van egy haverom, a belvárosban dolgozik egy non-stop kisboltban, ő azt mondta, hogy van valami szabály nálunk is, hogy 22h után nem adhat el alkoholt.

VIKI BACSI 2009.01.05. 17:16:58

Mikor megerkeztunk Izraebe egy ket evig nem lattunk reszeg embert sehol! Aztan megerkeztek az orosz bevandorlok, es hogy hol tanultak pialni gondolom nem kell magyaraznom. Ami a szeszes italok elarusitasat illeti, Luisianaban meg voltunk hiva egy karacsonyi ebedre, es orommel allapitottam meg hogy az elemiszer uzletek meg karacsonykor is nyitva vannak.Ki is valasztottam egy uveg finom bort , de amikor fizetni akartam a penztarosno , csodalkozva kerdezte , hogy nem tudom hogy unnep es vasarnapokaon nem arusitanak szeszes italt?! Probalkoztam a rabeszelessel , de a holgy megmagyarazta, hogy a legjobb akarattal sem adhat szeszes italt mert a computer nem engedi betaplani a kodjat. Szoval ez Amerika, majdne szaz evvel a szesz tilalom utan

Collingwood 2009.01.05. 19:06:02

En Dallasban estem pofara. A superbowl napjan meghivtak minket meccset nezni, gondoltam viszek sort a vendeglatoknak, de szomoruan kellett tudomasul vennem, hogy a varosnak az a resze ugynevezett "dry district", vagyis normal elelmiszerboltban, szupermarketben stb meg sort sem lehet kapni (meg a sornek csak nagy joindulattal nevezheto Miller Lightot vagy Bud Lightot sem...). Alkoholtartalmu italok csak az un. Liquor storeokban voltak kaphatok, ilyenbol viszont nem lehet tul sok a varosban - vagy en voltam bena, ugyanis egyet sem talaltam. Szegyenszemre uditoval es chipssel allitottam be Superbowlt nezni. De Dallasban ezt meg meg is ertem, ahogy a helybeliek meseltek, nehany keruletben eleg gaz a kozbiztonsag. Viszont ez az ir szigorusag nagyon meglepo.

Benikuty 2009.01.05. 20:24:16

Ez, biza, a ló másik oldala, főként az itthoni túlzott lazaságot ismerve.

elef 2009.01.05. 21:30:22

intoxicating != toxic

Intoxicating beverage simán alkoholt jelent, kb "tudatmódosító"

misc · http://misc.blog.hu 2009.01.05. 21:48:28

Ez tényleg nagyon durva szabályozás.. Nem értem, mire jó ez az "alkoholfasizmus"... szerintem erre az a jó válasz, ha az ember dacból csakazértis jól leissza magát. ;)

gondoljatok bele, már akkor is fizetsz 500 eurót, ha a 17 és fél éves fiad iszik egy pohár sört.. uhh.


egyébként az "intoxicating" kifejezés helyesebben tényleg inkább "lerészegítőt" jelent, nem mérgezőt.

Mentula 2009.01.05. 23:00:06

Ezezez... mélységesen fel vagyok háborodva. Európaiként a szabad ivászathoz való, térben és időben nem korlátozható alapjog mindig végső érvéként volt használható az elszállt jenkikkel szemben, akik a szabad világ letéteményeseinek tartották magukat. :)

Mentula 2009.01.05. 23:02:49

Viszont, ha jól látom, az írek megkapták a büntit: az egyik gárdista megett csak nem egy kínai áruház figyel ?
:P

Könnyű Karma (törölt) 2009.01.06. 08:54:13

Ne igyatok alkoholt, és ne dohányozzatok, mert ezek ártanak az egészségnek.


Szívjatok inkább füvet, mert az jó.
Two in one: egyszerre füstöl és tudatmódosít. :)

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.06. 09:20:26

Nem! Túlzásnak tartom. Kb annyira, mint az utcai dohányzás tiltását - ami szintén divat lett az utóbbi időben idehaza (is).

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2009.01.06. 09:23:07

Van még egy olyan dolog arrafelé, ami szintén szót érdemel. Szokás kiszámolni, hogy mibe kerül társadalilag a dohányzás, alkohol, ilyesmik. Ha az ennek ürügyén, khm, akarom mondani kapcsán beszedett adóbevétel nem elegendő a károk állami kompenzálására, tovább emelik a dohány-, szesz-, akármi adót.

ErrorFlynn 2009.01.07. 12:18:53

előrelátóan fel kell halmozni, és kész. nem hinném, hogy az ilyen időkorlátos variálások bármit is csökkentenének az alkoholfogyasztás mértékén.
(utcán bagózni viszont sztem bunkóság, akkor sem tettem gyakran, mikor még bagóztam... és arra a pár esetre sem vagyok büszke...)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.01.07. 23:12:19

@ErrorFlynn:

"...akkor sem tettem gyakran, mikor még bagóztam..."

Hoppá... Hoppáhoppá...

És merre tetszett járni, kiasasszonka? Honnan nem írsz vendégposztot?

ErrorFlynn 2009.01.12. 11:10:41

nem jártam az égvilágon semerre, sajnos. a szünetekben próbáltam bődületesen sokat aludni, nem sikerült, azóta meg megint a bolondokháza.
és bizonybizony, le vagyok szokva!

_tök büszke_

dH2K · http://dh.squidcode.com 2009.02.03. 02:23:42

Nincs azzal semmi baj, hogy a komoly mozgáskoordinációs, idegrendszeri zavarokat és agressziót okozó higítót mérgező italnak nevezik, mert az, és nagyon bölcs lépés, hogy tiltják. Persze elmaradottabb régiókban még simán lehet zárt helyen orrba-szájba cigizni, ami a legkártékonyabb, legnagyobb függést okozó legális drog, mégis ezt a fajta korlátozást tartom a helyesebbnek. Van, ahol pedig másfajta növényeket vagy gombákat tiltanak, olyanokat, amelyek nem is feltétlenül okoznak mérgezést.

dH2K · http://dh.squidcode.com 2009.02.03. 02:35:25

A dohányzás-tiltásról pedig annyit, hogy erős dohányosként érkeztem Írországba, és hála az itteni függőségellenes törvényeknek, már több mint fél éve nem gyújtottam rá. Ez anyagilag is hihetetlenül jó, de ami annál fontosabb, egészségesebbnek is érzem magam. Budapesti, mindenhol mindenki orrba-szájba cigizik környezetben sosem sikerült ilyen távon leszoknom. Én támogatom ezeket a törvényeket. Az éves magyar alkohol-átlagfogyasztás amúgy 17 (!) liter, a dobogó első helyén vagyunk, a svédek csak utánunk jönnek, ne mondjátok hogy otthon nem tenne jót ilyen szabályozás. Különben is, ki akar hétközben reggel 8-kor inni, a közértben? Olyankor az ember dolgozzon, vagy tegye a dolgát. Ha totál akaratgyenge alkesz vagy, a kocsmákban itt is nonstop ihatsz, reggeltől estig, ameddig a pénzed tart. Üdv Dublinból.
süti beállítások módosítása