2010.05.31. 08:00
Vendégoldal - Enni Indiában
Mai posztunkkal újabb vendégszerző iratkozik fel a csurtusblog dicsőségtáblájára, aki ráadásul azzal is tetézi a dolgokat, hogy egy olyan országról (pontosabban annak gasztrokultúrájáról) ad pillanatképet, amely eddig még nem szerepelt a listánkon.
Olvassátok tehát P. Tarator posztját, majd kattintsatok a cikk végén olvasható linkre, mert további izgalmas olvasnivalót kínálunk!
Indiával kapcsolatban három igen gyakori kérdés, hogy "Milyen a kaja?", "Kiderült-e, hogy mi az élet értelme?" és "Hogy is van ez a Káma-szútrával?".
Először az első kérdésre adnék választ áttekintő, alapos, mégis könnyen emészthető formában.
Szar.
Na jó, nem minden kaja szar, csak az indiai. Pontosabban a legtöbb indiai kaja vacak. Illetve bizonyos indiai kaják nem jók. Szóval vannak egyes indiai kaják, és ízek, amiket meg kell szokni. Hát szóval fura, no.
A legfájóbb pont a hús hiánya, illetve minősége. A legtöbb indiai kaja helyből vegetáriánus, azaz legnagyobb jószándékkal is csupán köretnek nevezhető. Bizonyos fogások azonban nyomokban tartalmazhatnak húst is, de sajnos ezek elkészítése során az indiai szakácsok ragaszkodnak az évezredes hagyományokhoz. A nyomokból ítélve a szakács egyetlen eszköze egy tompa, ám nehéz pattintott kőbalta, és ennek segítségével próbálja meg a félig elkábított, vagy talán éppen csak szunyókáló állatot hirtelen minél apróbb darabokra cafatolni. Ennek a precíziós műszernek és a meglepett, de még védekezésre képes állatnak a találkozásából persze nem készülhet semmiféle szépen formált, ízléses húsdarab. Ilyenkor az ember túlnyomórészt pozdorjává zúzott ízületeket, és szilánkosra tört csontokon fityegő, cakkos szélű húscafatokat talál a tányérjában. Ezt a hús szót azért nem kell olyan komolyan venni, mert itt még az alom legerősebbjeként felnőtt domináns vezérállat is egy erősen anorexiás hollywoodi szupersztárra emlékeztet - no persze nem az arca, hanem a testalkata.
A nagyvállalati menza halmozottan érdekes, és talán erről kevesebb szó esik az útleírásokban. Ahol én jártam, ott valami 200 rúpiáért (kb. 1000 Ft) adtak huszonvalahány, nem-vegetáriánus kajajegyet, amiből ezek szerint több mint egy hónapig lehet lakmározni.
A táplálkozás menete a következő: az ember, mikor rá kerül a sor, elvesz egy acéltálcát, amin különböző méretű és formájú mélyedések vannak. Ezzel egyben a tányérhoz is hozzájutott. Ilyesféle tálcát leginkább amerikai börtönfilmekben lehet látni, emiatt először izgultam is, hogy nagydarab, szénné varrt, kopasz afroamerikaiak "Yo, fish!" felkiáltással lenyúlják a kajámat és nem engednek leülni. A tálca után evőeszközt kell választani, amiből kanál és villa a kínálat. Mondom, tisztára, mint a börtönben. Az is igaz, hogy mivel nem fenyeget az a szituáció, hogy egy nagy szelet rántott húst kell elfogyasztani, a kés valóban fölösleges rongyrázás lenne.
Az eszközök beszerzése után jön csak a neheze. Kaját kell választani. Nyolc-tíz acélbödön van sorban, mindegyikben más-más finomság, és az ember csak végigcsusszan a tálcával a soron, és vesz minden fogásból, amelyik tetszik neki.
Majd visszamegy a sor elejére, mert üres maradt a tálca.
Ekkor végignézi újra, és megpróbálkozik azokkal, amelyek a legnagyobb túlélési eséllyel kecsegtetnek. Az első egység mindig a paradicsom, kígyóuborka, hagyma szentháromság, amik szépen felkarikázva várakoznak a hatalmas tálakban. Itt tanultam azt az apró gasztronómiai mesterfogást, mely szerint ha a hagymára bőséges mennyiségű citromlevet facsarunk, kellemes, harmonikus ízhatást érhetünk el - már amennyiben ezek megfelelő szavak egy orbitális szájszagot okozó kaja esetében.
Miután sikerült előételt választani, a vegetáriánus főfogásokhoz érkezünk. Ez legtöbbször szósz állagú, valamilyen tartalmasabb alap köré épül, mint például szójagombóc, valami sajtszerűség, esetleg tojás, vagy krumpli. Ezen kívül millió más, számomra felismerhetetlen zöldséget tartalmaz. Ezekkel a cuccokkal nem könnyű bensőséges barátságot kötni. Azon kívül, hogy csupán tréfás zöldségek, általában valami teljesen hülye fűszerezéssel nyomják el a természetes zöldségízt. A legnagyobb csalódás az volt, amikor boldogan szedtem a csak zöldborsót, répát és zöldbabot tartalmazó holmiból, amiben mindent zöldséget ismerek, majd az asztalnál kiderült, hogy a szakács úgy gondolta, hogy a hányásízű fűszerkeverékkel dobja fel kicsit az aznapi fogást.
Ezek után kétféle rizs közül választhatunk. Az ehetetlenre fűszerezett és az ízetlen. Ez utóbbi típus gyakorlatilag sima főtt rizs, és nem meglepő módon ez minősül a legfőbb önvédelmi tápláléknak. Azoknak akik utálják magukat, kitesznek azért kétféle szószt, amivel a sima rizst lehet ehetetlenné varázsolni, mivel azonban az asztalon van só és bors, a német konyhaművészet kedvelői is megtalálják a számításukat.
A rizs után egy függőlegesre állított tálca figyelmeztet a veszélyre, hogy a tálcán túl bizony húsétel található. Kell is a figyelmeztetés, mert az óvatlan vegetáriánus könnyedén azt hiheti, hogy ez a fogás sem tartalmaz húst. Az első napokban még lelkesen kukkantottam a tálca mögötti birodalomba, hogy ugye hús, végre hús! Aztán mondtam a konyhásoknak, hogy bizonyára véletlenül elcserélték a bödönöket. Mondták, hogy nem, ez itt bizony a hús. Ááá, mondom én, a hús az nem ilyen, bízhatnak bennem, láttam már egy-két húst életemben. Megnyugtattak, hogy leellenőrizték, és ez akkor is a mai húsos fogás. No nem baj, mondom erre én, akkor mutassák meg a többit. Ne izgassam fel magam, mondják ők, de ez itt A Húsos Fogás.
Ahogy könnyeimet nyelve bámultam a bödönbe, felötlött bennem, hogy talán nem is egy tompa bárddal darabolják fel az állatokat, hanem egyszerűen elütik őket vonattal. Szedtem azért a földi maradványokból, amit szintén valamilyen – a szemnek kedves, de kissé becsapós – szószba temettek.
Én mindig is úgy tudtam, hogy természettől fogva szeretem a csípős cuccot, és semmi kifogásom ellene, ha lángol a pofám, izzadok, mint egy állat, folyik a taknyom, és nagyokat hüppögök. Ez a csípős azonban nem az a csípős. Ez elsőre nem tűnik erősnek, de megragad a torokban, aztán lassan felépül, egyre erősebb lesz, de mégis valami ragacsos tömítésnek érződik az ember torkában, és emiatt általában hamarabb győz a hányinger a torokbuzerálás miatt, mint hogy igazán csípőssé válna. Gondos konyhamesterek erre találták ki az utolsó fogást a sorban, ami pedig egy nagy vájling kefír, vagy tejföl, vagy joghurt, vagy mi a fene. Ha kezd eldurvulni a helyzet a torokban, csak le kell nyelni egy kanálnyit, sőt, a rutinos helyi arcok néha egyből el is keverik a rizzsel az egyenletes adagolás végett.
A kellemes kajcsi után, a menzáról kifelé menet pedig kis római kömény cukorkákat lehet venni egy tálból, ami helyrerakja a PH értéket, és kellemes leheletet biztosít.
Ez utóbbi nem kis munka egy ilyen ebéd után.
Lehet azonban étteremben is enni, ahol a boneless szó jelzi, ha rendesen felkockázott húst tartalmaz az étel, nem pedig közlekedési baleset áldozatává vált állat csontjait. Bár ott is lehet rizzsel tolni az ételt, mégis szórakoztatóbb, ha valami száz különböző lepény egyikéből rendelünk, és puszta kézzel falunk. Mindig szigorúan jobb kézzel kell enni, szakítani a lepényből, és megmarkolni vele a húst, tunkolni a szószt. A bal ugyanis seggtörlésre való a hagyományok szerint, így higiéniai megfontolásokból nem nagyon érdemes szaros kézzel csipegetni. Még mindig nem találtam választ a kérdésre, hogy amennyiben egyáltalán meg szokás mosni utána a kezet, akkor hogyan lehet egy kezet megmosni..?
Az európai kultúrkörből érkezettek itt gyakran hibáznak, mert sokszor bal kézzel fogják meg az ételt, ha kézzel esznek. Ugyanis jobbal tudják megnyitni a csapot.
Létezik azonban mindenféle kajálda, és bármit, amire az embernek igénye támad, meg lehet találni a városban. Kissé paradox módon van steak étterem is, de van Subway, Meki, Burger King, lehet pizzát rendelni (és itt kihozzák félórán belül), valamint a végső kétségbeesés óráján el lehet látogatni a világ legnagyobb franchise láncának egyik egységébe is.
Ez pedig a jó öreg kínai gyorsbüfé. Hmm, savanyú-csípős leves, szecsuáni marha tojásos rizzsel. Egy falatka otthon a hazai ízek kedvelőinek.
És akkor a bevezetőben megígért link: ide tessenek kattintani, ha bejött P. Tarator stílusa, és ha szeretnétek egy indiai környezetben lejátszódó fordulatos (és folytatásos) történetet olvasni - és persze kommentelni!
103 komment
Címkék: india gasztronómia evés ivás vendégoldal
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
☉ ☾ 2010.05.31. 09:15:35
"...kétféle rizs közül választhatunk. Az ehetetlenre fűszerezett és az ízetlen." - ráadásul rettenetesen tájékozatlan is.
Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2010.05.31. 09:21:01
jómagam háromszor voltam indiai étteremben: először, utoljára és soha többet.
sarius 2010.05.31. 09:21:47
ezoz 2010.05.31. 09:24:10
2010.05.31. 09:27:14
Az indiai konyha, -amennyiben jól művelik- felháborítóan kurva jó, csak ehhez be kell menni Delhiben a Connaught Place-ig, vagy északra a Majnu-ka-Tilla-ig, a tibeti kolóniáig.
A Wongden house konyháján konkrétan olyan marhacurryt ettem, hogy nemhogy csont, de egy szimpla porcogó nem volt benne. Tökéletes fűszerezés, ropogós-omlós naannal, és ha jól emlékszem fizettem borravalóval háromszáz rupit.
A csípősséget kifogásolni pedig olyan, mintha az ember a kupiban panaszkodna a pina miatt.
A magyar ember jobb esetben három fajta csípősséget ismer, a tenyésztett atomhagymát, a zöldpaprikát, meg az erőspista-macskapöcs vonalat. Az indiai monyhában ehhez képest van kábé harmincféle különböző csípős íz. Lehet velük kísérletezni, és érdemes is.
Annyit szerettem volna a végére mesélni, hogy érkezés után hetekig éltem különböző éttermek, kifőzdék, vendéglők helyi kajáján, és semmi bajom nem volt, aztán egyszer elmentem Agrában egy McDonaldsba, (Van McChicken meg vegiburger, oszt' annyi) és négy napig ment a gyomorfertőzéses okádvafosás.
2010.05.31. 09:28:12
Itt elek Londonban, es mar a tokom tele van az indiai konyhaval, meg a PC kulturaval. Azert eszem minden nap a munkahelyen indiai kajat, mert ezek mast nem esznek meg. Gyakorlatilag allandoan rizs es valami. Rizs meg curry, ami miutan majd 900 fajta van, valtozatosnak hangzik, de minden kaja curry-vel van fuszerezve, ami azt jelenti, barmibol is keszul, ugyanaz az ize. Es meg versengnek is az ettermek, hogy melyik szakacsnak finomabb a curry-je, mintha csak ez az egy kaja letezne. Egy ev alatt tobbszor volt hasmenesem itt mint otthon 20 ev alatt. A kezmosas hianya eros higenes problemakat okoz, szinte buszkek arra, hogy nem mosnak kezet, illetve nem tisztalkodnak surun - havonta egyszer belefer. A husok igen gusztustalanul vannak elkeszitve, lassan rajottem, hogy a leves-szeru hig fozelek kenyerrel eheto, es ez talan a legjobb kaja az osszes kozul. A kusz-kusz biztos erdekesnek tunik a magyar szemeben, de ha naponta probaljak lenyomni a torkodon mar a latvanyatol is rosszul vagy. Ezert en mar szinte csak a szendvicseket vagyok hajlando elfogyasztani a melohelyen, pedig elvileg van boseges fott etel kinalat is. Csak legyen hozza gyomrod.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.31. 09:28:41
Közhely, hogy Nyugaton már elég régen a só-bors-vegyszerek trojka jelenti a fűszereket, pedig a magyar konyha még száz évvel ezelőtt is a mainál kábé háromszor ennyi fűszert használt rendszeresen.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.31. 09:30:36
Tökéletesen egyetértek veled a csípősségről írtakkal; az első indiai vacsorám előtt el nem tudtam képzelni, hogy hányféle csípős íz létezik...
Zzoorroo 2010.05.31. 09:32:05
A kuszkusz mondjuk nem annyira indiai.
kbellfan · http://rkbc.blog.hu 2010.05.31. 09:33:16
annyi igazsag van az irasban hogy valami okbol kifolyolag tenyelg ugy fozik a csirket hogy feldaraboljak bardal combot mindent.. (sri-lankai konyha is) ez eredmenyez neha nemi csontszilankot a kajaban. ennek ellenere en imadom az indiai kajat, ha vki fozne ram meg vegas is tudnek lenni :)
Q-in-Law 2010.05.31. 09:33:21
@Equinoxe: ezt én is megtapasztaltam, McDonaldstól hamarabb van rosszul az ember, mint az utcai kajától :)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 09:33:50
csurtus.blog.hu/2008/11/23/enni_parizsban_a_kuszkusz
CsárliFirpó 2010.05.31. 09:35:28
A kajáik íze pedig totál pocsék, nagy ívben kerülöm azt aminek bármi köze van az indiai ízekhez.
greybull 2010.05.31. 09:36:31
Before · http://azbeszt.blog.hu 2010.05.31. 09:51:07
2010.05.31. 09:54:05
A Taj Mahal, és a Taj jegyirodája között elektromos kisvonatok közlekednek, és két dolog van az út mentén: egy nemzeti parkocska, illetve egy leprakutató intézet.
Varanasi ennél is jobban odabasz, viszont olyan dolgokat lát, és érzékel az ember, ami erősen megcsavarja az érzékelését, és alázatra tanítja az egyszerű európai irodatölteléket.
A kaja viszont tényleg kétpólusú: vagy fejest ugrassz bele, és félretéve minden finnyásságot MINDENT megeszel, vagy pedig el lehet vegetálni sokáig "not spicy" csirkebiryanin, de az kábé annyira izgalmas, mint nagyanyád rizseshúsa vasárnap.
Ahhoz nem érdemes többezer kilómétert utazni.
raja ram 2010.05.31. 09:54:24
Nagyon szeretem az olasz konyhát, a világ legjobb olasz étterme Anjunában a Basilico. 1500 forint egy 5 fogásos vacsora - borral. Ez nekünk olcsó, de egy indiai munkás 3 napi bére.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.05.31. 10:00:52
Olyat is olvastam, hogy az erős fűszerezés egyik oka az lehetett, hogy a hús tartósítására nem igazán alkalmas szubtrópusi (?) éghajlaton a... khm... az egyre erősebb ízű-szagú húst így lehet élvezhetőbbé tenni a hűtőszekrények kora előtt.
Persze mindez nem csak Indiára érvényes.
2010.05.31. 10:04:14
köcsögömszéken 2010.05.31. 10:06:13
Mindezek ellenére nem minôsíteném ezt az írást. Hiszen van, akinek tetszik.
2010.05.31. 10:12:52
Nem egy világ, nem egy kategória, de mindkettőből azonnal, most repetáznék, mert olyan fűszerek, olyan friss alapanyagok vannak benne, amik itthon egyáltalán nem, vagy csak aranyárban hozzáférhetőek (Wesselényi u. - Szép iks India, pincerész: van Okrájuk is, baszki!)
Attilajukkaja 2010.05.31. 10:19:21
"nem minden kaja szar, csak az indiai"
"legfájóbb pont a hús hiánya"
"hányásízű fűszerkeverékkel dobja fel kicsit az aznapi fogást"
"könnyeimet nyelve bámultam a bödönbe"
stb.
Nagyon erolkodtem, de a jopofa ironiat sehol nem ereztem ki a leirasbol, inkabb a szanalom es a magyaros fikazas jott at, ami nyilvan a kultura es a konyha ismereteinek abszolut hianyabol fakad.
Nem tudom, a szerzo mennyi idot toltott Indiaban (nem volt kedvem tovabb kattintgatni az irasaira), de oszinten sajnalom ot, mert csak az idejet pazarolta ott ahelyett, hogy elvezte volna az utja minden egyes percet!
babsz 2010.05.31. 10:27:07
Itt hagytam abba. A szerző finoman szólva is gasztronómialag egyszerű, totálisan tájékozatlan, és alapvetően jobban tette volna, ha Vecsésen marad a Náncsi néni izékéjében tolni a rántotthúst petrezselymes krumplival örök életében.
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 10:27:42
Teljes mértékben egyetértek!
molnibalage · https://militavia.blog.hu/ 2010.05.31. 10:45:54
:)
radiris 2010.05.31. 10:46:05
LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2010.05.31. 10:46:32
Az india konyha zseniális, annyi ízt és azokon átütő gazdagságot kétségtelenül csak a kínai-ázsiai konyha képes produkálni, ami persze nem a büféknél kezdődik. Én sajnálom a szerzőt, mert kicsinyességében, a magyar rántotthús-sültkrumpli-ubisali szentháromságából kitörni képtelenül volt kénytelen végigszenvedni Indiát. Lemaradt ugyan valamiről, de gondolom ő nem bánja, hiszen ehet dögivel itthoni menzán csirizes borsófőzit, konzervből. Nyamm!
goldblum 2010.05.31. 10:47:43
LadyCarambole · http://kigondoltam.blog.hu 2010.05.31. 10:48:55
Megnézheted. A kommentelők közül többen jártak ott, köztük magam is. ;)
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 10:52:56
Csak szólok, hogy hűtőszekrény még most sincs mindenhol, és ha van, akkor a naponta, menetrendszerűen bekövetkező, többórás áramszünetek gyakorlatilag feleslegessé is teszik azt. India nem csak többmilliós lélekszámú gigavárosokból áll. Az indiai emberek nagy része vidéken él, európaiak számára felfoghatatlan körülmények között. Úgyszintén Sri Lankán.
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 10:55:56
Na ja...
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 10:58:33
Hogy mik derülnek itt ki...
radiris 2010.05.31. 11:04:12
A szerző honlapján olvasható. Tehát nem egy tíznapos turistaútról volt szó - de nem folytatom, mert ízlésben tényleg nincs helye vitának. Én csípem az indiai konyhát (sokan szeretjük), és ő meg nem annyira (sokan nem szeretik). Ennyi. Písz.
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 11:20:18
Távol áll tőlem, hogy vitatkozzam veled, de az én olvasatomban ez a poszt nem csak az indiai konyháról szól.
Az ízlés valóban nem kérdés, de a stílus az annál inkább.
Ayoubowan.
2010.05.31. 11:29:23
Én is ettem nagyon jó indiai kaját mind Indiában, mind Európában. A menzai nem az volt. Ebbe a típusba talán kevésbé lehet belelátni egy turistaút keretein belül, ezért gondoltam, hogy érdekes lehet.
Az erősebb hangulatfestő kifejezések hivatottak érzékeltetni a sokkot, amit fordított esetben egy indiai érezhet, mikor hónapokon át a 12-es általános iskola menzáján eszi a vastagkarú konyhásnők által a tanyérjára csapott pásztortarhonyát meg parajfőzeléket, és közben azt sem tudja ki kivel van.
Talán hiba volt egy gasztroblogon nem az előnyös oldalával foglalkozni a konyhának - de úgy éreztem arról már annyi mindent leírtak annyi helyen.
Pollen · http://indafoto.hu/pollen 2010.05.31. 11:38:11
Többször jártam Indiában, és sokféle ételt ettem különböző kategóriájú helyeken, az utcán, olcsó és drága étteremben, mindenhol.
Nem minden étel ízlett, de egyszer sem gondoltam azt, hogy valami rossz és ehetetlen. Nem is tehettem, hiszen csak egy látogató vagyok egy másik országból más kultúrából. Azok az ízek nem nekem szólnak, hanem azoknak akik ott élnek.
De minél többször visszatérek Indiába annál több mindent megértek ebből a hihetetlenül színes világból. És egyre több ízt és ételt megszeretek, mert nyitott vagyok az új dolgokra és képes vagyok befogadni valami mást és eddig számomra ismeretlent. Neked nincs meg ez a képességed, és pont ezért kár volt leírnod a tapasztalataidat.
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 11:49:42
Annyira felzaklattál, hogy még a könyvet is elolvasom.
Persze csak hirtelen felindulásból.:)
Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.31. 11:51:00
Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.31. 11:52:27
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 11:55:57
Szerintem nem kell szabadkoznod; a posztod abszolút helyénvaló, mert szuvjektív - márpedig ebben a blogban csupa szubjektív írás olvasható. Köszönjük az írást.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 11:57:17
Igen, egy kicsit lazítottunk, de nem hagyjuk abba!
A P. Taratorhoz hasonló kiváló vendégszerzők meg gondoskodnak arról, hogy ha mi ki is engedünk egy kicsit, a blog azért tovább éljen :-)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 12:00:54
Hja, kint volt egy ideig, és hát ilyenkor, izé, színesebbek és kategorikusabbak a kommentek is.
De ez így van rendjén; a kínai elvtársakkal értünk egyet (ebben az egy dologban), akik szerint virágozzék ezer virág!
Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.31. 12:03:01
az meg nem a te bajod, hogy a sok egyszeri vendég nem olvassa el, vagy nem fogja fel.
Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.05.31. 12:05:00
virágozzék ezer virág, de jobban szeretem, amikor csak az ismerős évelő virágokat látom, nincs minden tele egynyárival :)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 12:07:01
:-)
Ez jó volt.
2010.05.31. 12:20:09
A vegetarianizmus kényszer szülte ideológia, mert azon az éghajlaton nehéz a húst tartósítani. Disznó alig van, bár a hinduk ehetnék, de szintén az éghajlat miatt elszaporodik benne valami veszélyes parazita. A húsmentes étrenden felnőtt gyerekeknél egyébként sokszor ízületi fejlődési rendellenesség alakul ki - elég sok csípőtorzulásos embert látni az utcákon.
Indiát hatalmas élményként éltem meg, és bár akkor vigyorogtam, mikor a defektes motorom mellett álltam egy csak földúton megközeltíthető falu határában, férfiasan bevallom, hogy többhavi indiai étkezés után a menzai húsosbödön láttán pityeregni támadt kedvem.
Flat Eric / sta press (törölt) 2010.05.31. 12:27:20
@csurtus:
Én pedig azt látom, hogy egy-két hozzászólás kivételével, egészen élvezetes, szélsőségektől mentes, helytálló kommenteket kaptatok. Címlapról ez sem kis dolog.
Ami azt illeti @P. Tarator-nak valóban nem kell szabadkoznia, de jól tette, hogy adott némi útmutatást a poszthoz. Mert az bizisten, a legjobb indulattal is félreérthető.
stefan75 2010.05.31. 12:31:09
Pollen · http://indafoto.hu/pollen 2010.05.31. 13:50:20
Tavaly két hónapot töltöttem kint és húsevő létemre megpróbáltam megérteni a vegákat. 15 napig csak és kizárólag a helyiek által látogatott olcsó kifőzdékben étkeztem.
Nem mondom, hogy végig élveztem a dolgot, de sok ízt és furcsa fűszer párosítást megértettem.
Bár őszintén bevallom ezzel a kis próbával kapcsolatban a legjobb élmény az volt, amikor először vettem húst magamhoz egy nagy steak formájában.
ejszarny · http://www.ejszarny.hu 2010.05.31. 13:56:10
sőt, utálom mikor ugy fűszerezik a húst h nincs már húsíze.
szerintem a sült húsra 3 féle fűszer való: só, szalonna, sajt :)))
2010.05.31. 14:16:44
Egyébként én életem egyik legjobb steakjét Indiában ettem - ami kicsit furcsa annak fényében, hogy az étterem falának másik oldalán esetleg elagyabugyáltak volna, ha rápaskolok az ott pihenő bocira. Az steak étteremben egyébként csak tibetiek dolgoztak.
rozsdafarku 2010.05.31. 15:08:49
ribizli_me · http://flock-snapshot.blogspot.com/ 2010.05.31. 15:30:17
de maga a menzas koszt leirasa tetszett, imadom a stilust es az ironiat. mint tortenet tetszik :)
Pollen · http://indafoto.hu/pollen 2010.05.31. 16:10:08
Llychllyn 2010.05.31. 17:02:05
Az achar egyébként mustármagolajban eltett savanyú és gyakran bitangul csípős mindenféle. Van benne mangó, répa, chili, valami bogyó, valami fás izé, meg ilyen-olyan magok. Egy csomó fajtája létezik, mind finom, a fokhagymás (CSAK fokhagyma) alig csíp, a normális chilis viszont kegyetlen tud lenni. Ezt állítólag mindenféléhez eszik "savanyúségként" (a boltban gyakran "pickle" néven fordul elő, ha angolt (Patak's) veszel), mi kenyéren esszük.
Elsőre biztos sokkoló lehet, na.
viszonylag olcsón, kifőzdében a Hathit tudom ajánlani a Teve utcában; némi minőségi ingadozás ugyan fölfedezhető a konyhában, de a beef vindaloojuk valami isteni. A sima tikka is finom, az edzetlen gyomornak talán ez vagy a tandoori a legjobb bevezetés:)
Drágábban a maharajában lehet ismerkedni az indiai kajával, ott nagyon jól főztek, bár legutóbb a "vigyázz, erős" figyelmeztetésre bőszen bólogattam, hogy remélem is, erre valami lepkefingot hoztak. Finom volt, de ha egy indiai étteremben azt hallod, hogy "erős", annak normális esetben egyenértékűnek kell lennie egy légiriadóval.
bocs, hosszú lett; föllelkesültem, hogy megint van új post, bár én fél-outsiderként másként értékelem az indiai konyhát.
Llychllyn 2010.05.31. 17:05:20
Indiai konyha: szeretem, achart ajánlom, olcsón a Hathiban érdemes ismerkedni vele (beef vindaloo), drágábban a maharajában. Legalábbis Budapesten ezekről a helyekről tudok.
A már említett Szép kis India alsó részén egy csomó kaja van, volt valami hely a Lehel téri piacon is, meg gyakran török élelmiszerboltokban is találni ezt-azt.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.31. 17:15:33
Úgyhogy jöhet még :)
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 17:21:46
Informatív hozzászólás volt, köszönjük. Az achar máris szimpatikusnak tűnik...
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.05.31. 17:25:00
Portugál menzás sztorik jöhetnek!
Fogadjunk, hogy tőkehal legalább hetente háromszor volt :-)
Pollen · http://indafoto.hu/pollen 2010.05.31. 17:41:25
2010.05.31. 17:45:17
Ez a példány egy sötét lebujban volt, ahol a törzsvendégek elhallgatnak egy pillanatra, mikor fehér ember lép be. Én próbáltam elvegyülni, de átláttak a szitán.
Mikor kikértem a levest, a pincér mondta, hogy csípős lesz, amire bólintottam, hogy tudom, azért kérem. Üdvözült mosolyra húzódott a szája. Mikor kihozta, vastagon állt a leves tetején a zöld chilli, a pincér pedig vigyorogva megállt mellettem.
Ez a csípős az a fajta, amit szeretek, de ilyen töménységben azért simán használják permetezőszerként. A vigyorgásokból és a nézelődésből világos volt, hogy én most a Nyugatért eszem.
Életemben először akartam feladni a csípőssel való küzdelmet, de az egész civilizációnk színeiben küzdöttem. Végül megettem az egészet, bebizonyítva ezzel, hogy a nyamvadt pár ezer éves kultúránknak is van még reménye az öregek mellett, de még napokkal később is úgy éreztem, mintha megbotozták volna a nyelvem két oldalát.
Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.05.31. 18:06:30
paranoid T.R. marcipan 2010.06.01. 11:42:03
ez jutott eszembe a posztról, gasztrofasisztáknak nem ajénlott:)
kapcsolat.hu/blog/humor-kosar_1.?action=thread&thread_view=1&comment_id=270207
Q-in-Law 2010.06.01. 12:13:49
2010.06.01. 12:39:37
A két elmélet amit hallottam a parazita dolog (ami állítólag a közel-keleti sertéstilalom oka is), illetve az, hogy egyszerűen nem érkezett meg a sertéstartás. Nyugatra muszlimok, északon a Himalája, bár attól talán még keletről, Kína felől beszivároghatott volna.
Attilajukkaja 2010.06.01. 16:47:58
"Talán hiba volt egy gasztroblogon nem az előnyös oldalával foglalkozni a konyhának"
Nem, nem az volt a hiba! Hogy Flat Eric-et idezzem: "Az ízlés valóban nem kérdés, de a stílus az annál inkább." Ha neked valami nem izlik, az nem biztos, hogy az etel hibaja. Ha menzan ettel, akkor valoszinuleg valami munka miatt mentel ki es etkeztel ott. Elhiszem, hogy az nem a legjobb konyha, de te altalanossagban allapitottad meg rogton az elejen, hogy az indiai kaja szar. En meg allitom, hogy nem az! Az egesz cikkbol arad a nem tul joindulatu hozzaallasod az indiai konyhahoz es, valoszinuleg, az egesz kulturahoz. Lekezelo es nagykepu. Te tenyleg azt hiszed, hogy kis hazankban az emberek WC utan rendszeresen megmossak a kezuket? Vagy, ahogy mar mas is irta, hogy a menzakon a kajat mesterszakacsok keszitik? Elmentel te Indiaban egy jo etteremben, ahol ragyogo husokat szolgalnak fel vagy csak az olcso helyeket probaltad ki? Mert az egesz erdekes lett volna, ha pl. arrol irsz, hol erdemes es hol nem erdemes Indiaban hust enni, vagy hogy eppen milyet.
Ja, es en is jartam Indiaban, de pechedre nem fogyasztok hust.
Q-in-Law 2010.06.01. 17:15:09
paranoid T.R. marcipan 2010.06.01. 17:31:23
a legkezelő és nagyképű hozzáállás pedig inkább a te sajátod mint a posztolóé. ha lehüjézed azért, mert máshogy látja mint te, akkor azt a hibát követed el, amit ostorozol.
és kérlek, nézz utána az irónia, humor, szavak jelentésének valamint a vita és a veszekedés közötti különbségnek. előnyödre fog válni.
2010.06.01. 17:37:23
Azt írtam: "Na jó, nem minden kaja szar, csak az indiai. Pontosabban a legtöbb indiai kaja vacak. Illetve bizonyos indiai kaják nem jók. Szóval vannak egyes indiai kaják, és ízek, amiket meg kell szokni. Hát szóval fura, no."
Te azt állítod, hogy ezzel kategorikusan kijelentettem, hogy az indiai kaja mindenestül rossz. Én azt állítom, hogy ezzel a zavarodottságot akartam jelezni (amire utóbb magyarázatot ad, hogy egy menzán állunk). Bármilyen európai ország menzáján ugyanúgy meg tud döbbeni az ember, még akkor is, ha az éttemeit ismeri. Más műfaj.
Ha nem szórol-szóra olvasod, mint egy telefonkönyvet, hanem kicsit lazábban, mint mondjuk egy képregényt, akkor talán másképp fog tűnni, és létjogosultságot nyernek az erősebb kifejezések.
Attilajukkaja 2010.06.01. 17:41:10
Koszonom a hasznos tanacsokat! Lehujezni pedig nem hujeztem le eddig senkit. Meg nem!
paranoid T.R. marcipan 2010.06.01. 17:52:37
Attilajukkaja 2010.06.01. 17:55:21
Az izleseddel nem kivantam vitatkozni. A stilusoddal pedig nem egyedul nekem volt gondom. En pl. nem szeretem Picasso-t, megsem irok posztot arrol, hogy milyen szar. Tudomasul veszem, hogy van, akinek nagyon bejon es nagy muvesznek tartjak. Biztosan az is, csak az en izlesvilagom mas. Ha megis posztot kellene irnom rola, ilyen stilusban probalnam elmondani a velemenyem es kello alazattal, es nem azzal kezdenem, hogy szar. Na jo, nem annyira szar es talan nem minden korszakaban volt az. Es nem irnam le, hogy a kepkeretek is randak es a muzeumban a WC-s neni szarszagban uldogelve ette az ures paprikas krumplijat. Merthogy ez milyen vicces es ironikus.
Talan erted mire gondolok. A velemenyed persze lehet lesujto az indiai kajara vagy vallasra nezve (akar buddhizmusrol, akar a hindurol van szo), de egyes helyeken ez mar sertove valik az irasodban. Ez zavar engem. Itt erzem a lekezelest.
Attilajukkaja 2010.06.01. 17:57:07
Nem tudom, ki lesz az elso, de ez foleg rajtad mulik.
Vitatkozasban pedig tenyleg jo vagyok, erre rahibaztal :o)))
(Milyen fura kifejezes ez a rahibaztal.)
2010.06.01. 18:00:00
paranoid T.R. marcipan 2010.06.01. 18:01:05
csillogtasd meg a tehetséged, csak erre várok.
Attilajukkaja 2010.06.01. 18:07:46
Arra gondoltam, hogy inkabb szomoru, hogy a WC-s neninek ott kell megennie a szegenyes ebedjet. En biztosan nem tennem, mert otthon szep asztalnal ehetem es, ha kivannam, meg hus is lehetne benne. De ezert meg nem nevetem ki a WC-s neni nyomorat.
Attilajukkaja 2010.06.01. 18:09:13
Veled ez sajnos nem fog menni. Jo vitahoz jo vitapartnerre van szukseg. Amugy csak maradnank egymas cseszegetesenel. Ez pedig nem stilusom.
paranoid T.R. marcipan 2010.06.01. 18:16:08
raja ram 2010.06.01. 20:14:40
vén betyár 2010.06.02. 06:20:07
Most ugyanúgy varázsszőnyegen repítenek távoli tájakra a blog szerzői.Megosztják velem élményeiket, megismertetnek a világgal, ahogyan ők látják, látták.Sokszor valóban úgy érzem, mintha ott /l/ennék velük.
Köszönöm ezt az élményt nekik és még azoknak a hozzászólóknak is, akik máshogy élték meg, máshogy látják, látták a világot.Ők is tovább színesítik, ízesítik az élményt, tesznek hozzá még egy csipet sót.Számomra így kerek ez a világ és így élvezhető igazán egyik kedvenc bloggom.Köszönet mindenkinek!
Attilajukkaja 2010.06.02. 12:41:07
Ez kedves toled, mert kicsit magamra is vettem :o)
Szerintem az sem tamadolag lep fel, aki nem ert egyet a cikk irojaval.
En tovabbra is szivesen olvasom a blogot,...ahogy te is.
Amugy a hindu vallas nem irja elo a vegetarianus etkezest. Husevo indiai barataim lagalabbis ezt mondtak :o)
rozsdafarku 2010.06.02. 12:49:31
vén betyár 2010.02.04. 08:45:08
@tiboru:
Persze, innen a fotelból nézve a kibicnek semmi sem drága, belehajszolnánk mi a két kedves utazó nagykövetünket mindenféle + kalandba.Pedig hát nem lehetünk elég hálásak, hogy időt, fáradtságot nem kímélve elmennek helyettünk is oda, ahová mi már az életben nem jutunk el, csak szerettünk volna.Vagy voltunk, de nagyon régen és természetesen nagyon rövid ideig.Ez esetben kellemes nosztalgiázás ötvöződik a vadiúj élményekkel, megfejelve azzal a csak Csurtusékra jellemző sajátos szarkasztikus, humoros látásmóddal és képi-, írásbeli megfogalmazással.
Most minden vicc nélkül, komolyan:
Köszönet!
Attilajukkaja 2010.06.02. 15:50:09
Toled is nagyon kedves, hogy ezt irod. De tenyleg. Es igazad van.
A sajatos latasmod es kritika mindenki joga es en is orulok, ha a paletta szines.
De nem tudtam nem szova tenni azt, ami tobbunket is bantott: az irasban nem fedeztuk fel az idegen kultura iranti minimalis tiszteletet sem, pedig hat India egy picit megerdemelne ezt is. A humor nalam nem itt kezdodik. Csurtusek szarkasztikus irasait amugy en is kedvelem, de ez most ennek meg a hatarat sem surolta.
De tiszteletben tartom azok velemenyet, akik ezt az irast erdemesnek talaltak a posztolasra es jol szorakoztak egy mas kultura mindennapjain. Igazabol ugyanezeket a kommenteloket, hogyan reagalnak le, amikor a magyar valosagot, a magyar konyhat fikazzak le igy a tudatlan kulfoldiek. Ha azon is ilyen jol szorakoznak, akkor egy szavam sem lesz. Megigerem :o)
vén betyár 2010.06.02. 16:23:55
Csak a lengyelek voltak igazán jó szívvel hozzánk.
2010.06.02. 16:50:27
Inkább csak arról van szó, hogy ha túl sok időt töltöttél egy helyen, akkor megkopik az újdonság varázsa, és hajlamos vagy a nevén nevezni a dolgokat. (Azt hiszem Bede írta a Khivától Keletre blogjában, hogy közel egy év utazás után az ember hajlamos koszos zsibvásárnak nevezni egy Indonéz falu főterét, ha egyszer az csak egy koszos zsibvásár).
India csodálatos ország, színes és izgalmas, sokrétű konyhakultúrával - de ez nem változtat azon a álláspontomon, hogy a menzájuk bizony szar. Ugyanezt egyébként bármelyik magyar általános iskola menzájáról le lehetne írni, és egy olyan posztnál talán többen helyeselnének.
Attilajukkaja 2010.06.02. 17:10:15
A nemet tipusu sor tenyleg nem jo langyosan, de vannak bizonyos ir sorok, amelyeket direkt nem dusitanak szensavval es inkabb langyosan, mint hidegen szolgalnak fel. De a nemeteknek igazuk van abban, hogy a nemet soroket hidegen kell felszolgalni. Vannak teljesen jogos kritikak. En inkabb arra gondoltam, amikor a sved vagy az amerikai elhuzza a szaja szelet a disznosajt, zsiros kenyer makoi hagymaval, esetleg a sult szalonna latvanyan. Azt nem tartom jogosnak. De amikor a koszos utszeleket, a baratsagtalan jegyarusokat vagy csalo pincereket/taxisokat emlegetik, akkor gyakran elszegyenlem magam.
Attilajukkaja 2010.06.02. 17:23:43
Jo hogy ezt irod :o)
Szinte ingerenciam tamadt, hogy megirjam a kubai egyetemi eveim vagy a del-koreai munkam alatt tapasztalt menzak osszehasonlito "tanulmanyat". Mindegyik nagyon sajatos volt!
En is eltem kulfoldon. Nem keveset. Ertem, mirol irsz. De nekem az evek mulasaval a koszos zsibvasarok egyre inkabb a szivemhez nottek es egyre jobban megkedveltem oket. Soha nem irnek roluk lekezeloen. Vicces sztorik nalam is voltak, de ezek mind olyanok, amiken a benszulottek is jokat nevetnenek.
Remelem, legkozelebb is irsz nekunk a kulinaris elmenyeidrol es azokat en is elvezni fogom. Annak is orulok, hogy te ne ertetted felre a kritikamat. Kemeny voltam,...de nem rosszindulatu. Ha csak egy huszada atment annak, amit mondani akartam, akkor mar jol erzem magam.
Koszi.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.06.02. 17:34:40
"Szinte ingerenciam tamadt, hogy megirjam a kubai egyetemi eveim vagy a del-koreai munkam alatt tapasztalt menzak osszehasonlito "tanulmanyat"."
Megtisztelnél bennünket (és olvasóinkat) ha tényleg összehoznál egy-két vendégoldalt az élményeidből!
2010.06.02. 17:40:54
Örülök, hogy sikerült közös nevezőt találnunk. Végtére is ezen blogok célja a szórakozás, és annyit biztosan nem ér az egész, hogy 6000-km-rel és négy évvel arrébb lévő kajálda miatt bárki rosszul érezze magát. (No, én azt is irónikusnak érezném). :)
Szép napot.
Attilajukkaja 2010.06.02. 17:46:48
Tudod, ezek a diszno- es husevesi dolgok engem jobban izgatnak. A disznokban elo legfontosabb parazita (Trichinella spiralis), ami a magyar sertesben is megtalalhato, fozes/sutes altal semlegesitheto. Igaz, az iszlam hivok ezt irjak: "A disznó testében tucatnyi parazita található olyanok, mint a métely(élősködő bélféreg), galandféreg, kukac. Nincs olyan biztonságos hőmérséklet, amellyel ha megsütjük a disznóhúst, elpusztíthatnánk a férgek tojásait, cisztáit."
Ezt azonban tudomanyosan senki nem igazolta. Ha igy lenne, a nepesseg nagy resze mar regen kipusztult volna. De a hagyomanyoknak, etkezesi szokasoknak altalaban komoly higienias alapjai vannak. Kivancsi lennek, ezekre mi a magyarazat. A buddhistak es hinduk altalaban a lelekvandorlassal magyarazzak a vegetarianus szokasaikat, ami az o szemszogukbol ertheto is. Ennek nem probaltal veletlenul utanajarni Indiaban?
najmanna 2010.06.02. 17:52:11
Attilajukkaja 2010.06.02. 17:53:44
Most valakinek sikerult nagyon zavarba hoznia engem. Kellett nekem ennyit pofaznom :o)))
Nem vagyok en egy olyan, nnnna! Magyarul, nem tudok jol es elvezetesen irni. De a zold bananos kubai elmenyeidre irt valaszomat elolvashatod a mojito-s poszton :o)
Azert megtiszteltel a felkeressel....
P. Tarator (törölt) 2010.06.02. 18:10:32
Az pedig, hogy egy túlélési előnnyel rendelkező szokást a vallás köpenyében előírássá emelnek szerintem teljesen normális. Így nem kell mindig megmagyarázni, ez a szabály és kész. Aki követi nagyobb valószínűséggel marad meg, ezért könnyen elterjed a viselkedésminta - az okokat pedig már senki nem kutatja.
Attilajukkaja 2010.06.02. 18:30:34
Igen, igen. A parazitas dolog hiheto,...de valahol nem elegseges. Mas is irta, hogy csupan ezert a kornyezo orszagokban sem terjedt volna el ennyire a disznohus. A klima viszont igazolja, hogy Indiaban sincs igazi tartos tejtermek, max. joghurt vagy turo(sajt). Amit utana irsz, azzal teljesen egyetertek. Ideologiaval igazoljak azt, ami empirikusan mar igazoltnak bizonyult. Igy egyszerubb. Engem az izgat, hogy miert alakult ez igy?
A kerdes akademikusi. Inkabb csak hangosan gondolkodtam. Nyilvan nem toled varom a valaszt. Nem azert, mert lebecsullek, hanem mert ez olyan szakertelmet igenyel, amelynek kevesen lehetnek birtokaban. Mindenesetre erdekel :o)
P. Tarator (törölt) 2010.06.02. 18:46:34
(bocs, nem ellened szól, csak erről a szóról mindig ilyesmi jut eszembe - gondolom nem nekem először. Egyébként modorosságomat elismerem)
P. Tarator (törölt) 2010.06.02. 18:48:45
Attilajukkaja 2010.06.02. 19:03:54
Nezd, en csak azt mondom, amit biztosan tudok. A disznoparazita vonal az "no good". Nem ez a magyarazat. A muzulmanok mas rondasagot is irnak a sertesekrol. Hogy ki mit hisz el, az mar egy masik dolog. Ime tovabbi kivonatok a sertesrol:
"Kieszik más disznók, vagy állatok rákos daganatait. A disznó húsa és zsírja, magába szívja a mérgeket akár a szivacs. A sertés annyira mérgező, hogy csak nehezen lehet méreggel megölni." Stb.
Forras: www.iszlamonline.net/
Most mennem kell, de tovabbra is erdekel, ha valami erdemlegeset megtudsz a kerdessel kapcsolatban.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.06.02. 19:32:52
Nem tudom, van-e benne akár szemernyi valóság (mindenféle kaját kipróbálnék, de... de vannak bizonyos határok), és az is felmerül ellenérvként, hogy miért csak a közel-keleti népek-nemzetek vallásai (a zsidóké és a muzulmánoké) érezte szükségét a kannibalizmus elleni fellépés ilyen típusú módozatának.
Vagy az idők kezdetén a disznóhúst emberhússal "hamisították" volna (lásd még Btk. 296/A §, fogyasztó megtévesztése), s ezzel a tiltással próbálták elejét venni a termék hamis megjelölésének?
Megannyi érdekes kérdés...
Attilajukkaja 2010.06.02. 21:17:46
He-he. Ez jol hangzik. A kannnnnibalizmus. Erre meg sohasem gondoltam.
Elnezest a gunyoros hagnemeret, de az en husikam biztosan egyenerteku lenne egy jol hizott mangalicaeval. Igaz, en borotvalom a sertemet :o))))
De arra en is kivancsi lennek, hogy miert eppen a koser (zsido) es halal (muzulman) etkezes tiltja a disznot. Probalok utanajarni. Kb. egy het mulva lesz egy torok es ket irani vendegem. Talan ok segitenek nekem. Remelem, nem zarkoznak el a tematol.
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.06.02. 22:35:28
Érdeklődve várjuk a szakértők véleményét.
És ne elégedj meg olyan részmagyarázatokkal, melyek szerint a Prófétának volt elszámolnivalója a disznókkal...
Attilajukkaja 2010.06.03. 10:58:00
:o)))))))
Szegeny profeta! Ha tudna, mennyi mindenkivel akad elszamolnivalo ezen a vilagon az o szent neveben! Pl. a dan karikaturistak is ilyenek.
Es igen, majd jelentkezem, ha megtudok valamit. Mindharom joember raadasul allatorvos es az egyik "halal"-os is!
"a sertés íze hasonlít a legjobban az emberhúsra"
Ezt nem tudom, mert egyiket sem eszem (max. beleharapok neha-neha egy jobb kis husiba), de a biologusok, orvosok, kozmetikusok eloszeretettel hasznaljak a diszno szivet es boret, mert allitolag azok modellezik legjobban az ide vonatkozo emberi szerveket. Hoppa! A sziven nem csodalkozom, mert a sertese megegyezik az emberi meretekkel, nade a bore??????
Attilajukkaja 2010.06.14. 12:22:44
Roviden. A muzulman allatorvosok azt mondtak, manapsag semmilyen egeszsegugyi alapja nincs annak, hogy tiltva legyen a disznohus fogyasztasa. Azon a videken sem betgebbek a sertesek, mint barhol mashol. A diszno husa valoban fertozott lehet (galandfereg, virus, stb.), ahogy mas allatoke is, de ha megfeleloen hokezelik (sutes, fozes, fagyasztas...), akkor nyugodtan fogyaszthato. (Manapsag is tortennek megbetegedesek fertozott disznohustol meg Magyarorszagon is, igaz nagyon ritkan.) A teny, hogy az okeresztenyek, zsidok es a muzulmanok tiltjak a diszno fogyasztasat (erinteset is!) arra utal, hogy azon a kornyeken, ahonnan ezen vallasok gyokere ered, gyakoriak lehettek az ilyen megbetegedesek, ami a hus helytelen tarolasabol es/vagy elkeszitesebol fakadt. Ha eppen a kerge marhakor utotte volna fel azon a videken a fejet kb. 2 ezer (?) evvel ezelott, akkor most a marhahus lenne tiltott. Miutan egy doktrinanak nem illik kutatni a gyokereit, ezert ma mar bevett dolog, hogy a disznot nem eszik es kulonbozo vadabbnal vadabb magyarazatokat talaltak ki a miertjere. A piszkos, paraznalkodo, undorito allat meg a gyengebbek koze tartozik (ha eszel belole, termeszetesen te is piszkos, paraznalkodo es undorito leszel!). Nekem a "ha Isten emberi fogyasztasra teremtette volna a disznot, akkor nyakat is adott volna neki, mint a tobbi allatnak, hogy az ember levaghassa" az egyik nyero verzio :o))))
tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.06.19. 14:09:38
Köszönjük a kiegészítéseket!