Az egyik baszk megye Vizcaya, annak pedig a 'fővárosa' Bilbao, avagy baszkosan Bilbo.

A bevezető poszt utáni kommentelők már egy csomó mindent elmondtak róla, többek között azt, ami - úgy tűnik - a legfőbb mondanivaló Bilbaóval kapcsolatban: nevezetesen hogy a Guggenheim Múzeum annyira megváltoztatta, hogy....

A Michelin baszkföldi útikönyve azt írja: "Mondd ki manapság valahol, hogy Bilbao, és azt fogják válaszolni: Guggenheim!"

Hát ennyire.

Szociológiai szempontból is nagyon izgalmas a téma, de én szokásom szerint az elméleti elemezgetés helyett inkább nagyon is kézzelfogható látványokat fogok mutatni nektek, megtűzdelve a teljesen megfoghatatlan és szubjektív benyomásaimmal.

De amíg odajutunk, elszórtan néhány kép Bilbaóról, kommentár nélkül, csak az íze kedvéért.

Bilbaóba (meg Baszkföldön mindenhová) egy Tolosa nevű kisvárosból kiindulva látogattunk, itt ugyanis 4 teljes napig ugyanabban a szállodában laktunk. Ez önmagában a hómszvíthóm érzést adta, miután előzőleg úgy jöttünk végig Dél-Franciaországon, hogy minden este máshol aludtunk, ami mozgalmas és érdekes, de eléggé fárasztó bír lenni.


Szóval Tolosában laktunk (majd lesz poszt róla is), és innen autókáztunk mindenfele. A nagyon kedves recepciós hölgyek viszont szóltak, hogy érdemesebb a nagyvárosokba vonattal menni.

Ez itt alul-felül a bilbaói régi pályaudvar épülete.

Nagyváros.... mondjuk ilyen Baszkföldön nincs a szó valódi értelmében, de San Sebastian (ezentúl Donostia) és Bilbao eléggé zsúfoltak és nem olyan egyszerű parkolni, ezért érdemesebb vonatozni, különösen hogy a pályaudvarok a belvárosban vannak.

Bilbaóba Gernikából mentünk vonattal; utóbbi egy aranyos kisváros, ahol nem volt gond a pályaudvar előtt hagyni az autót.
Az út 50 perc és kemény 12 ajró volt kettőnknek, oda-visza.

Igazából inkább HÉV-nek nevezném az EuskoTrent; napközben húszpercenként közlekedik, civilizált, légkondis és nagyon tiszta kocsikkal. Mi a hármas vonalon utaztunk, amely Bilbao és az északi tengerpart (Bermeo) között jár, s amely útba ejti Gernikát is. Mindenkinek ajánlani tudjuk, aki Baszkföldön jár, és aki nem akar a nagyvárosokban a napközbeni dugóban parkolóhelyet keresni: leparkolsz egy nyugis faluban vagy kisvárosban, megkeresed a pályaudvart és bevonatozol a nagyváros szívében található EuskoTren-állomásig, majd vissza.

Én kinéztem magamnak, hogy a Guggenheim múzeumot mindenképpen látni akarom, és bár Té fintorgott egy kicsit (amit majd le fog tagadni, pedig télleg), de nem tiltakozott.
Az óvárosi résszel kezdtünk, amely némileg hasonlított Donostia óvárosára (erről is lesz poszt!), aztán az új belvároson keresztülsétálva, néhányszor átkelve a folyón (Nervion - de itt már nem ragoztam :)) elballagtunk a múzeumig.

Amikor a teljesen normális, európai házak között először megpillantod, hát.... enyhén szólva futurisztikus. Van annyira meglepő, mint a Pompidou központ Párizsban vagy az üvegpiramis a Louvre udvarán.

Ez a fenti izé a pajkosan hangzó Zubizuri nevet viseli, ami annyit tesz baszkul, hogy "fehér híd". Egy Santiago Calatrava Valls nevű spanyol építész tervezte, és a vitathatatlan esztétikuma mellett számos kritikának az állandó célpontja. Ezek leghangsúlyosabbika az, mely szerint a gyalogoshíd üvegből készült járólapjai nedves időben olyan csúszósakká válnak, hogy évente több kéz- és lábtörés következik be miattuk, ráadásul könnyen törnek (ugyancsak évente több ezer euróba kóstál a sérült darabok pótlása).

Az épületegyüttes a folyóparton áll, egy híd mellett-alatt, nehéz meghatározni, mert az egész IZÉ a hídon/ban is folytatódik....
Az épületet (jobb híján nevezzük annak, habár kinézetelét és funkcionalitását tekintve egyaránt egy szoborcsoporthoz hasonlít inkább) a kanadai Frank O. Gerhy tervezte, alapanyaga a titán, amivel sok külső felületet borított be, továbbá a mészkő és az üveg.
Ha van olyan építmény, amely egyrészt kikényszeríti hogy fényképezd, másrészt tökéletesen gúnyt is űz belőled, ha megpróbálod, hát akkor ez az.

Annyiféle, ahány felől nézed, de minden oldalról csak szánalmas kísérlet marad, hogy megmutasd. Mint az indiai mesében az elefánt....

Mindettől persze nem vesztettem el a lelkesedésem, hogy fényképezzek, de a borongós idő (ami a sétáláshoz kiváló volt, de a fényképezéshez nem annyira), bent pedig a vigilens teremőrök kissé lefékezték a lendületet.

A fenti főbejárat előtti nagy üres téren kuksol a híres virágkutya, amely.... hát, szerintem nettó giccs.... lenne!!!, ha nem lenne olyan nagy, annyira szépen-színes, és végülis csupa élő virággal van kirakva.
Vagy hiába mindez a mentő körülmény, ez mégiscsak tömény giccs?? Jó,  nem bánom, de a színei akkor is szépek :)
Az épület belülről sem átláthatóbb, vagy konzervatívabb, mint kívülről. Három szinten vannak galériákról nyíló bemutatótermek, mindez egy 50 méter magas átrium vagy mifene körül. Ezen a részen teljesen természetes fény érvényesül, mert mindenfele üvegfalak vannak, meg acéltraverzek.
A párhuzamosok és a derékszögek roppant ritkák, sőt: az egyenes vonalak is. Bajban vagyok, mert nem csak hogy nem szabad, mitöbb: nem is lehet lefényképezni, de leírni sem igazán....
Ha már ott voltunk, megnéztünk némely kiállított műtárgyakat is, amelyek, nos... hogy is mondjam csak? Modernek.
Néha egészen minimalisták. Mint például az itt következő műalkotás (nem, ez nem egy üres kis szoba, egy hibával az egyik falon, hanem egy MŰ)....





Melynek címe: Szent Tamás gyógyulása.



Na ugye? Így mindjárt érthetőbb, sőt, már-már szellemes.... De annyira azért nem (szerintem), hogy a világ egyik leghíresebb múzeumában elfoglaljon egy 25 négyzetméteres termet.... 




Amint a bejáratnál látható volt, ottjártunkkor Henri Rousseau és Anish Kapoor kiállítások voltak. Utóbbi ugyanúgy a határokat feszegeti, mint az épület maga, de szintén van benne némi fantázia. Tének pl. ez a vérfröcskölős-ágyús összeállítás kifejezetten tetszett. Címe: Lövés a sarokba. Szerintem is jó, kár hogy nem működés közben mutatják :)
Az egy teljes nagytermet betöltő betonszar (én neveztem el így) viszont kicsit sok volt....
A művész elkezdett játszani a puha betonkolbászokkal, oszt nem bírta abbahagyni. Eddig ok, de MINDET meg kell mutatni a világnak? Az összeset...?!

Ezt ugyancsak Anish Kapoor követte el. Az indiai képzőművész nemes egyszerűséggel fogott pár, különböző átmérőjű kolbásztöltőt, vásárolt több mázsa cementet, ez utóbbit összekeverte vízzel, majd a masszát az ipari kolbásztöltőkön keresztül kinyomta a földre. És kész is az alkotás, amitől a műértő közönség elalél.

A címadás külön performansz, elvégre ez ad energiát az egésznek; blikkfangos cím nélkül a cementhurkák csak cementhurkák maradnának. Szóval a fenti kupacok ilyen néven futnak: A sámán halála, A megidézett szépség, A szürke ember sikolya, Oszladozó füstfátyol, satöbbi.

Hogy melyik melyik, ne kérdezzétek. A kedvetekért lopva lefényképeztem egy részét, és mivel kiadtunk fejenként 15 eurót a jegyért, természetesen azt mondom: óriási élmény volt, a hülyének is megéri.

A híd alatti részre, a folyópartra ki is lehet sétálni az épületből, ott is vannak izék.

A monstre rézpók tán a legjobb szobor a környéken

de a szintén méretes karácsonyfadíszek (?) is jópofák....
Itt megcsodálhatjátok egyúttal a falakat néhol beborító titánlapokat is.

Bóklásztunk tehát fel s alá az útvesztőben, és sokkal inkább a helyet élveztük, mint a kiállított dógokat, aztán belebotlottunk, mit botlottunk: beleestünk a legnagyobb itteni attrakcióba.

Nem tudom, hogy hírnévben is a legnagyobb-e, de méretben mindenképpen.

Képzeljetek el egy termet, vagy inkább csarnokot, amely 130 méter hosszú (ez a rész nyúlik be a híd lába alá), és tele van nagyon vastag, hajlított, rozsdásnak tűnő, tíz méter magas vaslemezekkel. 

Ez a 8 darabból álló khm, izé: szoboregyüttes Richard Serra műve, címe pedig "Matter of Time".

A legkisebb darab mindössze 44 tonna, a legnagyobb 276 tonna.

Közép-európaiként óhatatlanul és javíthatatlanul populista vagyok, s mint ilyen, az a kérdés buggyant fel bennem, amikor megláttam a Mester alkotását, hogy: te jó Isten, hány lélegeztetőgépet lehetne vásárolni ennek az ócskavasnak az árából?

Aztán elszégyelltem magam, mert rádöbbentem, hogy aki túlzásnak tartja, hogy óvatos becslések szerint 800 ezer kilónyi hajlított vaslemezt műalkotásként mutogassanak, az előbb-utóbb durvább dolgokra is képes: ma csak művészeket fikáz, holnap csalni fog, holnapután lopni, a jövő héten pedig megtagadja a Nemzeti Együttműködés Nyilatkozatának kifüggesztését.

A Matter of Time tehát nagyon klassz, érdemes megnézni!

Nagyvonalú leszek, hogy lássátok, milyen egy úrinő; azt mondom: nem kár a vasért, egye fene!
Na de a HELY!!! Az az iszonyat sok négyzetméter, ezen a helyen!

A Guggenheim múzeumot évente 1 millió ember látogatja meg. Az én véleményem az, hogy a benne bemutatott dolgokért nem érdemes, az épület, mint jelenség viszont messze megérdemli ezt a népszerűséget.

Lehet hogy én egy kis hüjje vagyok, de úgy képzelem: izgalmasabb dolgokkal is meg lehetne tölteni :)))

Elhatárolódom Csuritól! Aki nem látja be, hogy a bilbaói Guggenheim Múzeumban kiállított műtárgyak a XXI. század képzőművészetének kvintesszenciáját jelentik, jobb, ha a jövőben kizárólag kertitörpe-gyártással és -forgalmazással foglalkozik!

 

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

thetriggerhappy 2010.07.21. 12:12:16

ismertem bilbot a múzeum nélkül, végigasszisztáltam a felépítését, aztán jó ideig ráláttam az épületre a kollégiumomból így pontosan tudom, hogy nem túlzás a guggenheim effektust a világ egyik legfontosabb urbanisztikai forradalmának nevezni.
mintha máról holnapra ózd vagy kazincbarcika kerülne fel a művészeti turisták világtérképére.
az épület pedig lenyűgöző.
(a virágokból álló kutyát jeff koons, a cicciolina néven elhiresült staller ilona volt férje készítette)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2010.07.21. 12:59:31

Istenem.... Na ilyenek miatt vagyok rosszul a kortárs művészettől. Nyilván, hisz nem értem... Igaz, ahogy mondani szokták, attól, hogy nem értenek, még nem vagy művész :)

Csuri / Bariildi 2010.07.21. 13:00:21

@thetriggerhappy: Hogy te miket tudsz!
Nagyon köszönjük a kiegészítéseket! Mi csak olvastunk - hallottunk a nagy változásról, de te megtapasztaltad. Bevallom, ha nem lenne ilyen autentikus forrás, amely megerősíti, kicsit városi legendának könyvelném el, de amit te mondasz az teljesen megerősíti a híreket :)

Csuri / Bariildi 2010.07.21. 13:02:41

@Thaddeus Griffin: :)
Én is mindig félve írom ezeket a kritikai szurkálódásokat, de hát ez van. Biztos sokkal nagyobb sznobnak kellene lenni, hogy áradozzak.
Vagy műértőnek?
Úgy tűnik egyik sem vagyok, szimplán van ami tetszik,és van ami nem.
Oszt nem titkolom el :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 13:30:14

a kutyus giccs, a múzeum meg a gigakarácsonyi dísz nem? :)
elég gáz, hogy ez a posztmodern fogyasztói társadalom ilyen dolgokat látogat milliós tételben. vagy csak reménytelenül régimódi vagyok, mert azt gondolom, hogy van olyan idea, hogy "szépség"?
(az "én városomba" a kutyus beleférne, ha nem is a klasszicizáló-eklektikus dunai monarchista főtérre, hanem a gaudi-hundertwasser-szecessziós városrész egyik parkjába :) gehry viszont a lábát se tehetné be, nemhogy valami "alkotását" :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 13:31:55

ánizs kapor viszont ezzel a névvel nyithatna egy fasza indiai éttermet pesten, oszt nyomathatná a másféltonnás tésztaadagokat az étterem közepére :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 13:33:28

@Radio Free Aberrania: bár, ha belegondolok, ózdot vagy kazincbarcikát nem csapná agyon gehry sem. salgótarjánt viszont már nem adnám oda.

Gloria Mundi · http://szexcsatakanno.blog.hu 2010.07.21. 13:37:34

@Csuri / Bariildi: Sztem nem kell félni a kritikai szurkálódásoktól. Nem tetszik, nem tetszik. Sokszor azoknak se tetszik, akik nem merik leírni. Úgyis csak évszázadok múlva derül ki, mi volt igazán jelentős, mi giccs, ezt a kortársak nem fogják eldönteni.
@Radio Free Aberrania: Van olyan, h szépség, valszeg, de nem csak az lehet művészileg értékes, ami esztétikailag szép. Nehéz téma, mert nagyon szubjektív, és mert üzleti érdekek is beleszólnak ...
A kutya merő giccs, ez sztem nem kérdés :)
És jópofa volt ez a kettős hangú poszt így :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 13:46:55

@Gloria Mundi: a kutya merő giccs, nem különben a többi. ha a titánlapok mindegyike más színben lenne, akkor már csuri is ezt írta volna :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.07.21. 15:08:54

A kutyában nekem főleg az tűnt fel, hogy a készítői nem voltak tisztában a négyszín-tétellel (Guthrie-sejtés).

Pedig ha egy kicsit több matematikát (gráfelméletet) olvasnak, elég lett volna négy virágfajta.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.07.21. 15:10:08

@Radio Free Aberrania:

:-)))

Ez kiváló meglátás, méltó a csurtusblog komplex szellemiségéhez, grat!

thetriggerhappy 2010.07.21. 15:11:42

koons elismerten giccsművész, szerintem ő dícséretnek venné a jelzőt és nem kérné ki magának. a kutya zseniális.

gehryről szerintem felesleges vitázni, a xx. sz végén, a xxi. században nem xix. századi épületeket kell tervezni, hanem ilyeneket (lsd nemzeti színház). mellesleg a guggenheim nem üt el bilbotól, szervesen beleilleszkedik. olyan mint azok az olasz divatikonok, akik számodra elképzelhetetlen színeket, anyagokat és textúrákat párosítanak, olyanokat, amiket egy normális ember nem venne fel. mégis, amikor meglátjuk őket valahogy egységes egésszé áll össze minden és lenyűgöző a végtermék.

a guggenheim tartalma pedig időnként nekem is nehezen értelmezhető, de elfogadom, hogy ez is művészet. majd ha nekem jut eszembe ilyen festményt, szobrot stb készíteni, akkor én is művésznek fogom magam hívni. addig pedig elfogadom, hogy nem miattam járnak milliók bilboba.

thetriggerhappy 2010.07.21. 15:19:22

írtam egy tök hosszú választ a mi a művészet, mennyire szép gehry épülete témában, de úgy látszik, hogy elszállt.

megismételni nincs kedvem, ezért csak tömören:
az épület gyönyörű, a seggünket a földhöz vernénk ha bp-nek lehetne ilyen korszakos épülete. 2010-ben nem xix. századi épületeket kell építeni, hanem ilyeneket.

thetriggerhappy 2010.07.21. 15:23:08

na, erre mégis itt van a bejegyzésem. :-) bocs.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 16:16:28

@thetriggerhappy: index-motor gyakran csinál ilyesmit.

100wasser meg erősen nem 19. sz, még ha csak 50 napot is élt a 21. századból. az ő világához persze több ötlet kell, mint amit kortársai modern művészetként eladnak. szvsz a guggenheimek erősen ötlettelen épületek, bár élőben lehet, hogy ütnek, majd egyszer ők is sorra kerülnek nálam. (a beltartalomból viszont az itt bemutatott is sokk volt :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 16:24:08

@thetriggerhappy: ja, ez a "szervesen beilleszkedik" remekül látszik az egyik képen :)

igazándiból párizs csinálta jól a defense-szel/-szal vagy akármi, nem tudok hatszögletűül. a szajna sokadik kanyarja mögött kijelöltek egy homokozót a moderneknek, ahol jó dolgok (is) jöttek létre anélkül, hogy az építészetileg értékesebb részeket megbontották volna.

az amcsik pont ehhez nem értenek, hogy kell egy épületnek "dialógust kezdeményezni" a már ott lévőkkel. (az astoria kereszt egy remek példa, hogyan kell, az east-west irodaház gyönyörűen reflektál a tőle északra elhelyezkedő saroképületre, pedig van köztük pár évtized, és az irodaház modern mindezek ellenére.)

thetriggerhappy 2010.07.21. 16:29:35

@Radio Free Aberrania:

hát, hundertwasser és gehry szerintem nem egy kategória. és ami a legnagyobb baj, hogy nekünk még hundertwasserünk sincsen.
a bilbaoi guggenheimnek nem sok köze van a többi múzeumhoz, azokat nem gehry tervezte, bár a new yorki a maga korának szintén jeles épülete, mégha annyira nem is korszakalkotó mint a bilboi.

thetriggerhappy 2010.07.21. 16:31:47

@Radio Free Aberrania:

miért, a szervesen beleilleszkedik azt jelenti, hogy nem látszik? mert nekem inkább azt, hogy nem nyomja el, nem teszi tönkre a környezetét. a bilboi guggenheim csak szebbé tette azt, így nyugodtan leírhatom, hogy bizony szervesen beleilleszkedik. egyébként amíg nem láttad élőben az arányait, a színjátszását, a hullámait, addig tök felesleges ez a vita.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.21. 16:56:55

@thetriggerhappy: ízlésekről, ugye :)

konkrétan a fotó alapján bátorkodom a tájba (utcaképbe) nem illőnek titulálni, de ahogy fent is írtam, lehet, hogy élőben valóban más.

egy pazar 120emeletes felhőkarcolónál tuti jobb :)

Csuri / Bariildi 2010.07.21. 22:01:29

@Radio Free Aberrania: Fijjug (ha azok vagytok??), tetszik ez a vita, örülök neki!
Úgy látom a kutya giccsessége eldőlt :))
Az épület viszont nem giccses imho, nem nevezném annak.
Extravagáns, és bizonyos részei tuti hogy funkció nélküliek, de elképesztően ötletes, formabontó, izgalmas. Ami még érdekes, hogy monstre nagy, de belül és körülötte meberi léptékű terek vannak, amiben nem érzed rosszul magad.

Csuri / Bariildi 2010.07.21. 22:16:44

@Radio Free Aberrania:
Párizs sztem nem jó példa, már arra, aminek te szánod.
mert egyébként meg jó példa (szerintem).
A Défense-t valóban különálló negyedként hozták létre, de ott távolról sincs olyan sok nagyon ötletes épület, bár van pár...
Egy régebbi posztunk:
csurtus.blog.hu/2007/09/15/parizs_la_defense
De van két olyan példa Párizsban, ami világszinten is vita tárgya volt, és enyhén szólva bátorság kellett hozzá. No de a francúzoknak az van, és lexarják, h a konzervatívok mit mondanak :)
Az egyik ilyen dolog a posztban is említett Louvre piramisok,
csurtus.blog.hu/2008/12/23/parizs_a_louvre_piramisai

a másik a belvárosi olajfinomító (a Pompidou központ, amiről most hirtelen nem találok a posztokban képet - de ha van valami a viláégon, ami elüt a környezetétől, akkor ez az.
Ráadásul nem is olyan szellems, vagy szép, mint a Guggenheim, én mégis szeretem, és nem bánt, és sztem a környezetét sem bántja.

thetriggerhappy 2010.07.22. 09:09:53

@Csuri / Bariildi:

hasonló az ízlésünk. imádom a pompidout is. :-)

najmanna 2010.07.22. 11:23:40

én vállalom a kutyát. lett a rákos-patak partján egy óriási üres telek, oda jöhet.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.22. 12:35:22

@thetriggerhappy: jó, ennél jobb, de mindegy. látom, neked tetszik, nekem nem, szóval nem fogunk sokra menni :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.07.22. 12:44:32

@Csuri / Bariildi: da, lenni fijju :)

a defense a 60-asokban indult, ha hihetnők memóriámnak, ahhoz képest azért modern. ennyire formabontó valóban nincs, de az tudtommal irodanegyed, tehát a funkcionalitás, no meg a frank/öró per négyzetméter sem mellékes, mint egy ilyen izénél.
a piramis szerencsére csak üveg, a pompidu meg egyenesen borzalmas, nem azért, mert ott van, ahol van, hanem alanyi jogon :)
párizs szvsz erősen egységes, manzárdos, hauszmannos. tulajdonképp az eiffel torony se illik oda, bár az már külváros, szóval elfér :)

thetriggerhappy 2010.07.22. 14:03:21

csuri!

az oldalt található "tiboru ajánlata" blogcsokrot is ti írjátok? van egy cikk az eta-ról, ami elég pontatlan. ha gondoljátok, szívesen átküldöm egy írásomat a témában, hátha tudjátok használni.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.07.22. 22:25:07

@thetriggerhappy:

Azokat én írtam; az írásod szívesen olvasnám, küldd el (vagy link is jó)! Köszi.

thetriggerhappy 2010.07.23. 13:36:56

@tiboru:

ok, megkeresem és küldöm. anno évfolyamdolgozatnak készült, 15 éve....

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.07.23. 13:43:57

@thetriggerhappy:

15 éve még robbantgattak rendesen...

doncarlos 2010.07.24. 14:04:56

Először Düsseldorfban láttam Gehry tervezte épületeket... azt hiszem, táncoló házak a neve. Már távolról is lenyűgözőek, közelről pedig fantasztikus, szinte elcsvarodva lebegnek. Ahogy nézem a képeket, a múzeum épülete is zseniális.

proletair · http://lemil.blog.hu 2010.07.25. 23:43:48

Tiborunak a vas/lélegeztetőgép ugrott be, nekem meg a titán/vadászgép. Hát mi pénzbe kerülhetett már annyi titánnal borítani azt az épületet? Még akkor is, ha tudtommal a titán világpiaci árának jelentős csökkenése és akkoriban a ruszkiknál porosodó, pont egy múzeumnyi titánfelesleg miatt döntöttek a nem épp általános homlokzat mellett.

thetriggerhappy 2010.07.27. 09:28:31

@tiboru:

nagy volt a szám, fogalmam sincs, hogy hol lehet. a gépemen nincs, megpróbálom majd megkeresni papíron és bescannelni...

B. Capelluti · http://rallyedream.blog.hu 2010.08.04. 22:57:46

Kapor lekvár-keverő installációjáról nem is írtatok (vagy elbújt egy egész terem?)...

A város nekünk tetszett (ma jöttünk el), nagyon rendezett (nem spanyolországi, hanem abszolút értékben).

Ja, és Baszkföld tényleg nagyon zöld.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2010.08.11. 19:18:02

@B. Capelluti:

"Kapor lekvár-keverő installációjáról nem is írtatok"

Lehet, hogy akkor már menekülőben voltunk és elsikkadtunk felette :-)
süti beállítások módosítása