A jól megérdemelt hétvégi pihenőt követően folytatjuk a beszámolókat. Reméljük, mindenkinek ugyanannyi szeme van, mint pénteken, és maximum eggyel kevesebb almája.

Mai posztunk a belga sörök változatos, olykor már-már extravagáns világába enged bepillantást. Mielőtt elkezdenénk, sajnos pár ténnyel, illetve statisztikával kell indítanunk, hiszen egy valamirevaló tudományos ismeretterjesztés enélkül annyit ér, mint húszéves érettségi találkozó hányás nélkül.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 

ErrorFlynn 2007.08.27. 13:10:42

1000 féle sör? és az ember már kora délután lemegy a kocsmába, hogy estére el tudja dönteni, melyik 5-6-ot kóstolja meg?
ha valaki helyi, vagy legalábbis a közelben lakik, és rendszerező elme, elkezdheti ABC-sorrendben, és hosszú időkre biztosított magának hobbit...

Ehhh.... 2007.08.27. 13:15:36

Nem kuraszo likor, hanem narancshej... Csak a pontositas vegett.

csurtus 2007.08.27. 13:22:14

Ehhh....,

jogos a pontosítás, köszönöm. A narancshéj származik Curacao-ról.

(Mondjuk mindkettő olyan, hogy a gondolattól is feláll egy picinykét a hátamon a szőr...)

csurtus 2007.08.27. 13:25:53

Error,

amikor finoman arra céloztam, hogy a Kulminátorban ittam egy keveset, az nem 5-6 sör kóstolását jelentette ám... Akkor (illetve másnap) döbbentem rá, hogy keverni még italcsaládon (jelen esetben sörön) belül sem szabad, hát még italfajtákat...

A Kulminátorban az egyszerűsített sörlap volt olyan, mint egy közepes füzet. A teljesért a pulthoz kellett menni; no, ez utóbbi meg telefonkönyvhöz hasonlított leginkább, csak több volt benne a kép.

ErrorFlynn 2007.08.27. 13:53:58

ez a keverni nem szabad dolog, ez lükeség szerintem. ha az ember egyféléből iszik marha sokat, ugyanolyan szarul lesz, és még kóstolgatni sem tudott...

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.08.27. 14:09:42

Hmm, ilyen üzletket hallva/olvasva fogalmazódik meg az emberben a tökéletes bűntény elkövetésének vágya. Emberölés? Bagatell. Kirabolni úgy, hogy egy palack se sérüljön meg

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 14:21:07

Rövid alkohológiai eszmefuttatás következik:

Vegyünk 1 egységnek 25 milliliter tiszta alkoholt. Ez megfelel (grosszomódó) fél deci komolyabb vodkának, valamint fél liter sörnek, továbbá másfél deci bornak.

Amennyiben 6 egységnyi szeszt úgy iszol meg, hogy 3 deci vodkát zavarsz le, akkor szerintem nem lesz olyan fejfájásod másnap, mintha ugyanezt az etilakohol-mennyiséget kombinálva (például egy deci vodka, két sör és három deci bor képében) teszed a magadévá.

(Ha ráadásul mondjuk rádobsz pár koktélt is az előzőekre, ÉN garantálom, hogy másnap hajnalban a madárcsicsergést is egy ütvefúró általi közvetlen zaklatásként fogod megélni).

Persze az ember kísérletező lény; megnézném én azt a sörkedvelőt, aki egy ezres listával szemezve megállja, hogy csak egyfélét igyon.

lambertkoma 2007.08.27. 14:21:34

Brüsszel-Delírium Pub
Mindig annyi sör van, ahány évet írunk. Ott voltatok?

lambertkoma 2007.08.27. 14:23:45

természetesen nem csak belga sörök vannak, mert például van kisüveges Szalon is 9 euróért

Marvin 2007.08.27. 14:29:45

Igen igen!!! Voltam 2004-ben, haha. Pécsi szalonsörük volt...
És a bábszínházas krimo egy jó kis Kwakkal??

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 14:31:35

lambertkoma,

felcsigáztál! Legközelebb - mintegy véletlenül - be fogok nézni.

(Mondjuk nem a 2250 forintos Szalonra fogok rábukni, de ezzel asszem nem leszek egyedül...)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 14:32:30

MArvin,

ne lődd le a következő sörös posztomat, plííííz... A Kwakról (is) fogok benne értekezni.

Aran-ka · http://aran-ka.blog.hu 2007.08.27. 14:59:34

Gratula, végre ay index nyitóoldalán is vagytok..
Remélem, ez megdodja kissé a nézettséget, mert én nagyon imadom a blogotokat.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 15:02:34

Aranka,

köszönjük a gratulációt; a látogatottság tényleg megugrott. Az emúlt órában annyian olvasták a sörös posztunkat, mint a többit átlagban egy nap alatt...

ErrorFlynn 2007.08.27. 15:06:07

csurt, én már egyféle bortól is voltam olyan szarul, hogy a fal adta a másikat, és most azt fogod mondani, hogy nyilván minőségen aluli bor volt, és akkor nyilván igazad is lenne, de koktéloztam én már magam össze-vissza, és másnap daloltam és mosolyogtam és semmi bajom nem volt, igaz, ittam már úgy is össze koktélokat, hogy másnap nem daloltam, nem mosolygtam, és volt minden bajom, és erre azt fogod mondani, hogy a mellé elfogyasztott étel milyensége/mennyisége is mérvadó, és biztos igazad lenne, ha koktélozás közben fogyasztanék egyáltalán ételt, dehát nem szoktam.
szóval másnaposság meg alkohol kapcsolata túlmutat a keverésen. sztem.

ErrorFlynn 2007.08.27. 15:12:50

de nem akartam nagyon kioktató lenni, csak nekem is az járt a fejemben, hogy ha az ember ott áll, és visszanéz rá ezerféle látványos címke, mindenféle izgalmas névvel, színben meg ábrával, meg a palackok formája is más, és minimum 800-at még soha nem is kóstolt, szóval oda tényleg önuralom kell, ha monogám akar maradni.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 15:20:35

Error,

a monogámia már csak ilyen szar dolog...

Amúgy nem voltál kioktató; az alkoholhoz való viszonyunk (és eme viszony eredménye) persze sokban függ attól a személyre szabott kettős spiráltól, na meg a hangulatunktól is.

Nagyapám annó az első csepp, általa elfogyasztani szándékozott bármilyen alkohol előtt egy kis szalonnázással kezdte a műsort.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 15:22:46

Meg aztán ott az a mondás, ami nagyjából úgy szól, hogy az erkölcsösség egyedüli záloga a kísértés teljes hiánya.

ErrorFlynn 2007.08.27. 15:37:20

de erre ott a mondás, hogy ha nincs kísértés, nincs erkölcs, mert nincs funkciója.
tutták ezt nyilván a Le fruit défendu tervezői is.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 16:07:11

Hát ja.

Amúgy meg hat óra elteltével levette a Zindex a nyitólapról a posztunkat. Biztos valami nemzet- és kultúraellenes olvasó intézkedett.

Sebaj, harcolunk tovább.

ErrorFlynn 2007.08.27. 16:18:26

legalább már tudjátok a csapásirányt - kagyló, sör, bor, zabálni- meg szlapálnivalók.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 16:27:36

Igen, el is gondolkoztam a jelenségen; nyomathat az ember szívhezszóló posztokat az ír éhezésről, katonai temetőkről, bemutathat esztétikus épületeket, beszámolhat kalandjairól, villoghat a fotóival...

Akárcsak a közismert vicc poénja:

"...de ha csak EGYSZER megdugsz egy tevét..."

ErrorFlynn 2007.08.27. 16:38:20

a csőtorkolati energia nehéz olvasmány, ellentétben a sörrel :-)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 16:45:24

:-)

Mivel ilyen kitartó és hűséges vagy hozzánk, neked elárulom, hogy holnap egy holland gasztroposzt lesz a terítéken. A sörös folytatását azért is elnapolom kicsit.

ErrorFlynn 2007.08.27. 16:52:33

aha, sejtettem én, hogy holmi nyitólapokkal nem lehet téged lekenyerezni.
akkor holnap nem a látványpékeknél veszek ebédet, nehogy a kelleténél jobban elszontyolodjam :-))

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 17:07:08

Hát vesszek meg, ha értem: megint fent vagyunk a nyitólapon...

Mi volt ez: teszt?

Mindegy; mindenesetre köszi.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2007.08.27. 19:11:30

Hmm,ebben keverés-nem keverés dologban magam is kompetens volnék. Erre mondjuk nem mindig vagyok büszke:)
Errornak igazat kell adjak abban, hogy tényleg változó, és több tényező befolyásolja. Volt már velem többször olyan, hogy majdhogynem a teljes itallapot végigittam, és semmi bajom nem volt másnap. De olyan is, hogy minimálisan kevertem, az este elején söröztem, végén boroztam, aztán másnap magzatpózban nyüszítettem:)

Index címlaphoz, én kétszer kerültem ki,de valahogy mindig megtalálták azt az egy mondatot, amit kiragadtak a kontextusból, és eléggé más értelmet adott az írásnak:) ez pesze meglehetősen szalonképtelen volt:D

Viszont csak így tovább;)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 20:07:31

BPeat,

te tudod, hogy milyen elvek alapján tesznek ki valakit a címlapra? Itt állunk Csurral és tanakodunk.

Vagy tudja valaki, bárki, aki nem BPeat?

Dunken 2007.08.27. 20:35:37

Én is örültem, hogy végre a címen voltak! A 9 fokos (alkoholtartalom) sörökről nem jó a véleményem. Akkor inkább a 10 fokos (nem alkohol tartalom) cseh söröket választom. :-) Visszatérve a dologra a sörtől is lehet falnak menni, bár embere válogatja. Én sör "über alles" vagyok. Hosszú évekig kísérleteztem mire rájöttem. :-)

rush4you 2007.08.27. 20:53:34

Örülök az ilyen írásnak, még többet !
Mivel sajnos itthon nincs "sörkultúra"
Csak óvatosan a szakmai részekkel,mert pár sörös kolléga biztos kifigyeli majd ;-)
üdv

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 20:57:34

Éppen a tegnap morfondíroztam el azon, hogy mintha romlana az osztrák sörök minősége; a Steffl már elég ótvar (vagy elkaptam volna egy rossz palackozógép mégrosszabb napját?), a múltkor meg mintha a Gösser teljesített volna a régi önmaga alatt.

Ezzel szemben a Radeberger a régi, kedélyes DDR-es időkre emlékeztetett és bizonyisten nagyon ízlett! A csehek pedig... hát a cseh söröket nem kell kommentálni. Ami jó, az jó.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 21:06:54

rush4you,

a hazai sörkultúra zászlóshajója szeretnék lenni, de kiegyezem egy kis tutajszereppel is...

A profiknak meg előre is köszönöm az elnéző, ugyanakkor segítőkész hozzáállást; igyekszem majd nem nagy hülyeségeket írni.

ducas 2007.08.27. 22:08:23

Nah má megen egy nyálcsorgatós izé...
Én meg itten iszom a jelenlegi magyar csodát a Borodi Bivalyt...
900 féle sör...Miről beszélünk Uraim?

Infantryman 2007.08.27. 22:23:20

Most jöttem meg a belgáktól, négy és fél év után. Bár azt hiszem hogy a 8-900 féle sör helytálló lehet, de egy jó részük csak szimpla emberkínzás, mert 9-10, sőt 12 fokos sör az már nemcsak üt, hanem rendesen savaz is...legalábbis engem. Úgy hogy én valszeg maradok a szelídebb fajta Grimbergen(ek)nél. (És még nem is említettem a Kriek-eket, a málna, cseresznye stb.ízesítésükkel.) Mellesleg szubjektív véleményem szerint a belga sörök nagy része télen, és szobahőmérsékleten élvezhető. És egyszerre (egy este) csak egy (üveg).

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.27. 23:01:04

Infantryman,

visszafogottságod olyan háttérről árulkodik, amely csak bölcs és sokat tapasztalt férfiak sajátja. Riszpekt érte.

De hogy egy este csak egy üveg sört... Ez NAGYON durva...

Szabó Péter 2007.08.28. 02:20:10

Az egy este - egy üveg azért tényleg visszafogottságra utal, de az tény, hogy a magas alkoholtartalom (kedvenceim a 10 % fölöttiek...) és az igen dús széndioxid tartalom miatt massziv belga sörfogysztók is elég sokáig ücsörögnek egy-egy üveg mellett. Persze 2-3 kisüveggel elszopogat az ember, és rájön, hogy miért... :)
A keverés problematikájára már mi is felfigyeltünk baráti társaságban, aztán egyéniben meg rácáfoltam, úgyhogy most kb. 3 évi aktív belga sörfogyasztás után éppen nem tudom, miben rejlik az igazság.

Killer 2007.08.28. 06:52:16

A Gössernek valóban változik a minősége.
Hol ihatatlan, hol meg pont jó.
Ki érti ezt?

kiakad · http://kiakad.extra.hu 2007.08.28. 07:22:56

Jó kis írás ez! Kell még ilyen rengeteg!
Persze a sör-kutúra ettől nem fog változni, de akinek megvan, annak az ilyenek a Kánaán!
Nyálcsurogva olvastam, és tolultak az ííííízek!
hajrá!

kiakad · http://kiakad.extra.hu 2007.08.28. 07:24:50

[sör-kutúra = sör-kultúra]

...és annyit még, hogy a honi mááárketinges gárda által prémium kategóriába sorolt sörök közül a többség ihatatlan (szerény véleményem szerint)...


__________________________________

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.28. 08:39:39

kiakad,

köszi a biztatást; rajta vagyok!!!

A honi "prémium-sörökkel" kapcsolatos véleményed 100%-ban osztom.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.28. 08:41:40

KM,

igen. Csur a nejem. Annó (1998/1999-ben), amikor az első, még datanetes, modemes, betárcsázós internet-szerződést kötöttük, hirtelen felindulásunkban ezt választottuk mélcímnek és rajtunk ragadt.

bobbyperu · http://twitter.com/bobbyperublog 2007.08.28. 09:05:09

aki a belga helyett a cseh sörökre esküszik, az csupán országszimpátia alapján dönt így. de ez persze nem baj, csak úgy mondom:)

rush4you 2007.08.28. 09:16:13

hát a mai "prémium"piac siralmas. pláne azt látni, hogy akinek jobb a reklámja azt rendelik meg mindenhol, mert az vagány. sztem most az ihatók között van a stella, a tuborg kb
a legjobb sör kérdésben az egyéni ízlés ( és ez az ízre vonatkozik) nagyon fontos szerepet játszik, nálam ez a budweiser :-)

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.28. 09:44:24

bobbyperu,

szerintem speciális sörökben a belgák felveszik a versenyt a csehekkel; gondoljunk az apátsági főzetekre (biere d'abbaye). Pilseni, lager típusúakban, illetve klasszikus barnákban a cseheké az aranyérem (már a kontinensen) - de erről a 2.0-ás sörposztban (mondjuk holnap) kicsit bővebben értekezem.

Persze ízlés kérdése, mint ahogyan az is, hogy nokkedlis csirke vagy túrógombóc.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.28. 09:46:06

rush4you,

a Budweiser egyike a királyoknak - ezzel szerintem senki sem tud vitatkozni. A Stella meg a sikeres marketingoffenzíva iskolapéldája - erről szintén holnap.

Koós Miklós · http://koos.hu 2007.08.28. 09:53:11

szia,
persze emlékszem.
xhvg.
üdv nektek, élmény olvasni az írásaitokat

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.28. 10:15:59

Szia Miklós!

Jé, milyen kicsi a világ... Örülünk a felbukkanásodnak a blogunkban. És köszönjük a dícséretet.

csibi 2007.08.29. 15:03:00

Szia Csurtus!
Belga sörökről fel lehet tenni reklámot a blogotokra?

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.08.29. 15:09:10

Helló csibi,

ne haragudj, de ennek a blognak csak az egyik vadhajtása a belga sörös ágacska; három posztot terveztem összesen ebből a témából, ezért nem tartanám ideillőnek.

Gondold el, lehet, hogy jövő héten a málnaszörpről vagy az aludttejről írok :-)

Mindenesetre köszi, hogy gondoltál ránk, tényleg megtisztelő. És köszönjük a megértést.

Csurtusék (akik közül az egyik a belga sörök tisztelője)

neoprimitiv 2007.09.11. 19:57:03

Pár éve a barátom Nancy kies városában bírt dolgozni, ami nem messze van a belgák határától. Úgy látszik a kísértésnek még a borivó franciák sem tudtak ellenállni, mert a főtemplom mögött volt egy kis három emeletes kocsma. A földszinten a pult 18 csappal, a három emeleten körben a falak mellett vitrinben az üveges választék. Sajnos mire a csapok kínálatát végigteszteltük már nem volt kedvem felmászni az emeletre...

ekkerjoz 2008.08.15. 20:30:51

Nos, vissza kell már olvasnom ezt a blogot, koppanásig, nem csak a lemilről kirándulni ide.
Kéremszépen, Antwerpenben rokonaim laknak, két utcára a Kulminátortól, ami mellett most nyitott egy kínai kifőzde.
Ezek a rokonok a sört víz helyett isszák, a sörös hűtő olyan, mint egy Erzsébet háló kétajtós szekrénye, egyik fele Walteré és a vendégeié, a másik fele Yvonné, és a családé. Walter fehér és barna sört iszik, Yvonne pedig pils és bock tipust.
Én nagyon ritkán iszom itthon sört, de náluk mindig, pedig ha tudják, hogy megyek, borral várnak.
Ja, és Gent felé van egy fogadó-söröző, De Bierkamer, nagyon jó a kaja.
Üdv:EJ

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.08.15. 21:13:22

EJ,

ilyen rokonokat hol lehet beszerezni?! És mi lenne, ha vendégposztot nyomnál ide?

ekkerjoz 2008.08.16. 14:21:45

Üdv Mester,

beszerezni így lehet:
anyafold.blog.hu/2008/01/19/yvonne

a vendégposztot esetleg a kaja.blogra, ha egyszer nagyon ráérek, mert Belgium mindig erről szól, eszünk-iszunk-délig alszunk...:)

Érdekes emberek, Yvonne és családja, majd a blogon bővebben.

Üdv:EJ

Gerardus A. Lodewijk 2009.02.14. 22:13:33

Igen sok olyan sörfőzde is van Belgiumban, amelyik több néven hozza forgalomba _ugyanazt_ a sört, természetesen mindegyik márkának önálló, esetenként akár gyökeresen különböző arculatot építve.
süti beállítások módosítása