2007.12.14. 08:30
Róma - Titusz diadalíve
Az építészet-történészek biztosan több tízezer oldalt írtak már tele egészen apró betűkkel arról, hogy az emberi civilizáció hányatott évezredei alatt a különféle nemzetek hány ívet, illetve kaput emeltek mindenféle - vélt vagy valós, katonai és polgári - sikereik megünneplése érdekében. Szerintem még az amerikai gyorsétterem logója is egyfajta kettős diadalívet szimbolizál, finoman arra célozva, hogy ez itt maga a Siker és a Győzelem záloga.
Rómában több diadalív is a kultúrhistorikusok rendelkezésére áll; mi is láttunk vagy hármat, de itt és most csak Tituszéról beszélnék egy kicsit.
A Colosseumtól induló, és a Fórumokat érintő Via Sacra közepén áll ez az egyívű kapu, amelyet Titus Flavius későbbi császárnak a zsidók elleni sikeres hadjárata emlékére emeltek. Aki nem tudná: 65-ben az akkori római provincia, Judea lakossága fellázadt; keresztény teológusok és történészek szerint azért, mert a Krisztus után szép számban felbukkanó hamis messiások hergelték fel őket, a zsidók szerint meg ehhez nem kellett hergelés, hiszen mindenkinek tele volt a zsákja a rómaiakkal (lásd még Brian életét).
A lényeg: Néró Vespasianus szenátort (szintén későbbi császárt, tudjátok, a vécéadót bevezetőt) és egyik fiát, Tituszt (Titust? - most akkor hogy írjam?) jelölte ki a piszkos munka elvégzésére. Mindenféle csetepaté és kardélrehányás, valamint a kedvenc római időtöltés, vagyis a tömeges keresztrefeszítés után 70-ben Titus(z) elfoglalja Jeruzsálemet, kivágatja az Olajfák hegyének olajfáit, felgyújtatja az ottani templomot és elviteti - többek között - a Tízparancsolatot tartalmazó kőtáblákat. Van, aki szerint ez volt az első intézményesített zsidóellenes pogrom a történelemben, de szerintem a rómaiak a központi hatalom ellen lázadók esetében roppant magas ívben nem törődtek a felkelők vallásával és ugyanilyen sors várt volna Judea népére akkor is, ha buddhisták vagy a Hit Gyülekezetének szurkolói.
Titus(z) Flavius Vespasianus itt látható jobbra fent, és nemcsak nektek az az érzésetek, hogy enyhén emlékeztet az erősen másnapos Phil Collinsra.
De szakadjunk el a történelemtől, még akkor is, ha olykor nehéz.
Ez itt a Via Sacra, illetve az út időtállónak bizonyult burkolata; elég komoly alapozása lehet, és nem kevés lábbeli koptatta az elmúlt közel kétezer évben; itt szervezték a győzelmi felvonulásokat, vagyis olyan volt, mint a Dózsa György vagy az Andrássy út Pesten, noha ez utóbbihoz viszonylag kevés igazi diadalmenet emléke fűződik. Hacsak a melegparádékat nem számítjuk.
Maga a diadalív így néz ki. Elég sok ember fantáziáját megmozgatta, többek között egy pökhendi korzikaiét, akinek annyira megtetszett, hogy utasítására 1809-ben azonnal fel kellett építeni egy hasonlót a francia fővárosban is: ez lett a háromosztatú Arc de Triomphe du Carrousel, vagyis a kisebbik a két klasszikus párizsi diadalív közül. Aztán jött az igazi, egyíves Arc de Triomphe de l'Étoile, de ez annyira ismert, hogy biztos már uncsi.
Ez a felirata, amivel nem fárasztanék senkit; csak azért tettem be, mert ez is úgy kezdődik, hogy Senatus Populusque Romanus (SPQR, ugye...), amiről már tanultunk együtt a múltkor.
Ez a dombormű-részlet itt alul az eredeti tituszi építmény belső oldalán látható a mai napig. Éles szemű olvasóinknak talán feltűnik rajta egy hétágú menóra, amint az eszmei hadizsákmány klasszikus példájaként a római katonák diadalmasan felmutatják.
Nos, ennek az az érdekessége, hogy amikor 1948-ban pályázatot írnak ki a frissen megalakult zsidó állam címerére, a lettországi származású Seftelovitz (később Shamir) testvérek innen veszik a később nyertes ötletet, illetve dizájnt és megalkotják Izrael állam címerét.
Hithű, keményvonalas zsidó állítólag a mai napig nem megy át Titus(z) diadalíve alatt, mondván: ahol kétezer évvel ezelőtt rabláncra fűzve erőszakkal keresztülhajtották őseit, ott önszántából nem haladhat át. Nem vagyok illetékes a témában, ezért megkédezem Viki bácsit és/vagy Tibort, hogy ez a szokás tényleg igaz-e, másfelől meg érdekelne, hogy ők átmentek-e, amikor ott jártak, vagy átmennének-e, ha eddig erre nem volt alkalmuk? Csak mondom: ha én zsidó lennék, bizony dacosan keresztülmennék alatta, lazán beintenék Titusznak és azt súgnám oda neki: nem jött be, öreg...
Mi átmentünk Csurival, és ezek szerint sem katolikusoknak, sem reformátusoknak negatív jogkövetkezménnyel nem kell számolniuk.
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.12.14. 13:00:55
Lényeg, hogy egy csomóan részt vettek a pályázaton, aztán a legjobb műveket illetően (jó zsidó szokás szerint) született egy kompromisszum.
- Rabbi, szabad a Tóra olvasása közben dohányozni?
- Nem, szó sincs róla!
- És dohányzás közben szabad a Tórát tanulmányozni?
- A Tórát bármikor szabad tanulmányozni!
ErrorFlynn 2007.12.14. 13:59:02
ErrorFlynn 2007.12.14. 14:00:36
ErrorFlynn 2007.12.14. 14:05:44
igen.
péntek van :S
diab 2007.12.14. 16:40:30
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.12.14. 16:57:28
a pederasztia (pederasztizmus?) emlegetésével nem is jársz olyan messze az igazságtól, legalábbis az ókori Római felső tízezrének szórakozási és szabadidő-eltöltési szokásait figyelembe véve. Már ha hinni lehet a krónikásoknak.
Error, diab,
a Szondi-tesztet ajánlom, ha igazán megnyerő arcokkal szeretnétek álmodni. Van köztük hadvezér-tipus is: azt hiszem, egy mániáko-depressziós piromán bádogos volt az illető a harmincas évek Közép-Európájában.
diab 2007.12.14. 22:50:38
azt a tesztet egyzser már néztem. Némi gondolkodás után mindenkinek megszavaztam a bizalmat, hogy jó ember. Tuti, ami fix. inkább, mint, hogy ártatlanokat legyilkosozzak. sose többet nem aludnék.
VIKI BACSI 2007.12.16. 07:54:41
Ami a menorat illeti Mozes masodik konyveben,pontossan leirja milyen kell legyen lasd
25-31 tol 40 ig. A rosz nyelvek szerint a 75 kilos arany menora meg mindig ott van a Vatikan titkos kincstaraban. Cimernek a Hasmoneusok hasznaltak eloszor(K.e.152-37).
A Kneszet elott levo menora Benno Elkan szobrasz muve,a Brit Parlament ajandeka 1956-bol.
mentula 2007.12.16. 15:25:04
A másik Jean-François Nahmias Titusz című regénye.
Na persze a szintén már emlegetett Gaius Sueonius Tranquillus is megemlékezett a Flavius család mindhárom császári posztot betöltött tagjáról.
csurtus · http://csurtus.blog.hu 2007.12.16. 16:22:31
köszönjük az ajánlásokat; bevallom, nekem mindkét könyv újdonság volt, úgyhogy fel is vettem őket a listámra.
VIKI BACSI 2007.12.16. 18:27:11
mentula 2007.12.16. 20:56:04
A könyvét olyan furmányosan írta meg. hogy a római és a zsidó olvasó is elfogadta. Ilyet ma már nem tudnak.
Dani Csaba 2007.12.16. 21:30:15
Teljesen igazad van Josephus Flavusról. Örzöm is könyvének egyik milleniumi rongyos kötetét. Hangsúlyozzuk, hogy ez a Flavius és Ben Mathias ugyanaz az ember. De ha már Feuchtwanger: könyörgöm, a Hamis Néro-t ne hagyjuk ki. Korabeli és imádom...
spájdernecc 2007.12.17. 09:13:28
átmennék
vagy így nem cselendzs?
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.12.17. 11:08:13
így csak mérsékelt a kihívás; nekünk keresztényeknek a Colosseumban lenne cselendzs oroszlánokat hergelni, ami a történelmi előzményektől függetlenül igazi tesztoszteron-bomba lenne.
spájdernecc 2007.12.17. 11:29:09
Akkor Titusz épített mindenkinek :)
Vagy a Colosseumot az öccse fejezte be, Domi?
nem emlékszem, olyan régen volt...
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.12.17. 13:06:56
Gondolom, ő szereltette be a riasztókat.
spájdernecc 2007.12.17. 13:29:00
gondolom...
A Templom lerombolását én sem tartom pogromnak. Eltekintve attól, hogy a fogalom sem létezett, a felgyújtás-kivégzésdömping-rabszolgasorbavetés
a megtorlás-protokoll lehetett, kvázi.
Neoprimitív 2007.12.17. 14:08:21
csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2007.12.17. 14:37:43