Párizsban járva az ember óhatatlanul szembesül azzal a (lassan a történelem ködébe vesző) ténnyel, hogy egykoron Franciaország bizony komoly gyarmattartó nagyhatalom volt. Erre nem csak a roppant színes utcakép enged következtetni (nem folytatom, mert megint lerasszistáznak), hanem az éttermek kínálata is. És most nem az Edinburghtől Temesváron keresztül Fokvárosig tömött sorokban fellelhető kínai, indiai vagy finn éttermekre gondolok, hanem azokra az arab ételeket felszolgáló kajáldákra, amelyeket az ember akkor sem tud kikerülni, ha nagyon akar.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.23. 14:27:12

"A francia rendőrszlengben a mergez egy olyan (általában nagyteljesítményű) gépkocsi...." Az ehhez csatolt képen majdhogynem konkrétan beszartam:D:D:D:D

Quicksilver 2008.11.23. 14:53:59

Hmmm... fura, de bár szeretem az arab konyhát (az édességeig bezárólag), mégsem ettem még soha igazi kuszkuszt. Talán a tagine (Marokkó) jött a legközelebb hozzá, csak annál nincs gőzölt dara, ami mondjuk annyira nekem nem is hiányozna. A csicseriborsót viszont konkrétan azóta szeretem, amióta arab kajában először találkoztam vele; konkrétan a hummus-ban.

ekkerjoz 2008.11.23. 15:24:51

"A kuszkusz birkafő nélkül, olyan, mint berber íjász nyíl nélkül."
Abu ibn Ekker

One China 2008.11.23. 15:35:04

Na most én a fügét mindenhogy szeretem, kivéve eredeti vagy aszalt formájában. Ne legyen szilárd, na és legyen benne alkohol.

Mentula 2008.11.23. 17:04:21

És jóllaktatok? :)

(A húsos tányéron a kolbásztól jobbra, lennt, az miaz?)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.23. 17:20:02

Mentula,

az egy emberes darab, főtt, majd kemencében megsütött báránygerinc. Tudom, összeszorult a gyomrod, mert elsőre csülöknek néz ki, legalábbis ezen a fotón :-)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.23. 17:21:02

Ami pedig a jóllakást illeti: utána EGYESEK még ettek egy nagy adag olasz fagyit ;-)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.23. 17:22:56

Jóska,

birkafejet nem adtak, pedig egyszer azt is ki szeretném próbálni; tudod, már csak a szemgolyó miatt is!

VIKI BACSI 2008.11.23. 17:54:11

Mikor meg ifiu voltam es boho,a Hajfai irodabol csutortokon tomegessen mentunk le ebedelni a vendeglobe, aminek egy Marokobol szarmazo szkacsnoje volt, mert tudtuk hogy az etlapon grill csirke es kuszkusz szerepel. Nagyszeruen tudta gozolni,nem takarekoskodott az oliva olajjal, mert az adja meg az izet, es mindig ott volt mellete a fott "Humusz" (csicseri borso), sargarepa es egy kulomleges tok,parolt darabjai. Felseges volt a ropogos grill csirkevel.A kuszkusz itt persze nagyon nepszeru, nem csak a szomszedjainknal hanem nalunk is.Harom fele szemcset kapni, sot elore parolt is van.
A nahut kavera emlekszem,de nem vagyom utana, viszont a kenheto humuszt amit itt a "pitta"-ra kennek,ha jol keszitettek megeszem.Gondolom Csuri ti is kostoltatok.

ekkerjoz 2008.11.23. 17:55:49

Egyszer eljön az idő, midőn mesélek majd a birkafőről és algír vendéglátóimról, különös tekintettel a birka szemére is (na, ez milyen szép lett).

Mentula 2008.11.23. 18:30:01

Hát biza a Próféta adhatott volna felmenetést az igazhitűeknek csülökre, bőrös malacra stb.. Sőt, lehet, hogy van is ilyen, csak a Szent Könyvet kell helyesen értelmezni. Na abbahagyom, mielőtt Salman Rushdie és a dán újságírók mellé mi is felkerülülnk :)

ekkerjoz, ilyesmit itt az Alföldön (Kmét) is szívesen esznek, gondolom, felétek is :)
Az én dunántúli származású gyomrom is szinte mindent befogad, de a bográcsban főtt birka vagy marha fejnek eddig tudtam nemet mondani. De csak mert volt más is:)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.23. 19:22:31

Amikor délután átolvastam, kellemes látvány volt a kaja, de épp előtte kajáltam be sült baconnal (és nálam a sorrend a világ legjobb dolgairól így néz ki: sült bacon, szex, sör, viszki), így annyira nem volt csábító. De most, hogy már nem "lebegek", hát... akarom, mindet, most:D:D

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.23. 19:33:45

Peat,

ha majd annyi idős leszel, mint én, a sorrendet felül fogod vizsgálni :-)

Persze úgy értem, hogy a viszki meg fogja előzni a sört :-)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.23. 19:42:58

Té,

igazából, a viszki és sör között = van, de nem akartam félreértést, h sör mellé viszkit inni... :)

No meg, azt hiszem, az is befolyásolja a listát, ki mennyiszer jut a bizonyos dolgokhoz. Az én koromban... ;)

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.11.23. 19:44:15

Ezt természetesen úgy értettem, hogy a sör alap mindenki életében, a viszki élvezete pedig alakul az idő elteltével;)

SgtPepper 2008.11.23. 19:54:29

Roston sült friss báránynál kevés ízletesebb húst tudok elképzelni. De én mondjuk rozét innék hozzá. (Ez nem kritika volt, ne érts félre, csak megemlítem!!!!)

SgtPepper 2008.11.23. 19:55:31

És természetes, hogy indexcímlap lett - reméljük, lesz még folytatása az Enni Párizsban sorozatnak!

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.11.23. 19:57:23

Én együtt éltem egy algír sráccal egy darabig, ő csinált édes kuszkuszt, de az valami csoda volt, ahogy pergett! Az íze meg olyan volt, hogy nem tudtam kitalálni, miből van, aztán megmutatta az üres zacskót, hogy ebből...
Érdekes volt még, hogy a levest mindig úgy ette, hogy egy kanál vajat rakott bele, még melegen, elkavarta és befalta.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.11.23. 20:04:56

Cigiző,

ez a vajas megoldás nem gyenge; még házitejföllel is kemény a forgatókönyv, de vajjal...

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2008.11.23. 20:17:27

SgtPepper,

rozé nem volt a választékban - de hidd el, az a Sidi Brahim pont jó volt hozzá!

És igen, lesz még folytatás, ha nem is a napokban!

Cigiző · http://cigi.blog.hu/ 2008.11.23. 20:19:31

No igen, volt pár furcsa dolga; de aztán megszoktuk - amikor elment, hiányzott ;)

imi 2008.11.23. 20:23:50

mi a baj a tejföllel???
mi pl. a bablevest tejföllel esszük

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.23. 20:27:48

imi,

semmi, de SEMMI baj nincs a tejföllel, csak azt mondtam, hogy egy kanál jóféle házitejföl is meg tudja dobni a leves kalóriatartalmát, hát még egy kanál vaj tányéronként.

A bablevesbe én is teszek tejfölt; már az első tányérba. A másodikat tejföl nélkül, viszont sok Tabascóval szoktam :-)

lottonyertes 2008.11.23. 20:40:01

Csak jatszom az okosat: A kepen lathato csucsos edenyben a tajine keszul a sutoben/kemenceben. A kuszkuszt emeletes labosban keszitik tuzon. Gyakori azonban, hogy a tajine-ban (mert az edenyt is ugyanugy hivjak) sult husokhoz kuszkuszt (marmint a grizt) adnak fel. Szoval nem csak a kuszkusz szonak van ket jelentese de a tajine-nak is.

Mester Ferenc · http://mynameisnobody 2008.11.23. 20:43:50

A kemény vonalas muszlimokról jutott eszembe, hogy volt 2 jemeni évfolyamtársam a főiskolán. No, ők úgy itták a boros kólát, ahogy illik. Mindössze az volt a kérésük a kiszolgáló felé, hogy alulra töltse a bort, majd rá a kólát, mert így Allah nem látja az alkoholt a kólától...

Empty 2008.11.23. 20:46:25

lottonyertesnek igaza van (mennyit adsz ezért ;-)):

buvosszakacs.blog.hu/2008/04/09/tajine

brewboy · http://serfozo.blog.hu 2008.11.23. 20:50:34

Lottónyertesnél a pont, a kuszkuszt nem tajine-tálban készítik, hanem autentikus alumínium duplalábosban. Az alsóban lévő edényben víz van (sós kuszkusznál zöldség alapéhez hasonló lé), a felső lábas alja pedig szitaszerűen perforált. A kuszkuszt főzés közben nem keverik. Legalábbis a Jemaa el-Fna környékén biztosan nem. Most aztán már tényleg jól kiokoskodtuk magunkat :)

valaki 2008.11.23. 21:31:10

ekkerjoz · szalka.blog.hu 2008.11.23. 15:24:51
"Abu ibn Ekker"

(Csak szólnék, hogy ez hülyeség ebben a formában. Vagy abu (apja), vagy ibn (fia). A kettő esetleg úgy fordul elő, hogy van közte még egy név, mint pl. az Európában Avicenna néven ismert perzsa (NEM arab, mint sokan hiszik) tudós nevében: Abu Ali (al-Huszajn bin Abdallah) ibn Szina: Ali apja (az araboknál ez valamiért elég szokványos megnevezés a gyerek megszületése után), Szina fia.)

Mentula 2008.11.23. 21:48:00

Télleg, most beugrott a "szorgos népünk győzni fog" jelenet az Éretenekből. Na ott rakták a bombát kuszkusz főzőbe.

he? 2008.11.23. 22:01:08

mi ez a szar ez?

Quicksilver 2008.11.23. 22:19:15

Jemna el Fna, jaj, ott aztán lehet enni... a tajine tálban meg értelemszerűen tajine-t készítenek, nem?

TGV 2008.11.24. 00:42:41

a kemenceben sult birkahusnak pedig mechoui (ejtsd mesui) a neve.

renegade 2008.11.24. 01:05:13

George Sandot nevezd nyugodtan Chopin barátnőjének. Eredeti neve Aurore Dupin, vagyis nő volt. Kedvelt kvízkérdés egyébként.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.24. 01:11:36

renegade,

köszi, de nem a neme volt számomra kérdéses, hanem inkább a nemi irányultsága miatt bizonytalanodtam el, hogy barátnője volt-e Chopinnek vagy barátja.

2008.11.24. 01:32:15

Csak egy apróság:
"A kuszkusz szó a berber nyelvből (sőt, még pontosabban a kabilok konyhájából) ment át a franciában [...] "

Franciába.
A cikk egyébként nagyon gazdag, kiváló. Ha nem kapott volna címlapot, külön szóltam volna érte. :)

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.24. 01:34:27

keeroy,

óbasszus, köszi, mindjárt javítom...

Zig Zag · http://lemil.blog.hu/ 2008.11.24. 07:53:25

mámeg lemaradtam esmét, mikó az ég zengett :)
látom, nem vicceltetek és hajnalig nyomtátok a kommenteket. én mindenesetre már korán reggel is igencsak megéheztem a sorok olvasásának hatására, meg vagy kétszer hangosan felröhögtem, ami rám terelte a kollégák figyelmét itt a gyárban, majd összenéztek: ez a fickó már megint nem dolgozik :(

ekkerjoz 2008.11.24. 08:05:39

valaki 2008.11.23. 21:31:10

Csak szólnék, hogy hülyeség humortalanul okoskodni, pláne, ha valaki nem olvasott még Ilf-Petrovot.

Barátsággal.

csurtus · http://csurtus.blog.hu 2008.11.24. 08:07:32

És köszi mindenkinek, aki a tajine-edény és a kuszkuszfőző-edény közötti különbségre rávilágított, de én csak azt láttam, hogy az étterem egyik sarkában ilyenekből volt egy kisebb kiállítás. Mivel tajine nem volt az étlapon (és bevallom, ha lett volna, akkor sem tudtam volna, mi az), feltételeztem, hogy kuszkusz készül bennük.

Cinnouse 2008.11.24. 09:04:15

george sand egyáltalán nem volt meleg, sőt! hírhedtek voltak a férfi-ügyei.

ErrorFlynn 2008.11.24. 10:28:30

egyszer ettem kuszkuszt, dél-tirolban, egy első világháborús katonatemető parkolójában, valahol a franciáknál vettük a cuccot, félkész formátumban, gázfőzőn készre alkottuk, hideg este volt, nagy hegyek mindenhol, és mi nagyon éhesek, úgyhogy nagyon-nagyon ízlett. azóta nem ettem, de ez meghatározó élmény volt, szeretem a kuszkuszt.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.11.24. 10:31:53

Cinnouse,

a férfi-ügyei valóban hírhedtek voltak, de ezek jó részét ugye például Marie Dorvallal közösen pihente ki.

De semmi probléma; nem ezért szeretjük.

Czegő Teréz 2008.12.05. 02:15:14

És azt észrevettétek, hogy "Párizsba tegnap beszökött az ősz"? Ugy-é ilyenkor mennyire másak az ízek?

Ariadne12 2009.01.20. 11:55:38

Most bukkantam erre a jó kis blogra és erre az érdekes beírásra is. Sok információt adott, köszönöm. :)

Az viszont fura nekem, hogy olyan távoli dologként beszéltek a kuszkuszról. Amióta egy fél évet lehúztam franciahonban, rendszeresen "főzök" kuszkuszt, sima hétköznapi gyors köret, mindig van otthon kéznél (a Blahánál az arab üzletben olcsón lehet kapni). 10 perc sem kell az elkészítéséhez, szóval kenterbe ver minden más köretet. :)

Legfinomabb szerintem gombapörkölttel, így igazi multikulturális étel. :DD Második legjobb pedig hidegen, kevés kukoricával, borsóval, római köménnyel, borssal, citromlével, és sült csirkekockákkal "felütve". Isteni...

Csicseriborsóból meg jófajta levest lehet főzni, kicsit színtelen, de nagyon finom. Magyarországon is ismert és használt zöldség volt régen, én gyerekként is ismertem a levest belőle, de a francia csicseriborsó saláta sem rossz, ha jól van ízesítve.

eMM2 2010.01.03. 13:36:03

A csicseriborsóban az a poén hogy nincs jellegzetes íze,de remekül átveszi bárminek az ízét. És tényleg laktató nem kelett volna az a sültkrumpli,látom a csicseriborsóból nem is fogyott el a "fél kiló" ott szemeznek még a tálkában.
Szóval én csináltam már csicseriborsós bab/lencsefőzelék kombót is, finom fűstölt husíkával.Na az is elég laktató.

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2010.01.03. 18:28:13

@eMM2:

A szójafanok szerint a szójának is ugyanak a hatalmas előnye, mint a csicseriborsónak: a karakteres saját íz hiánya, illetve a más ízek átvételének képessége.
süti beállítások módosítása