A nemzeti szimbólumok, magát az országot reprezentáló légitársaság és miniatürizált középületek, valamint a politikai félórán résztvevő katonák után térjünk át végre valami lényegesre: mit lehet/érdemes enni Izraelben? Van-e olyan, hogy izraeli konyha? Nos, ahogy az ország maga észveszejtően multikulti, amit én egyébként hallatlanul élveztem, ugyanúgy a konyha is sokszínű - mi mást tehetne??

Keverednek itt a keleti ízek (ezek eléggé meghatározó módon) a közép-európai hagyományokkal, egyre inkább az orosz kulináris szokásokkal, és akkor az egészet tessenek mégiscsak egy mediterrán fílingbe oltva elképzelni, már csak az éghajlat adottságainak megfelelő alapanyagok miatt is.


A posztot - teljes terjedelmében - ide kattintva olvashatod!

 

majd-az-okos 2008.05.28. 08:30:25

Odakint gyros = swarma.

Csuri / Bariildi 2008.05.28. 08:34:51

Szia majd-az-okos,
neved teljesen TALÁLÓ, ugyanis télleg: svarma, vagy swarma, bingó!De ez már tegnap éjjel nem jutott eszembe.
Köszi, és további kiegészítéseket, kommenteket is szavesen látunk tőled!
Csur

mizie 2008.05.28. 08:35:14

swarma laftában sok humusszal. nekem ennyi jutott izraeli kajákból.
a moszkva téren volt egy kurva jó izraeli kajálda és ott ettem mindig ezt. sajnos megszűnt (vagy esetleg átköltözött? tudtok róla vmit?)

az ott nagyon nyamm nyamm volt :)

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 08:37:25

Megrögzött húsevő vagyok, de a humusz nekem is bejön; lehetőleg tényleg friss pitával, hagymával, paradicsommal.

Elképesztően laktató.

spájdernecc 2008.05.28. 08:40:29

homályosítson már föl valaki...
a csicseriborsó mennyire rokona a sárgsborsónak / felesborsó, stoki, stb/

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 08:44:25

spájder,

szerintem távoli.

(igen, tudom, hogy rengeteget segítettem...)

Tiborenko 2008.05.28. 09:06:04

Csak egy apro kijavitas: a humuszos tanyer kozepen (ahova ugyesen belepotyogtattad a swarma husdarabkat) ott tehina van (ez daralt szezammag saiat olajaban, egy keves vizzel es citromlevel kikeverve). Ugyogy ez nem a "plain humous". Mas ilyen valtozatok: a kozepen egyiptomi bab (ful-nak nevezik) vagy a kozepen daralt hus fenyomaggal megszorva. A fenyomagot cnobar-nak nevezik.
Es mint lathatatok, husz ev alat igen megszoktam a humuszt.

bamboo 2008.05.28. 09:09:03

Hm, savarma...:))) Voltunk párszor telavivban melózni pár hetet, kb minden második este svarmáztunk, végigjártuk a tengerpart környéki összeset... :)))
A munkáltatónk irodája mellett volt egy gyors-étterem, kiülős, istenifinomkajás. Jók a leveseik is, a zöldségek ize, szuper! Húst sütik mindenféle fűszerrel meg szósszal, jók.
Van McDöci is, McShawarmával (nem kóstoltuk meg, az egyik kolléga felesége bepróbálkozott, de szerinte nem jó). Sokkal kevésbé kedvelik a mekdöncit ott, mint nálunk. Alig van vendég.

jucus 2008.05.28. 09:10:22

Lehet, hogy nem vagyok túl sikeres, de én csak a Miki névre hallgató izraeli saláta kollekciót ismerem, és nagyon szeretem, a humuszt is, ezért egyidőben nagyon rákaptam a török kajáldákra, főleg a falafelre,(állítólag buta ötlet volt tőlem)tud valaki izraeli étteremről Budapesten?

bamboo 2008.05.28. 09:11:10

Ja, és a gyors-kajáldában az egyik fickó tudott kicsit magyarul, mindent mondott h micsoda, milyen ízű, satöbbi.

majd-az-okos 2008.05.28. 09:42:41

Sziasztok : )

A Moszkva térit én is sajnálom, hogy megszűnt, de ott van helyette az Alkotmány utcai "humuszbár", igazi izraeli (külvárosi) hangulattal és kajákkal (saksuka, falafel, humusz, szabich, full, stb.). A helye az Alkotmány utca és a Bajcsy sarkán van (talán harminc métert kell menni az Alkotmány utcában).
Húsos kajáik nincsenek, de azt mondja a tulaj, hogy ippen akar nyitni egy olyat is, ahol lesznek.
Aztán szintén ott a környéken található a Noa grillbár (Körút - Podmaniczky utca sarok), amit szintén egy izraeli vállalkozó vezet, ott már van húsos kaja is - nem rossz.

kekecke · http://szepkiselet.blog.hu 2008.05.28. 10:05:03

Szerintem a humusz isteni finom, pedig alapvetően húsevő vagyok.
Izraelben egy utcai árusnál (Rosh Pinna) ettem a legfinomabbat. Wow íze volt! :-)
De az ottani előre gyártott-csomagolt is isteni. Itthon sajnos még nem ettem olyan finomat... :-(

Az igazi Rocky Bilbao 2008.05.28. 10:17:45

Ez a Humusz ránézésre is undi,-

más kérdés, hogy az izraeli borokat viszont kifejezetten szeretem.

abdul 2008.05.28. 10:26:30

jucus,

tényleg kérded, hogy van-e izraeli étterem a ma még "úgynevezett" Budapesten?
Más részről a humusz nagyon finom.

gargoyle 2008.05.28. 14:37:51

en aztatat nem ertem hogy ha olyan mint a levakolt falat nyalogatni akkor mellette mennyiben isteni? vagy szortatok ra valami anyagot? :o (:

tiboru · http://blogrepublik.eu 2008.05.28. 14:48:29

gargoyle,

a Közel-Kelet tele van finomabbnál finomabb adalékanyagokkal...

Meg aztán a vasorrú bába mézeskalács-házának fala sem lehetett rossz ízű.

Thaddeus Griffin · http://osztgyunamigyun.blog.hu 2008.05.28. 18:51:11

Hümm, azt az üveges sört láttam már érdi tecsóban

Sanya 2008.05.28. 20:59:43

Spájdernecc ! - csicseri borsó űgyben fordulj bizalommal a céghez... Valaha "lóborsó" néven m,ég a székelyföldön is termesztették. Sokkal nagyobbak a szemei, mint a rendes borsóé és a felülete höpörcseges, rúcskös. Száradás után sárgás színű. Sokkal nehezebben puhul meg főzéskor, mint a rendes borsó. Az arabok kedvenc birkaeledeléhez a Kusz-kusz-hoz így egészben főve használják, fontos mellékszereplőként. Előáztatás után is legalább két órát kell főzni és csak utána szabad megsózni! Ennek az íze a mogyoró és a borsó között keresendő, nagyon finom!
De püré készítéshez valószínű hántolni kell ezt is, akár a sárga borsót. Mert a főtt csicseribnorsó héja ugyan lejön, de kötve hiszem, hogy szemenként megbügyörgetnék püprévé zúzás előtt.Ezt nem tudom, hogyan csinálják technikailag, az Izraelben élők kiokosíthatnának.
Tudom ellenben, hogy a Ceausescu romániájában ebből készült a babkávét pótló Nyekezol (nyerítős) őrlet. Na, az viszont nem embernek való!...

spájdernecc 2008.05.29. 06:40:05

Köszönöm Sanya!
valami súlyos titok lappanghat a dolog körül, ha a Cég-hez kell információért fordulni...
asszem megmaradok tudatlan :))

tistedur 2008.05.29. 08:27:35

spájdi!
itthon is hozzá lehet jutni,apu rendszeresen ültet kint a hegyen..pucolni nem jó,mert nem szapora
viszont vehetsz boltban konzerves változatot :)

Csuri / Bariildi 2008.05.29. 08:59:37

Spájder,
a cég ezesetben mindössze az anyukámékat jelenti, mint tájékoztató és információs központot, akikhez bátran lehet mindenféle hasonló kérdésekkel fordulni - vagyis nincsen benne semmi félelmetes :)))
Csur

ekkerjoz 2008.05.29. 09:04:58

A gyümölcsöket szerettem nagyon (nem is ettünk mást a melegben). Meg a konyhakerti "dolgokat", felét nem is tudtam, micsoda. Meg az olajbogyót. Meg a narancsot.

jucus 2008.05.29. 14:14:27

abdul,
nem értem a kérdésed, bocsi szőke is vagyok

ErrorFlynn 2008.05.29. 14:59:50

amikor én kóstoltam humuszt, az istennek nem tudtam leírni az ízét, kösz, csuri, hogy ezt most megtetted helyettem, tök találóan, ergo: én nem szeretem a humuszt. el nem tom képzelni, mit művelnek szegény fincsi csicserivel, hogy olyan ízetlen massza lesz belőle.

jucus 2008.05.29. 16:11:31

ErrorFlynn, asszem nem ugyanarról a kajáról beszélünk

jucus 2008.05.29. 16:38:18

az olaszok a csicseriborsóból olyat csinálnak, mint a mi bablevesünk, és nagyon finom, sőt a bablevesük is olyan, mint a miénk

norka 2008.05.31. 15:42:11

Hello!

Lehet, hogy ismétlek, de legyen meg:
este beáztatod egy éjszakára a nem sok, mondjuk úgy 25 deka csicseriborsót (simán lehet kapni pl. a Corában is, de apukám is termel az Alföldön, méghozzá biot, de hát ez legyen az én titkom). Aztán leöntöd reggel, elkezded főzni és ha megpuhult, jól kikevered Tahinivel (szezámkrém, szintén kapható már sok helyen, egy üveg nagyon sokáig elég), római kömény kell még bele, só, pici bors, fokhagyma, pürésíted, kész! Tálaláshoz olívaolaj (szűz), csípős pirospaprika (szintén apukámtól, szintén bio ;)), petrezselyemzöldje. Nyami.

Csuri / Bariildi 2008.05.31. 19:23:15

Norka lelkem!
Először is szia!!!
Rögtön ezután: köszönjük az értékes kommentet, ez már kész recept!
Át is fogom rakni az elkészítési ötleteket a kajablogra.
Puszi!!

gargoyle 2008.06.03. 11:57:46

nekem hianyzik a receptbol egy fel birka, vagy ambrascet vagy valami husfele (:
süti beállítások módosítása